Spotifysta löytyy nyt vanhan kotimaisen gospelin aarrearkku

 

Finngospelilla on valtava rooli suomalaisen gospelmusiikin historiassa. Kuvakollaasi: Heikki Paatelma

Kotimaisen gospelin klassikot ja harvinaisuudet ovat yllättäen nousemassa haudastaan. Vuosia saavuttamattomissa olleet äänitteet ovat saamassa uuden elämän suoratoistopalvelussa.

Suomigospelin legendaarisimman levy-yhtiön, Finngospelin, vanhaa tuotantoa ladataan paraikaa Spotifyhin. Hankkeen takana on yhtiön perillinen Fg-Naxos Finland.

­ − Tällä hetkellä olen julkaissut Spofify-palvelussa kolmisenkymmentä nimikettä. 20. toukokuuta sinne ladataan kaksikymmentä albumia lisää, sanoo Finngospel Oy:n perustaja Jan-Erik Lindqvist, joka toimi yhtiön toimitusjohtaja vuosina 1975-2006.

Perheniemi neliöb. 21.11.-4.12. MJa

Finngospelin alkuvuosina Lindqvist oli melkoinen kotimaisen gospelin portinvartija, sillä yhtiö oli pitkään ainut varteenotettava alan toimija Suomessa. Noilta ajoilta periytyy Lindqvistin lempinimi ”Pastori”, jolla hänet yhä musiikkipiireissä tunnetaan.

Ruotsi ravisti Finngospelin uinuvat laulut hereille

Jan-Erik Lindqvist ehti uransa aikana kustantaa 150 kotimaista gospelin tai hengellisen musiikin piiriin lukeutuvaa albumia. Nyt hän lupaa julkaista joka ainoan niistä Spotifyn suoratoistopalvelussa.

Finngospelin tuotanto on tulossa Suomessa jakeluun myös Apple Musiciin sekä muihin yleisimpiin musiikin suoratoistoalustoihin.

− Koska suoratoistopalveluista Spotify on Pohjoismaissa yleisimmin käytössä, se on valittu pääkanavanaksemme, kertoo business development manager Eero Vuola Fg-Naxos Finlandista.

Naxosin hankkeen myötä striimauspalveluihin ilmestyy valtaisa määrä kotimaista gospelia, jota on ollut vuosiin tai vuosikymmeniin mahdotonta löytää mistään. Tarjolle on nyt saatu esimerkiksi Profiden, Gospel Powerin, Outi Terhon, Pepe & Hyvä Olon, Jukka Leppilammen ja Livingstonen varhaista tuotantoa.

Finngospel ehti toimintavuosinaan kustantaa myös klassisen musiikin puolelta tutuiksi tulleiden solistien ja säveltäjien teoksia. Esiin nousee tuttuja nimiä: Osmo Vänskä, Esa Ruuttunen, Jaakko Ryhänen… Kattauksen seassa on yhtyeiltä, jotka eivät koskaan nousseet erityisen suuriksi nimiksi edes gospelyleisön keskuudessa: Alabasteri, Ynnin pojat, Jedutun

”Kun Jaakko Löytty ehdotti meille levytystä, olimme niin lähellä konkurssia kuin olla ja voi.”

Striimausherätys vanhojen kotimaisten gospelklassikoiden ja kauan sitten kaupoista kadonneiden äänitteiden julkaisemisesta syntyi länsinaapurin esimerkistä.

− Naxos teki Ruotsissa saman tempun pari vuotta sitten. Toimitusjohtaja Håkan Lagerqvist ehdotti Fg-Naxosin Suomen-kollegalleen Jarkko Salliselle, että tehkääpä sama täällä. Jarkko ei oikeastaan tiennyt tästä vanhasta Finngospelin tuotannosta mitään. Niinpä hän soitti minulle ja kysyi, voisinko olla avuksi, taustoittaa Jan-Erik Lindqvist.

Rukkaset Suomi-gospelin suurelle nimelle

”Pastorille” tehtävä on ollut mieluinen, sillä työ on herättänyt vanhat muistot eloon.

− Jokainen Spotify-julkaisu vaatii mielettömän määrän faktojen kirjaamista. Sitä työtä olen tehnyt viimeksi kuluneet puolitoista vuotta. Samalla huomasin yhä muistavani tarkasti vuosikymmenten takaiset äänitystilanteet; kuka teki ja soitti mitäkin, missä solisti seisoi ja niin edelleen.

− Olimme alkuvuosinamme oikeastaan ainoa varteenotettava gospelmusiikkia Suomessa julkaiseva firma, sanoo Jan-Erik Lindqvist – jonka vanhemman polven gospelartistit tuntevat yhä nimellä ”Pastori”.

