Ihmisiä ja ilmiöitä: Onnellisuusprofessori Markku Ojanen: Iloa ja elinvoimaa ikävuosiin

Riikka kutsuttiin raamattukurssille, joka paljastui korealaisen lahkon lähetystyöksi

 
Valkoiseen pukuun pukeutunut korealainen mies puhuu yleisölle.

Shincheonjin jäsenet ovat mielestään ainoita, jotka pelastuvat. KUVA: SHINCHEONJI

Shincheonji tarjoaa sosiaalisessa mediassa ilmaisia raamattukursseja. Se on yksi korealaisista lahkoista, jotka havittelevat nyt jäseniä Suomesta.

Noin seitsemän kuukautta sitten Riikka (nimi muutettu) sai Instagramissa viestin tuntemattomalta naiselta. Tämä kysyi englanniksi, onko Riikka kristitty ja kiinnostaisiko häntä osallistua neljän kuukauden raamattukurssille.

Riikka tiedusteli lisää kurssista – olihan se varmasti kristillinen, sillä Jehovan todistajien kurssille hän ei ainakaan tulisi. Nainen vakuutti, että he ovat kristittyjä, mutta ilman  taustajärjestöä tai kirkkoa. Tuolloin Riikan tuli luettua vain vähän Raamattua, ja kurssi vaikutti hyvältä tavalta viettää enemmän aikaa Jumalan sanan äärellä. Hän tarttui tilaisuuteen, kun nainen lähestyi kuukauden päästä uudelleen.

KRS Krito 10.-23.6.

Aluksi opetus vaikutti melkein normaalilta. Pikkuhiljaa mukaan tuli kuitenkin outoja elementtejä.

Shincheonji hyväksyy valehtelun

Shincheonji, kuten monet muutkin epäterveet yhteisöt, käyttävät kristillistä sanastoa ja tuttuja raamatunkohtia. Sen vuoksi voi olla vaikeaa erottaa, mihin kannattaa osallistua ja mihin ei.

Lahkoja tutkinut teologi ja kirjailija Aila Ruoho huomauttaa, että epäterveissä yhteisöissä raamatunkohtien tulkinta on omalaatuista.

– Shincheonji esimerkiksi hyväksyy valehtelun rekrytoidakseen uusia jäseniä. Rekrytoija voi vaikkapa esittää kiinnostusta samoihin harrastuksiin tai heittäytyä jopa seurustelusuhteeseen vain värvätäkseen kumppaninsa mukaan, kuten eräs lahkosta eronnut mies kertoo YouTubessa.

Raamatun tunteminen olisi tärkeää, sillä mitä heikommin Raamattua tuntee, sen helpompi uhrille on ujuttaa omalaatuisia tulkintoja, Ruoho sanoo.

Maalataanko yhteisöstä täydellinen kuva?

Yleinen tapa houkutella jäseniä lahkoon on Aila Ruohon mukaan niin sanottu rakkauspommitus.

– Kiinnostunut saa huomiota ja myönteistä palautetta. Häneen suhtaudutaan lempeästi ja rakastavasti. Häntä kutsutaan mukaan tilaisuuksiin, ja hän kokee itsensä tärkeäksi.

Kuten Riikan tapauksessa, liian erikoiselta kuulostavien oppien kertomista vältetään yleensä aluksi. Vaatimustaso nousee, kun kiinnostunut on saatu sitoutumaan ja luottamaan yhteisöön.

– Tätä voisi verrata kattilassa olevaan sammakkoon, jonka astiaa aletaan lämmittää vähitellen. Oudot opetukset tuodaan vasta, kun kiinnostunut on koukussa. Silloin ne eivät enää todennäköisesti tunnu millään tavalla oudoilta.

Kiinnostunut saa huomiota ja myönteistä palautetta.

Ruohon mukaan on syytä valpastua, jos ryhmä ei kerro avoimesti, mistä uskonnollisesta yhteisöstä on kyse. Mikäli yhteisön nimen tietää, netistä voi etsiä tietoa ja kuunnella ryhmästä eronneiden kommentteja. Esimerkiksi Shincheonjista lähteneiden tarinoita löytyy paljon videopalvelu YouTubesta.

– Jos tiedonhakua yritetään estää, on hyvä muistaa, että Raamattu neuvoo tutkimaan kaiken ja pitämään sen, mikä on hyvää. Kannattaa luottaa omaan intuitioon, jos jokin asia opissa tai jäsenissä epäilyttää.

Erityisen huolestuttavaa Ruohon mukaan on, jos yhteisön jäsenet eivät pysty keksimään opistaan, seurakuntansa toiminnasta tai vastuuhenkilöistä mitään kielteistä.

– Silloin jotain on varmasti pielessä, -koska täydellistä seurakuntaa ei ole. Hyvä vinkki on pyytää jäsentä luettelemaan kolme huonoa asiaa yhteisöstään. Jos hän sanoo, ettei keksi mitään, hälytyskellojen tulisi soida jo kovaa.

Monet korealaiset lahkot kalastelevat suomalaisia

Shincheonji ei ole ainoa korealainen lahko, joka tekee lähetystyötä Suomessa. Esimerkiksi Good News Mission -kirkko etsii myös seuraajia. Uskonnot Suomessa -sivuston mukaan liike esimerkiksi opettaa, että ihminen pystyy elämään vapaana synnin vaikutuksesta.

Kyseisen kirkon osana toimiva International Youth Fellowship -järjestö (IYF) on houkutellut toimintaansa korealaisesta musiikista, k-popista, innostuneita suomalaisnuoria kulttuuritapahtumien varjolla. Hengelliset tilanteet ovat tulleet nuorille yllätyksenä. IYF:n toiminnasta ovat kertoneet Yle ja Seura. Myös ainakin God the Mother -äitijumalaan uskova korealainen kirkko World Mission Society Church of God tekee tavoittavaa työtä Suomessakin.

Onko korealaisissa lahkoissa erityistä vetovoimaa? Aila Ruoho arvelee, että kaikki eksoottinen kiinnostaa enemmän kuin tuttu kotimainen, joka voi näyttäytyä laimeanakin kristillisyytenä. Selkeä, ehdoton oppikin saattaa tuntua turvalliselta. Tavoittamisstrategiat tosin vaihtelevat: siinä missä IYF houkuttelee nuoria trendikkäällä korealaisella kulttuurilla, Shincheonji pyrkii aluksi salaamaan korealaisuutensa.

***

Riikka kertoo tarkemmin kokemuksistaan raamattukurssilla ja siitä, miten hänelle selvisi, että kyse on Shincheonjin lähetystyöstä, tässä Uuden Tien artikkelissa. Artikkelin lukeminen edellyttää Uusi Tie -lehden tilausta.

 
artikkelibanneri Uusi Tie