Hyvät: Raamatun myynti huimassa nousussa – erityisesti Raamatun ensi kertaa ostavien määrä lisääntynyt

”Migri ei etsi totuutta” – haluaa lähettää afgaanikristityn vaaraan

 
Afganistanissa huono uskonnonvapaustilanne

Uskonnonvapaustilanne Afganistanissa on lähes yhtä huono kuin Pohjois-Koreassa, joka on ykköstilalla kristittyjen vainoa mittaavassa World Watch List 2019 -raportissa. Kuva: Open Doors

– Olen joka tapauksessa iloinen, koska Jeesus on minun kanssa. Se on tärkeintä, vaikka minulle kävisi mitä tahansa, totesi nuori afgaanimies Musa, joka oli samana päivänä oli saanut Maahanmuuttovirastolta kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Musan tuntevat suomalaiskristityt pitävät häntä yhtenä palavimmista maahanmuuttajakristityistä. Vastaanottokeskuksessa asuessaan hän johti siellä rohkeasti ja avoimesti raamattupiiriä ympärillä olevien muslimien uhasta ja painostuksesta huolimatta. Hän kutsuu muslimiystäviään seurakuntaan ja näyttää selkeästi sen, miten Jeesus on valloittanut hänet.

– Aina kun olen missä vain, kutsun ystäviäni kirkkoon. Se on minun tehtävä. Teen sen Jumalan tähden, Musa kertoo varsin hyvällä suomen kielellä.

Fida neliöb. 4.-10.11. + 25.11.-1.12. (ilm.1-2/2)

Hänen kutsumistaan afgaanimuslimeista toistakymmentä on käynyt seurakunnassa, ja heistä viisi on tullut kristinuskoon ja kastettu. Jeesuksen todistajana elävällä nuorella miehellä on myös syvempi kutsumus:

– Olen miettinyt, että kun saan oleskeluluvan, minä voisin opiskella pastoriksi, jos Jumala haluaa.

Tällä hetkellä oleskelulupa on kuitenkin kaikkea muuta kuin selvä. Huhtikuussa tulleessa kielteisessä turvapaikkapäätöksessä Maahanmuuttovirasto ei hyväksy tosiseikkana sitä, että Musa olisi vakaumuksellinen kristitty, ja pitää miehen palauttamista Afganistaniin turvallisena.

– Sinulla ei ole tulevaisuudessa tarvetta käyttäytyä kotimaassasi sellaisella tavalla, että sinua pidettäisiin kristityksi kääntyneenä henkilönä, päätöksessä todetaan.

Migri ei tunnista ilmiselvää vakaumusta

– Minun sydämeni oli rikki, kun sain päätöksen. Ihmiset voivat sanoa minulle, että en ole kristitty, mutta Jumala tietää, että olen. Hän auttaa. Olen saanut usein avun Jumalalta. Olen itkenyt sitä, kuinka paljon Jumala rakastaa minua, Musa kertoo liikuttuneena.

– Jeesus on tosi tärkeä minulle. Kukaan ei voi ottaa uskoa pois minusta. Jeesus on elävä Jumala ja rakkaus. Olen tosi iloinen ja ylpeä, että olen kristitty. Elämä uskossa ei ole ollut helppoa, mutta olen saanut paljon rakkautta.

Migrin kielteinen päätös osoittaa viraston kyvyttömyyden tunnistaa henkilön vakaumusta. Jokainen turvapaikanhakija haastatellaan tulkin avulla monta tuntia kestävässä puhuttelussa, joka kirjoitetaan ylös. Musan puhuttelupöytäkirjassa hänen uskonsa tulee vahvasti esiin:

– Jeesus antoi ristillä henkensä, jotta syntimme annettaisiin anteeksi. Olen päässyt synneistä ja pimeydestä vapaaksi. Tästä kiitän Jumalaa. Olen pelastunut ja saanut anteeksi syntini.

Afgaaniuskova kertoi turvapaikkapuhuttelussa, että muslimina olleessaan hän valehteli, ajatteli pahaa ja petti. Mutta kristittynä hän on päässyt näistä vapaaksi.

Kaikista tärkeintä on rauha, jonka olen saanut. Sitä tunnetta ei ollut ennen. Nyt minusta tuntuu, että Jumala on aina kanssani. Hän auttaa ja tukee eikä jätä minua yksin.

– Kaikista tärkeintä on rauha, jonka olen saanut. Sitä tunnetta ei ollut ennen. Nyt minusta tuntuu, että Jumala on aina kanssani. Hän auttaa ja tukee eikä jätä minua yksin. Tämä yhteys minun ja Jumalan välillä syntyi sen jälkeen, kun minusta tuli kristitty.

– Nyt puhun hänen kanssaan suoraan. Hän puhuu kanssani Pyhän Hengen kautta, Musa riemuitsi.

