Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Kaifas ja Pilatus Jeesuksesta todistamassa

 

Jerusalemin kansallismuseon arkeologinen osasto on kiinnostava katsaus Raamatun maailmaan. Kävellessämme keskipronssikauden osastossa näemme Abrahamin ajan ruukkuja. Myöhäispronssikaudella olemme kanaanilaisten asuttamassa maassa. Maan tulevat asukkaat olivat tuolloin Egyptissä. Rautakauden alussa israelilaiset tulevat maahan ja asutustyyli ja keramiikka muuttuvat. Israelilaisajalta on paljon esineitä ja mm. hieno jäljennös Lakisin reliefistä. Se muistuttaa assyrialaisten valloituksesta, mutta myös siitä, että Jumala varjeli kansansa Hiskian rukoillessa Jerusalemissa. Kun jaksamme kävellä aina roomalaisajan vitriineihin asti, olemme tulleet Jeesuksen aikaan. Jeesusta tuskin tuo juutalaismuseo esittelisi, ellei siellä sattuisi olemaan kaksi häneen liittyvää löytöä.

Roomalaisajan osaston takaseinällä on Kesarean kaivauksissa vuonna 1961 löydetty 80 senttiä korkea kivilaatta, jossa on Pontius Pilatuksen nimi. Sen vieressä on kalkkikivinen, poikkeuksellisen kauniisti koristeltu luuarkku eli ossuaari. Arkussa on nimi ”Joosef jota kutsutaan Kaifakseksi”. Ossuaari löytyi sattumalta vuonna 1990 Jerusalemista Talpiotin kaupunginosasta puutarha-alueen kunnostustöiden yhteydessä. Näiden löytöjen vieressä museon seinällä on pieni lappu, jossa kerrotaan Pilatuksesta ja Kaifaksesta. Sitten teksti kertoo, että nämä miehet tuomitsivat Jeesus Nasaretilaisen kuolemaan ja tämä oli alkuna kristinuskon synnylle.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Lisään tähän vielä yhden puhuttelevan piirtokirjoituksen, joka tuli esiin vuonna 1993 Danin kaivauksissa. Kiveen hakatussa arameakielisessä tekstissä olivat sanat ”Israelin kuningas” ja ”Daavidin huone”. Jälkimmäinen on juuri se termi, jota Raamatussa käytetään kerrottaessa Daavidin suvusta tulevasta Messias-kuninkaasta. Ikään kuin Jumala haluaisi muistuttaa kansalleen, kuka oli Daavidin Poika.

Yhden ristiinnaulitun luut ovat myös löytyneet ja juutalaiset tutkijat ovat viime päivinä tulkinneet sitä uudelleen. Heidän arvionsa mukaan uhrin käsiä ei ollut naulattu, vaan ne oli sidottu köydellä poikkipuuhun. Jalat oli naulattu pystypuun kahdelle puolelle. Emme tiedä, oliko tämä juuri sama tapa, jolla Jeesus naulittiin ristille, mutta se kertoo joka tapauksessa Jerusalemissa tapahtuneista ristiinnaulitsemisista.

Ettei vain olisi Jumalan sormi näiden löytöjen takana. Kaifaksen luuarkku ja Pilatuksen kivi ovat kuin kappale Jeesuksen kärsimyshistoriaa. Juuri nämä henkilöt olivat vastuussa Jeesuksen tuomitsemisesta. Nyt he palauttavat museossa kävijöiden mieliin pääsiäisen vuonna 30 jälkeen ajanlaskumme alun. Tuon pääsiäisen joka muutti maailmanhistorian.