Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Näkymätön yhteys

 
Myrskyävä meri ja majakka.

”Mitä enemmän maailma myrskyää, sitä enemmän meidän tulee pitää kiinni Jumalan Sanasta”, kirjoittaa Arto Antturi. Kuva: Marcus Woodbridge / Unsplash.

Edesmennyt urheilulääkäri ja tunnustava kristitty Aki Hintsa muistutti, että kokonainen, aito ihmisyys rakentuu ytimen (”core”) ympärille. Paljon voi ympärillä muuttua, kun tärkein pysyy. Talo kestää myrskyt, kun perustus on vahva. Elämän vastoinkäymisistä selvitään, kun puolisoiden välinen rakkaus kukoistaa.

Tulee kuitenkin aikoja, jolloin mannerlaatat järkkyvät, tsunamit lyövät rantaan ja rakkaus koetellaan. ”Kun kaikki perustukset revitään, mitä vanhurskas voi enää tehdä?” (Ps. 11:3). Moni miettii, onko tällainen aika lähestymässä. Tai onko se jo tullut. Mihin silloin turvaudutaan? On aitoa huolta siitä, mihin suuntaan kirkko on menossa, kun se etsii uudenlaista paikkaansa suomalaisessa todellisuudessa. Pysyykö ydin, kun ympärillä kaikki muuttuu?

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Kirkon lähetystehtävä perustuu siihen yksinkertaiseen uskoon, että Jeesus todella kuoli puolestamme ja kaikkien tulee saada tietää se. ”Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa.” Siinä se on. Medialähetys Sanansaattajat elää tästä tehtävästä. Se on meidän ydin, ”core”. Se ei muutu. Eikä se ole muuttumassa. Tulkoon mitä tulee.

Ydin ei näy ulospäin mutta säteilee kaikkeen

Mutta kun ydin koetellaan, turhat sanat riisutaan. Jeesus varoitti ulkokohtaisuudesta ja teennäisyydestä. ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt. 7:21). Jeesukseen vedoten ei voi halveksia ketään, tuomita ketään, eikä pilkata ketään. Rakkaus on elettävä todeksi, jotta taivasten valtakunnan ovet avautuvat. ”Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon”, Jeesus jatkaa.

Mitä enemmän maailma myrskyää, sitä enemmän meidän tulee pitää kiinni Jumalan Sanasta. Sitä lähemmäksi menemme Jeesusta. Ydin pysyy, koska Hän on puu, me olemme oksat. Perustus on luja, koska Hän on sen tehnyt kuolemallaan ja ylösnousemisellaan.

Ydin on sisäpuolella. Se ei näy ulospäin, mutta se säteilee kaikkeen. Siksi me emme ”kiinnitä katsettamme näkyvään” – siis maailmaan, jossa kaaos uhkaa – ”vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa, mutta näkymätön ikuisesti.” (2. Kor. 4:18). Näkymätön yhteys Jeesukseen. Se pitää meidät ytimessä.

Kirjoitus on julkaistu Sansa-lehdessä 1/2022.

 
Sansa artikkeliban.12.2.- MJa