Rukoilkaa elon Herraa

 

Kun Jeesus katsoi kohti lopun aikoja, hän näki ison ongelman. Hän sanoi opetuslapsilleen, että ”eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän” (Matt. 9:37).

Ihmettelen lukiessani näitä sanoja. Mikä on ratkaisu? Mistä löydämme enemmän työntekijöitä menemään kaikkien kansojen pariin? Jeesus itse antoi ratkaisun seuraavassa jakeessa: jonkun täytyy rukoilla, jotta työntekijöitä löytyisi. ”Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.”

Perheniemi Neliöb. 15.-21.4.

Saatat ajatella, että joka puolella maailmaa ovet evankeliumille menevät kiinni. Se saattaa olla totta, mutta sillä ei ole väliä miten suljetuilta jotkut maat näyttävät. Jos Jumala voi repiä alas Euroopan rautaesiripun ja Aasian bambuesiripun, mikään ei voi estää häntä toimimasta missä ikinä hän haluaakin.

1980-luvulla, kun työmme keskus oli Teksasissa, vietin vuoden rukoillen Jumalaa lähettämään New Yorkiin jonkun, joka pystyttäisi seurakunnan Times Square -aukiolle. Vannoin auttavani tuota Jumalan lähettämää kaikin tavoin: keräisin rahaa, pitäisin kokouksia, auttaisin kannatuksessa. Kuitenkin, kun rukoilin Jumalaa lähettämään työmiestä juuri tähän erityiseen tehtävään, Jumala asettikin sen taakaksi minun sydämelleni.

Apostoli Paavali lähetettiin lähetystyöhön rukouksen voimalla. Antiokiassa seurakunnan johtajat paastosivat ja rukoilivat ja lähettivät heidät matkaan (Apt. 13:2-6). Paavalin ensimmäinen lähetysmatka alkoi rukouskokouksesta. Vanhurskaat miehet noudattivat Jeesuksen sanoja rukoilla työmiehiä elonkerjuuseen, ja Paavalin lähettäminen oli suora seuraus tästä rukouksesta.

Näin on yhä tänään. Meidän tulee rukoilla aivan kuten nuo Antiokian miehet tekivät. Ja kun me rukoilemme, Pyhä Henki kulkee maan päällä etsien ihmisiä, jotka haluavat olla Jumalan käytössä, ja asettaa heidän sydämelleen taakan. Hän koskettaa ihmisiä kaikkialla erottaen heitä palvelustyötä varten.

Matteuksen evankeliumin kahdeksannessa luvussa sadanpäämies tulee Jeesuksen luo pyytäen parannusta kuolevalle palvelijalleen. Kristus vastaa sadanpäämiehelle: ”Mene. Niin kuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon.” Ja palvelija parani sillä hetkellä. (8:13) Minä uskon, että näin käy aina kun joku rukoilee elonkorjuun puolesta. Kun me pyydämme Jumalaa lähettämään työmiehiä, Pyhä Henki puhuttelee jotakin jossakin, eikä sillä ole väliä missä. Totuus on, että meidän rukoustemme kautta kutsutaan työmiehiä elonkorjuuseen.