Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Menkää siis

 

Ylösnousseen Kristuksen antamassa lähetyskäskyssä (Matt. 28:18-20) on yksi pieni sana, joka on minua usein puhutellut: sana ”siis”. Itse tehtävänanto vaikuttaa aivan mahdottomalta. Pieni ja inhimillisesti vaatimaton nuorten miesten joukko lähetetään kaikkeen maailmaan valloittamaan kaikki kansat Kristukselle ainoana aseenaan evankeliumi Kristuksesta. Kaksi tuhatta vuotta tehtävänannon jälkeen voimme kuitenkin todeta heidän onnistuneen. Tänään Kristuksen kirkko on maailmanlaaja kristittyjen yhteisö, johon kuuluu jäseniä lukemattomista kansoista, ja Jumalan hyvistä teoista kerrotaan edelleen lukemattomilla eri kielillä.

Mahdottomalta tuntuneen tehtävän onnistumisen avain on tuo pieni sana ”siis”. Se sitoo yhteen tehtävänannon ja sen todellisuuden, josta Jeesus puhuu juuri ennen. Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää . . . ” Jumalan valtakunnan leviäminen kaikkialle maailmaan ei riipukaan meidän taidoistamme ja voimistamme vaan Kristuksen kaikkivaltiudesta. Hän lähettää, ja hän lupaa olla omiensa kanssa, kun he tekevät Valtakunnan työtä.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Kristus lähetti meidät valloittamaan maailmaa. Kovin usein kuitenkin kaivaudumme poteroihin vain puolustamaan asemiamme ja tavoittelemaan edes pieniä torjuntavoittoja hengellisessä sodassa, jossa jälki- ja antikristillinen ajattelu jyräävät. Kristuksella on kuitenkin edelleen kaikki valta, ja Kristuksen evankeliumi rististä on edelleen Jumalan voima. Meillä ei ole hävettävää eikä pelättävää. On aika nousta poteroista ja kuuluttaa ilmoille Jumalan kansan voitonlaulu. On aika keskittyä evankeliumin julistamiseen lähellä ja kaukana ja antaa Kristuksen tehdä sen työn, jota yksikään ihminen ei voi tehdä. Hän varjelee kirkkonsa.