Patrik ja me muut

 

Jumala käyttää joskus käsittämättömiltä tuntuvia keinoja valmistaessaan meitä kutsumukseemme. Epätoivoisimmat vuodet saattavat Hänen silmissään sisältää elämällemme tärkeimmät kasvuvaiheet.

Patrik Irlantilainen on tästä hyvä esimerkki. Kun 400-luvun Euroopassa kristillinen usko alkoi olla väljähtynyttä ja kaavoihinsa kangistunutta, Jumala nosti yhden miehen kuin kirkkaaksi majakaksi.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Patrikin kutsumuksen ratkaisevin käänne tapahtui hänen elämänsä järkyttävimmissä särkymisessä: irlantilaiset ”barbaarit” ryöstivät hänet kotoaan, kristillistyneestä Englannista. Patrik joutui Raamatun Joosefin tavoin kauas kotoaan vain 15-vuoden ikäisenä. Hän joutui palvelemaan orjana vieraan, pakanakulttuurin keskellä.

Patrik löysi elävän Jumalan Irlannissa viettämiensä vuosien aikana. Kun kaikki muu oli häneltä riistetty, suunta Jumalaan avautui. Hän tutustui rukouksen ihmeelliseen maailmaan ja turvautui Jumalaan tavalla, joka tuli sävyttämään hänen koko elämäänsä.

Vuosien kuluttua Patrik karkasi ja ihmeen kaupalla pelastautui kotimaanhansa. Muutaman vuoden kuluttua Jumala kuitenkin puhutteli häntä yöllisessä näyssä: Jumala tahtoi lähettää hänet takaisin Irlantiin, nyt viemään ryöstäjilleen evankeliumin. Patrik totteli ja hänestä tuli Irlannin herätyksen välikappale.

Jumala ei Patrikin kautta tavoittanut ainoastaan Irlantia vaan koko Euroopan. Patrikista hehkuva rakkaus Kristukseen oli niin vaikuttavaa, että se hehku alkoi lämmittää koko Euroopan sammunutta kristinuskoa. Patrikin työ kantoi hedelmää vielä satojen vuosien hänen kuolemansa jälkeen.

Ehkä sinäkin olet tänään rikottu ja kuin elämäsi menettänyt? Vaikka tänään kuljet pimeässä, saatat olla huomisen herätyksen kanava.

Olisitko sinä tämän päivän Patrik Irlantilainen?

Julkaistu myös Yksin armosta -sivustollani.