Uutiset: Intialainen Vishal Mangalwadi toivoo länsimaiden palaavan koulujensa ja yliopistojensa kristillisille juurille

Kirkkohallitus: Oman uskonnon opetuksen tuntimäärä säilytettävä ennallaan

 

Kirkkohallitus on antanut Opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunnon perusopetuksen valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijakoa selvittäneen työryhmän muistiosta.

Kirkkohallitus kannattaa muistion näkemyksiä, että arvokasvatusta vahvistetaan, opetuksen valinnaisuuden määrää ei lisätä ja että oman uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen tuntimäärä pysyy ennallaan, kertoo Kirkon tiedotuskeskus.

– Kirkkohallitus kokee myönteiseksi sen, että työryhmän esityksessä on selkeä pyrkimys arvokasvatuksen vahvistamiseen. Yhteiskunnan monikulttuuristuessa on tärkeää tuoda riittävässä määrin näkyviin se, että uskonnolliset perinteet ovat olennainen ulottuvuus yhteiskunnallisessa elämässä ja arvokasvatuksessa.

– Samoin asetustekstissä tulisi mainita uskonnon myönteinen merkitys lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä, sanoo kouluyhteistyöstä ja uskonnon opetuksen kysymyksistä vastaava työalasihteeri Tuula Vinko Kirkkohallituksesta.

Perheniemi neliöb. 13.-19.5.

Kirkkohallituksessa pidetään hyvänä sitä, että työryhmän laatimassa ehdotuksessa ei lisätä valinnaisuutta perusopetuksessa.

– Näin turvataan mahdollisimman suuri alueellinen tasa-arvoisuus. On myös hyvä, että perusopetusvaiheessa ei jouduta vielä tekemään valintoja, jotka voivat kaventaa yhteistä oppimäärää ja oppilaan tulevaisuuden mahdollisuuksia, lausunnossa todetaan.

Kirkkohallitus pitää myönteisenä ja välttämättömänä sitä, että oman uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen tuntimäärä pysyy ennallaan. Kirkkohallituksen mukaan on tärkeää, että ”perusopetus antaa riittävät valmiudet ymmärtää omaa sekä toisten uskontoa ja katsomusta”.

Työryhmän esityksessä ehdotetaan, että yksi vuosiviikkotunti oman uskonnon opetuksessa siirrettäisiin vuosiluokille 1-2 painottaen eri uskontoihin ja katsomuksiin tutustumista sekä ”lapsen omaan elämään liittyvää pohdintaa”.

– Jos muita uskontoja opetetaan jo alkuopetuksessa, pedagogisesti tärkeää on lähteä liikkeelle kotiseutuperiaatteen mukaisesti eli nimenomaan niistä uskonnoista ja katsomuksista, jotka ovat läsnä oppilaan omassa elinympäristössä. Luokanopettajakoulutuksen tulee antaa riittävät uskontoihin ja katsomuksiin liittyvät tiedolliset ja taidolliset valmiudet, Vinko sanoo.

 
Artikkelibanneri perussanoma