Applella aivoihin uskonnollinen vaikutus?

 

Steve Jobs on yksi Applen perustajista.

Puhutaan Apple-kultista, ja jos BBC:n tv-dokumenttia on uskominen, asiassa voi piilläkin jotain. Brittineurologien mukaan mielikuvat Applen tuotteissa stimuloivat Apple-fanien aivoissa samoja kohtia kuin uskonnolliset mielikuvat uskovaisten

BBC:n dokumenttia varten tehtiin koe, jossa eräälle Apple-fanaatikolle näytettiin kuvia Applen ja sen kilpailijoiden tuotteista, samaan aikaan kuin hänen aivonsa kuvattiin MRI-skannauksella. Applen tuotteiden kohdalla aivot selvästi reagoivat ”uskonnollisesti”, Digital Trends -lehti kertoo.

Superbrändien salaisuudet -nimisessä ohjelmassa pohditaan, miksi Applen, Facebookin ja Twitterin kaltaiset megabrändit ovat saaneet monen elämässä niin ison sijan.

Sansa neliöb. 1.-30.5.

”Kokeen tulos viittaisi siihen, että isot teknobrändit ovat valjastaneet käyttöönsä ne aivojen osat, jotka ovat kehittyneet prosessoimaan uskontoa”, eräs tutkija sanoo.

Brittidokumentissa näytetään myös Buckinghamin piispa lukemassa Raamattua iPadilta. Hän kertoo havainneensa Apple-myymälöissä uskonnollissävyistä rekvisiittaa, kuten ”alttareita”, joissa valmistajan uusimmat tuotteet ovat esillä.

Sivuutettu ei ole myöskään Applen perustajiin kuuluvaa Steve Jobsia, jota dokumentin tekijät eivät malta olla kutsuttamatta messiaaksi.