Puhuttelupöytäkirjassa Maahanmuuttovirasto kirjoittaa pyhän hengen pienillä alkukirjaimilla, mikä viestii turvapaikkakäsittelijöiden asiantuntemattomuudesta kristinuskoa kohtaan.

Anteeksi antaminen suurimpana muutoksena

Migrin puhuttelussa Musa kuvaili, että hänellä on tulinen rakkaus Jumalaa kohtaan.

– Jumalan kanssa minulla on erittäin hyvä suhde. Kristityksi tulemisen jälkeen tunnen joka hetkessä Jumalan läsnäolon.

– Ennen suutuin helposti, jos joku puhui aggressiivisesti kanssani. Vastasin samalla tavalla takaisin. Nyt tilanne on muuttunut. Sen jälkeen kun minusta tuli kristitty, vastaanottokeskuksessa on ollut paljon ihmisiä, jotka syrjivät, halveksivat ja solvaavat minua. He ovat tehneet minusta silmätikun. Minulla on kuitenkin ainutlaatuinen tunne, kun he tekevät näitä asioita minulle. Jumala puhuu silloin minulle ja sanoo, että olisin kärsivällinen. Hän on kanssani. Se on aivan ihmeellistä, että vaikka he sanovat mitä tahansa, en sano heille mitään. Välillä hymyilen heille, Musa selosti turvapaikkapuhuttelijalle.

Kun minusta tuli kristitty, sain voiman, jonka jälkeen pystyin antamaan anteeksi.

– Anteeksiantaminen oli äärimmäisen vaikeaa minulle. En pystynyt antamaan anteeksi heille, jotka tekivät pahaa minulle. Halusin kostaa. Kun minusta tuli kristitty, sain voiman, jonka jälkeen pystyin antamaan anteeksi. Kaikista suurin muutos on ollut anteeksi antamisen voima. Kuulen kun Jumala sanoo minulle, että ne, jotka tekevät minulle pahaa, tarvitsevat pelastusta.

Elämän haasteissa nuori afgaanimies saa Jumalalta rauhan.

– Voin sanoa, että minulla on paras elämä. Rukoilen Jumalaa ja pyydän häneltä, ettei hän antaisi minun mennä taas väärälle tielle. Pyydän häntä antamaan anteeksi, jos välillä lipsahdan käyttäytymisessäni. Jos olen velkaa jollekulle, pyydän Jumalaa antamaan anteeksi.

– Olin ennen kahleissa, joita ihmiset olivat uskonnon nimissä synnyttäneet. Jeesus pelasti minut. Pääsin vapaaksi, Musa iloitsi turvapaikkapuhuttelussa.

Evankelistasielu haluaa muidenkin pelastuvan

Puhuttelupöytäkirjan mukaan Musa pitää tärkeänä, että oppii kristinuskosta ja Raamatusta.

– Mitä enemmän luen Raamattua, sitä enemmän ymmärrän sen sisältöä. Käytän sen ohjeita arkielämässäni. Myös uskoni vahvistuu.

Puhuttelussa nousi myös hyvin esiin miehen sydämen halu jakaa evankeliumia muille. Haastatteluhetkellä hän kävi joka keskiviikko kristittyjen ryhmän kanssa ulkona kertomassa uskosta muille.

– Keskiviikkoisin kun menen ja kerron uskostani muille, se merkitsee minulle paljon. Olen itse pelastunut ja haluan, että se tapahtuisi myös muille. Kun pääsen kertomaan yhdellekin, se on ilon aihe.

Vanhemmat huomasivat muutoksen ja vihastuivat

Musa sanoi turvapaikkahaastattelussa, että Afganistanissa on todella paljon pimeydessä eläviä ihmisiä, jotka tulisi pelastaa. Hänen siellä asuva perheensä oli jo saanut kuulla hänen uskostaan puhelimessa.

– Kun käännyin kristinuskoon, käyttäytymiseni muuttui. Perheeni kysyi, miten minusta on tullut niin lempeä, rauhallinen ja ystävällinen. He kysyivät, mitä se tarkoittaa, kun puhun pelastuksesta koko ajan. Vastasin rehellisesti, että olen löytänyt oikean tien, valon tien.

– Sanoin äidilleni, että olen vihdoin vapaa. Pyysin häntä antamaan anteeksi, jos olen tehnyt jotain väärin häntä kohtaan. Sitten puhuin isän kanssa. Sanoin, että annan hänelle anteeksi. Isäni kysyi, mitä minulle on tapahtunut, että puhun sillä tavalla. Sanoin hänelle, että olen päässyt vapaaksi synneistä, Musa kertasi tapahtumia Migrin puhuttelijalle.

Vanhemmat suuttuivat poikansa uudesta vakaumuksesta.