Toki samalla mieliin palautui ikävämpiäkin muistoja. Yksi niistä liittyy levy-yhtiön taloushuoliin. Gospelalbumien myynti vaihteli valtavasti. Parhaimpia myytiin 10.000−15.000, tavanomaisemmin myynti pyöri tuhannen kappaleen hujakoilla.

Epäonnistuneet kustannushankkeet saivat Lindqvistin kassan ehtyessä varovaiseksi. Rahahuolien painaessa päälle yksi Suomi-gospelin legendaarisimmista nimistä sai Finngospelilta rukkaset.

− Kun Jaakko Löytty ehdotti meille levytystä, olimme niin lähellä konkurssia kuin olla ja voi. En pystynyt tekemään levyä. Olen siitä edelleen todella pahoillani. Jaska koki, etten hyväksynyt häntä, vaikka hän on ollut suosikkilaulajiani sekä teksteiltään että säveliltään, Finngospelin isähahmo pahoittelee.

”Konsertin jälkeen kävelin kotiini Etelä-Haagaan ja päätin, että lähden musiikkibisnekseen.”

Toiselle pitkän uran tehneelle gospelmuusikolle kävi Finngospelin kanssa onnekkaammin.

− Afrikkalainen messu syntyi, kun nuori mies käveli firmaamme Punavuorenkadulle ja kertoi tehneensä erilaisen messuteoksen. Sanoin hänelle, että ”kuule, jos olet tehnyt jotain, jolla voi elävöittää Suomen jumalanpalveluselämää, niin minähän äänitän sen”.

Pekka Simojoen säveltämä Afrikkalainen gospelmessu -albumi levisi Suomen seurakuntiin kulovalkean tavoin. ”Pastori” paloi hankkeelle henkilökohtaisesti. Sanat Simojoki oli pyytänyt Anna-Mari Kaskiselta.

− Tunnustan auliisti, että olen ollut hyvin kriittinen meidän jumalanpalveluselämäämme kohtaan. Tai tarkemmin sanottuna en itse jumalanpalveluselämää, mutta kylläkin sitä tapaa, jolla me sitä täällä toteutamme.

Afrikkalaisen gospelmessun menestyksen jälkeen Finngospel alkoi monistaa konseptia ja äänitti lastenmessuja, nuortenmessuja, meidänmessuja, tuomasmessuja sekä Liekit-musikaalin.

− Valitettavasti näillä messuilla ei ole ollut kovinkaan paljon merkitystä pääjumalanpalvelukseen. Sillä tavoin se on toki vaikuttanut, että tuskinpa tässä maassa on enää yhtään jumalanpalvelusta, jossa ei lauleta ainuttakaan Simojoki-Kaskisen laulua joko kuorolauluna tai soololauluna.

Elviksen taustayhtye johdatti kustantajaksi

Jan-Erik Lindqvistin rakkaus gospelmusiikkia kohtaan roihahti Radio Luxemburgin ulkomaanlähetysten välityksellä. Roihun sytytti radiovastaanottimen keskipitkiltä aalloilta rätisevästi kajahtanut Hugh Williamsin säveltämä ja Jimmy Kennedyn sanoittama Red Sails in the Sunset -kappale.

− Sain lopulta itselleni sen singlenkin Radio Luxemburgin lähettämänä osallistuttuani johonkin kilpailuun. Se vinyylikiekko minulla on vieläkin tallessa.

Lindqvist kertoo, ettei tiennyt gospelista ennen vuotta 1970 mitään. Kyseisenä vuonna hän saapasteli Helsingin vanhaan tennishalliin, jossa konsertoi noihin aikoihin Elvis Presleyn taustalla esiintynyt amerikkalainen The Imperials -yhtye.

− Heidän musiikkinsa vaikutus oli ihan mieletön. Konsertin jälkeen kävelin kotiini Etelä-Haagaan ja päätin, että lähden musiikkibisnekseen, vaikka en tiennyt alasta yhtään mitään.

Lindqvist eli levyjen parissa yli kolmekymmentä vuotta, mutta ei koskaan säästänyt − saatikka kerännyt − kustantamiaan albumeja.

− Itselläni saattaa olla kymmenkunta levyä koko aikakauden tuotannosta jäljellä. Kaikki muut ovat hukassa. Onneksi levyt nyt heräävät henkiin.

Lisää aiheesta:

Linkki Fg-Naxosin Finngospelin albumien soittolistaan Spotifyssa.

Finngospel tiedottaa kuukausittain striimauspalveluihin täydentyvästä musiikkitarjonnasta omalla Facebook-seinällään.

”Pastori” Jan-Erik Lindqvistin haastattelu Radio Dein #Herätys-aamulähetyksessä 28.4.2022.

 
Dei, Mooses, artikkeliban. (1/2) 29.6.- MJa