Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Suomessa kastettu satoja ex-muslimeja

 

Monissa kastetilaisuuksissa Suomessa on enemmän muslimitaustaisia kastettavia kuin suomalaisia. Kuvassa on kasteelle menossa 16 iranilaista ja neljä suomalaista. Kuva: Kristiina Raassina

Syksyn maahanmuuttoaalto näkyy seurakunnissa, mutta muslimitaustaisten uskoontulot ovat pidempiaikainen ilmiö.

Viiden-kuuden viime vuoden aikana Suomen suurten kaupunkien kristillisissä seurakunnissa on kastettu satoja muslimitaustaisia maahanmuuttajia kristinuskoon. Määrä on selvästi suurempi kuin esimerkiksi Helsingin Sanomissa syyskuussa esitetty arvio ”muutamasta kääntyneestä vuodessa”. Ristin Voiton haastattelussa muslimimaista, kuten Afganistanista, Iranista ja Irakista, tulleiden kasteita raportoitiin esimerkiksi Helsingistä, Turusta, Tampereelta ja Lahdesta. Yksittäisessä seurakunnassakin kastettuja saattaa olla kymmeniä.

Helsingin Saalem-seurakunnan johtaja Mika Yrjölä kertoo, että Suomeen muslimimaista tulleiden kiinnostus kristinuskoon on alkanut jo kauan ennen viime syksyä ja turvapaikanhakija-aaltoa, erityisesti iranilaisten keskuudessa. Iranilaisten hengellinen kiinnostus Suomessa heijastelee laajempaa kansainvälistä ja eurooppalaista ilmiötä.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

– Afgaanit ovat puolestaan esimerkiksi kieliyhteyksien ansiosta samassa vaikutuspiirissä iranilaisten kanssa.

Seurakuntien johtajien ja maahanmuuttajatyötä tekevien mukaan myös syksyn turvapaikanhakijatilanne on näkynyt seurakunnissa. Kansainvälisen työn koordinaattori Timo Kekolahti Lahden helluntaiseurakunnasta
kertoo kuitenkin painottavansa turvapaikanhakijoille, että kääntymys ja seurakuntaan liittyminen ei auta turvapaikan saamisessa.

Evankeliumi leviää maahanmuuttajien keskuudessa erityisesti ryhmissä, joihin on keskittynyt paljon samankielisiä tulijoita.

– Vaikuttaa siltä, että iso avain maahanmuuttajien tavoittamiseen on hengellinen yhteisö, joka käyttää tulijan äidinkieltä, Turun helluntaiseurakunnan johtaja Pekka Havupalo toteaa.

Tampereen helluntaiseurakunnassa muslimityötä tekevä pastori Martti Ahvenainen kuvailee ex-muslimien teitä seurakuntaan hyvin vaihteleviksi.

– Kristinuskon omaksuminen on yleensä pitkä prosessi, johon liittyy sekä sosiaalista auttamista että raamatunopetusta. Opetus on välttämätöntä: ilman sitä ihmisten on melkein mahdotonta ymmärtää kristinuskon totuuksia.