”Vapaiden suuntien virsikirjasta” ei enää uusia painoksia – Hengellisellä laulukirjalla tulevaisuus äppinä

 

Helluntaiseurakuntien ja yhdistysten tuottamaa mediasisältöä halutaan saada samaan verkkoportaaliin ja appiin. Kuvituskuvassa vielä nimeämättömän verkkoportaalin suunnitteluversio. (AT)

1990-luvun suurtyötä täydennettiin lisäosalla vuonna 2008. Nyt Hengellisen laulukirjan paperisen version elinkaari on jo ehtoopuolella.

Hengellisestä laulukirjasta (HL) löytyy enää muutamia kappaleita eri versioina kustantaja Aikamedian varastosta. Toimitusjohtaja Olavi Kumpulainen pitää lähes varmana, ettei HL:sta enää oteta uusia painoksia. 

Hengellinen laulukirja on helluntaiseurakuntien, Suomen Vapaakirkon, baptistien, metodistien ja adventistien yhteishanke, jolla vapaakristillisille yhteisöille haluttiin ”oma virsikirja”. Luterilainen virsikokoelma ei aikanaan vastannut yhteisöjen tarpeisiin, joten ne muodostivat oman 642 laulua käsittävän teoksen. Virsikirjan tavoin Hengellisen laulukirjan eniten käytetyt laulut rajoittuvat muutamaan kymmeneen sävelmään, mutta toisaalta eri yhteisöillä on eri suosikit, ja satojen laulujen kokoelma palvelee myös juhlapyhinä, joille on omat laulunsa.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Suunnitteilla on sovellus, johon tulisi HL:n laulujen tekstit sisältävä käsiversio sekä melodianuotit ja soinnutuksen sisältävä säestäjän versio. Tarkoitus olisi tehdä myös leirilauluja sisältävä kokonaisuus appiin. 

– Erityisesti lapsille ja nuorille on luontevaa ottaa iltanuotiolla älypuhelin esiin ja katsoa sanoja siitä, Kumpulainen sanoo. 

HL:n sovellus tulee olemaan kertamaksullinen, ja hinta asettunee Kumpulaisen mukaan viiden euron tuntumaan. 

Digitaalisuus näyttäisi alentavan julkaisemisen kustannuksia murto-osaan: paperinen käsilaulukirja on tähän asti maksanut 18,50 euroa, Koraalikirjaa vastaava säestäjän versio HL:sta taas 63 euroa. 

642 laulua sisältävän Hengellisen laulukirjan uudistettu laitos ilmestyi vuonna 1991 eli kolmisenkymmentä vuotta sitten. Vuonna 2008 se sai seurakseen Laulun aika -lisäosan, jossa on 145 laulua.

 

Helluntaiseurakuntien digihanketta viritellään nyt tosissaan 

Helluntaiherätyksessä käynnistellään digihanketta, jossa kaikki liikkeen olennaiset palvelut ja julkaisut pyritään saamaan saman sivuston ja älypuhelinsovelluksen eli äpin piiriin. 

Hanketta vetää kustannusosakeyhtiö Aikamedia, mutta siihen toivotaan mukaan kaikkia liikkeen toimijoita. 

– Eri yhdistyksillämme on yhteensä toistakymmentä säännöllisesti julkaistavaa lehteä sekä kirjoja, äänitteitä ja muuta sisältöä, toimitusjohtaja Olavi Kumpulainen kuvailee. 

– Olisi hienoa, jos tämä kaikki sisältö voisi olla vastuunkantajien ja seurakuntalaisten saatavilla samassa ympäristössä. 

 

Liikkeen yhdistyksillä on ollut haasteita saada omaa viestiään kantautumaan seurakuntakenttään. 

– Kaikilla on tiedottamisen tarvetta. Kentällä taas työntekijöiden sähköpostit ovat täynnä erilaisia tiedotteita. Se kanava ei enää ole tehokas, Olavi Kumpulainen sanoo. 

Nykyaikaisessa digiportaalissa vastaanottaja saisi eteensä kootusti ja tehokkaammin otsikoidusti yhteisöjen viestintää. 

– Tämä parantaisi tiedottamisen laatua ja kirkastaisi viestiä, Kumpulainen uskoo. 

Yhteiset yhteisöt, kuten Fida ja Helluntaikirkko, ovat kertoneet suhtautuvansa hankkeeseen myönteisesti. 

 

Digiympäristön rakentamisella on hintansa. Kaikkiaan hanke maksanee noin 600 000 euroa, prameamman omakotitalon verran siis. 

– Niin, onko tällainen summa sitten paljon vai vähän, Olavi Kumpulainen pohtii. 

– Vertailun vuoksi: erilaisista kiinteistöhankkeista tulee helposti monen miljoonan euron projekteja. Tällaisella digiympäristöllä voidaan oikeasti edistää ja kehittää herätysliikkeen ja seurakuntien toimintaa valtakunnallisesti. 

Hankkeelle on haettu tukea ELY-keskukselta yritysten kehittämisavustuksena. Parhaimmillaan tuki voisi kattaa noin puolet kustannuksista. 

 

Koska kyse on taloudellisesti merkittävästä projektista, on selvää, että sen pohjalle on muodostettava kaupallisesti mielekäs perustus. 

Aikamedia kustannusliikkeenä on joka tapauksessa panostamassa yhä enemmän digitaalisuuteen. Osaansa näyttelevät tilaaja-asiakkaiden muuttuvat käyttötottumukset. 

– Esimerkiksi Ristin Voittoa tilaa tällä hetkellä noin 6 000 tilaajaa. Tilaajamäärien lasku koskettaa kaikkia lehtiä, mutta paperisista lehdistä ei olla luopumassa, ovathan lehdet vielä taloudellisesti plussalla, Aikamedian lehtien vastaava päätoimittaja Petri Mäkilä sanoo. 

– Suunta on kuitenkin selvä ja verkkokäytön täytyy vahvistua. 

Olavi Kumpulaisen mukaan kysymys on suuresta kustannusalan murroksesta, joka pakottaa kustantajia yhä enemmän panostamaan digisisältöihin. 

– Kirjojen kustantamisen puolella on myös selvä suunta: asiakkaat haluavat yhä enemmän äänikirjoja. Niitä tullaan myös kustantamaan lähivuosina merkittävästi nykyistä enemmän, Kumpulainen sanoo. 

 

Vielä nimeämättömän nettiportaalin ensimmäinen osio on aukeamassa lokakuussa. Viimeistään ensi juhannuksena julkaistaan myös älypuhelinsovellus. 

Olavi Kumpulaisen mukaan kyse on syvemmästä asiasta ja tarpeesta kuin ”digipöhinästä”. 

– Voisiko tämä portaali jopa kilpailla ajastamme netin ja sosiaalisen median maailmassa, Kumpulainen maalaa. 

– Kaiken tämän mahdollistaa yhteistyö ja sen tuoma voima. 

Kumpulainen kertoo hanketta vetäessään pohtineensa kustannusliikkeen ja yhdistysten päätehtävää. 

– Sen täytyy olla näky johdattaa ihmiset Jeesuksen tuntemiseen ja opettaa kasvamaan kristittyinä. Voisiko nettiportaali olla osana toteuttamassa näitä tärkeitä päämääriä?