– Isä sanoi, että jos puhun totta, hän ei ole enää isäni.

Migri jumiutuu toisarvoisiin asioihin

Maahanmuuttoviraston haastattelun aikaan kaikki nuoren miehen sukulaiset Afganistanissa olivat jo saaneet tietää, että hän on kristitty.

– Olen onnellinen, että ihmiset tietävät. Jumala auttoi minua sanomaan ääneen, että olen kristitty. Olen todella onnellinen, että pystyin kertomaan perheelleni tästä iloisesta asiasta.

Migri näki ristiriitoja siinä, milloin ja miten hänen perheensä kuuli kääntymisestä.

Musan vakaumuksen todellisen arvioinnin sijaan Migri keskittyi kuitenkin epäoleellisiin seikkoihin. Koska mies ei muistanut ajankohtia ja tapahtumien järjestystä tarkkaan, Migri näki ristiriitoja siinä, milloin ja miten hänen perheensä kuuli kääntymisestä. Tämän vuoksi Maahanmuuttovirasto ei hyväksy tosiseikkana sitä, että Afganistanissa hänen oletettaisiin kääntyneen kristityksi.

”Minun pitää sanoa kyllä, vaikka minut tapettaisiin”

Puhuttelun hetkellä Musa ei miettinyt, millaista vainoa ja pahaa ihmiset tekisivät hänelle, jos hänet palautettaisiin kotimaahansa.

– Rakastan Jumalaani ja olen hänen käsissään. En pelkää mitään.

Myöhemmin rohkea uskova on kohdannut pelon, vaikka hänellä onkin turva Raamatun Jumalassa. Nyt huhtikuussa hän kertoi:

– Afganistan on tosi vaarallinen minulle. Siellä on paljon ongelmia, jos minut palautetaan sinne. Kaikki ympärillä ovat muslimeja. On pakko mennä moskeijaan. En halua mennä moskeijaan, joten he tekevät pahaa minulle. Kaikki sukulaiset tietävät, että olen kristitty. Isä on tosi vihainen, pelkään häntä.

– Jos joku kysyy, olenko kristitty, minun pitää sanoa ”kyllä”, vaikka se olisi todella vaarallista ja minut tapettaisiin. Jos minä sanoisin ”ei”, en olisi kristitty, kieltäisin Jeesuksen.

Lakimies: ”Migri ei etsi totuutta”

Musan lakimies Mikael Karttunen ei ihmettele Maahanmuuttoviraston päätöstä:

– Migri ei etsi totuutta. Normaalit kristinuskoon liittyvät ilmiöt, kuten rauhan saaminen sydämeen, rakkaudellisen uskonnon kokeminen, omatunnon äänen kuuntelu, Raamatun opetusten kunnioittaminen, halu käyttäytyä paremmin ja käydä seurakunnassa, pettymys islamin lakihenkisyyteen ja väkivaltaisuuteen ja niin edelleen jätetään huomioimatta. Tai ne selitetään pois muilla tekijöillä, kuten pelkkänä yhteisöllisyyden tavoitteluna tai vain länsimaisten arvojen arvostamisena tai yhteiskuntajärjestelmien vertaamisena.

Tuntuu siltä, että rima on asetettu hyvin korkealle ja että tavoitteena on vain tehtailla kielteisiä turvapaikkapäätöksiä.

– Tuntuu siltä, että rima on asetettu hyvin korkealle ja että tavoitteena on vain tehtailla kielteisiä turvapaikkapäätöksiä, jotka sitten hallinto-oikeus selvittää. Täytyy muistaa, että Migri elää kovan yhteiskunnallisen paineen alla vuodesta 2015, ja paine näkyy päätöksissä, Karttunen väittää.

Päätöksissä käytetään samoja valmiita tekstipohjia monien täysin erilaisten henkilöiden kohdalla. Niiden avulla kielteinen päätös on vaivatonta perustella kenelle tahansa.

Outoja olettamuksia

– Systeemi on viritetty sellaiseksi, etteivät palavat uskovatkaan pääse läpi. Ongelma on systeemissä, mitä kysytään ja mitä selvitetään. Migri haluaa nähdä kääntymisprosessin, seurakunta sen sijaan haluaa nähdä lopputuloksen eli kääntymisen, Karttunen selittää katsontakantojen eroja.

Maahanmuuttovirastolla on kaikenlaisia olettamuksia, jotka eivät pidä paikkansa ollenkaan, esimerkiksi että henkilö ei voisi tulla uskoon lyhyessä ajassa.

– Maahanmuuttovirastolla on kaikenlaisia olettamuksia, jotka eivät pidä paikkansa ollenkaan, esimerkiksi että henkilö ei voisi tulla uskoon lyhyessä ajassa. Mutta Paavalikaan ei vertaillut vuoden ajan juutalaisia ja kristillisiä opetuksia ennen kuin lähti seuraamaan Jeesusta.

