Asiakasmäärä Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmässä nousi lähes tuhanteen

 

Ihmiskauppa koskettaa miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti. (Pixabay)

Auttamisjärjestelmän kokonaisasiakasmäärä on 30.6.2021 korkeampi kuin koskaan aikaisemmin. Auttamisjärjestelmän 992 asiakkaasta 770 on mahdollisia ihmiskaupan uhreja ja 222 heidän alaikäisiä lapsiaan.

Uusimmasta Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän puolivuotiskatsauksesta käy ilmi, että asiakasmäärät ovat yli kolminkertaistuneet viime vuosien aikana. Vuoden 2021 alkupuoliskolla auttamisjärjestelmään on otettu 109 uutta asiakasta. Heistä 45 oli joutunut ihmiskauppaan viittaaviin olosuhteisiin Suomessa ja 64 Suomen ulkopuolella.

Suomessa hyväksikäytetyt asiakkaat olivat joutuneet pakkotyöhön, seksiorjuuteen tai prostituutiossa hyväksikäyttämiseen viittaavaan tilanteeseen, pakkoavioliittoon tai hyväksikäytetyksi rikollisessa toiminnassa. Pakkotyöhön joutuneet asiakkaat työskentelivät erityisesti siivous- ja ravintola-alalla, mutta hyväksikäyttöä esiintyi myös muilla manuaalisen työn aloilla.

TV7 neliöb.16.-30.9.MJa

Vuosi sitten palveluiden piirissä oli kesäkuun lopussa 804 henkilöä, 30.6.2019 vastaava luku oli 587, 30.6.2018 se oli 379 ja 30.6.2017 vain 269.

Suomessa mahdollisesti ihmiskaupan uhriksi joutunut ihminen ohjautuu auttamisjärjestelmään useimmiten oman yhteydenottonsa perusteella tai Rikosuhripäivystyksen ohjaamana. Ulkomailla uhriksi joutuneen ihmisen ohjaa avun piiriin useimmiten Maahanmuuttovirasto.

Mikä on Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä?

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä on ihmiskaupan uhrien tunnistamisen ja auttamisen kansallinen osaamiskeskus. Sen tehtävänä on auttaa ihmiskaupan uhriksi joutuneita henkilöitä, heidän alaikäisiä lapsiaan sekä ihmiskaupparikoksen tutkinnassa avustavia henkilöitä. Se auttaa yhdenvertaisesti sekä suomalaisia että ulkomaalaisia ihmiskaupan uhreja. Auttamisjärjestelmä on viranomainen, joka tarjoaa asiakkaalleen neuvontaa ja ohjausta, sosiaalipalveluita, terveydenhuoltopalveluita, vastaanottorahaa tai toimeentulotukea, turvallisen majoituksen sekä tulkki- ja käännöspalveluita.

Auttamisjärjestelmä toimii Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteydessä ja sillä on Suomessa neljä toimipistettä (Lappeenranta, Helsinki, Tampere ja Oulu). Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä on toiminut vuodesta 2006. Se on osa Maahanmuuttovirastoa ja toimii sisäministeriön alaisuudessa. Auttamisjärjestelmä ylläpitää valtakunnallista ihmiskauppa.fi -sivustoa sekä 24/7 päivystävää infopuhelinta numerossa 02954 63 177.

Yhteyshenkilöt
Katri Lyijynen, apulaisjohtaja, puh. 0295 463 223, katri.lyijynen@migri.fi
Terhi Tafari, ylitarkastaja, puh. 0295 463 240, terhi.tafari@migri.fi (lomalla 26.7. alkaen)

Lisätietoa
http://www.migri.fi
www.ihmiskauppa.fi

Lähde: Tiedote. Maahanmuuttovirasto. 21.7.2021 09:00:00