Jos joku kääntyy kristityksi ensimmäisen kielteisen päätöksen jälkeen, kääntymiseen ei yleensä uskota vaan siitä seuraa uusi kielteinen päätös.

– Migrillä on tosielämästä vieraita oletuksia uskon kypsymisestä. Lisäksi toinen olettamus on, että jos ihminen ei ole uskonut sydämessään Jumalaan tai Allahiin kotimaassaan, niin sitten hän ei voi olla uskonnollinen tai uskova Suomessakaan, lakimies hymähtää.

Maahanmuuttoviraston haastattelijoiden kristinuskon tuntemukseen liittyen Karttunen mainitsee, että joskus he eivät tunnista haastateltavan kertomia tuttuja raamatunkertomuksia. Raamatun henkilöiden nimet voivat kääntyä pöytäkirjassa täysin epäselvään muotoon.

Islamista luopuminen ja seurakunnan todistukset ohitetaan

– Migrin päätöksissä ja pöytäkirjoissa todetaan usein, että turvapaikanhakija on joka tapauksessa luopunut islamista, vaikka Migri ei häntä kristityksi hyväksyisikään. Islamista luopuminen on muslimiyhteisössä yhtä paha asia kuin kääntyminen kristinuskoon, joten jo sen pitäisi riittää turvapaikkaan, Mikael Karttunen painottaa.

Musan kielteisessä turvapaikkapäätöksessä Maahanmuuttovirasto toteaa, että islamista luopumista pidetään törkeänä rikoksena Afganistanissa, ja siitä voi seurata kuolemantuomio. Mies toi puhuttelussaan hyvin selvästi ja jyrkin sanoin esiin luopumisensa islamista ja sen, kuinka kielteisesti hän suhtautuu islamiin nykyään. Kuitenkaan Migri ei ota Musan kohdalla minkäänlaista kantaa siihen, mitä vaaraa hänelle aiheutuisi Afganistanissa siitä, että hän on luopunut islamista.

– Myös seurakuntien todistukset turvapaikanhakijoiden uskon aitoudesta lakaistaan lähes 100-prosenttisesti sivuun, Karttunen jatkaa.

Se on melkoista ylimielisyyttä Migriltä, jonka päätöksiä on Musankin tapauksessa selvästi tekemässä työntekijöitä, joilla ei ole todellista kykyä arvioida jonkun uskon aitoutta. Puutteellisen asiantuntemuksen oravanpyörässä toistetaan ja monistetaan aiempien turvapaikkapäätösten virheitä.

Musalla oli Migriä varten kahden eri seurakunnan pastorien todistukset hänen uskostaan, mutta ne eivät hetkauttaneet virastoa.

Systeemin ongelmia

Ongelmallisen systeemin rattaissa lakimies Karttunen kokee myötätuntoa turvapaikkapuhuttelijoita kohtaan.

– Kun yks kaks eteen isketään ihminen, jota et tunne, ja sinun pitää lyhyessä hetkessä päätellä, onko hän vakaumuksellinen kristitty vai ei, se on vaikea tilanne. Kysymykset ja vastaukset jäävät helposti niin vajaiksi, ettei niillä voi selvittää henkilön todellista uskoa.

Turvapaikanhakijoilla taas oikeanlainen kommunikointikyky on ratkaiseva seikka.

– Myönteisen turvapaikan saaminen vaatisi sitä, että henkilö osaisi kertoa motivaatioistaan uskonnon vaihtamiselle ja kääntymisprosessistaan. Pitäisi osata syvällisesti kertoa, miten ajatusmaailma ja käytös ovat uskoon tulon myötä muuttuneet, miten kokee omantunnon eri asioissa, miten kokee Jumalan arjessaan ja niin edelleen. Jos kysytään, mitä olet lukenut Raamatusta, ei riitä, että vastaa vain, että sitä on tullut luettua paljon, Karttunen valaisee.

Jännittynyt ja pitkässä puhuttelussa väsyvä haastateltava osaa harvoin siinä hetkestä kertoa uskostaan Migrin vaatimalla tavalla. Musa osasi kertoa vakaumuksestaan syvällisesti ja konkreettisin esimerkein. Mutta sekään ei riittänyt viranomaisille ja vahvistaa Mikael Karttusen havaintoa, ettei Maahanmuuttoviraston motiivina ole etsiä totuutta.

Afgaanimiehen tapauksen käsittely menee seuraavaksi hallinto-oikeuteen.

Teksti: Jari Sippola

Kirjoittaja on Suomen Evankelisen Allianssin tiedotussihteeri ja XEE – Evankeliointi Elämäntapana ry:n aluetyöntekijä