Lasten mielenterveys- ja päihdepalvelujen tarve on kasvanut nopeasti. Joka neljäs koululainen tarvitsee niin paljon tukea, että siitä on täytynyt tehdä erillinen päätös. Vuonna 2023 tehostetun tai erityisen tuen päätös oli yli 143 000 peruskoululaisella! Usein tuki kuitenkin toteutuu vain paperilla, kun resursseja ei ole. Suurin osa tuesta annetaan oppimis- ja keskittymisvaikeuksien sekä käytöshäiriöiden takia.
Osa tukipäätöksistä liittyy myös huonoon suomen kielen taitoon. Tämä koskee myös niitä, joiden äidinkieli on suomi, sillä lapset ovat alkaneet suosia ”youtube-englantia”. Tämä johtaa suppeaan kielitaitoon.
Osa kouluun tulevista käyttäytyy nelivuotiaiden tavoin. He eivät jaksa, makaavat lattialla ja vaikeroivat. Näitä lapsia tulee kaikenlaisista kodeista. Yhteistä heille on, että he ovat jääneet vaille aikuisen huomiota.
Lääkärin näkökulmasta katsoen tätä epidemiaksi yltynyttä ongelmavyyhteä pitää tarkastella selvittämällä syy ja puuttumalla siihen, sillä rahalla ei voi paikata yhteiskunnassa vallitsevaa todellisuutta.
Lasten itsetuhoisuus on lisääntynyt (Lääkärilehti 3/2025). Ilmiön taustalla voi olla psyykkisiä häiriöitä, vaikeita elämäntilanteita tai traumaattisia kokemuksia. Mutta mistä tämä nopea itsetuhoisuuden lisääntyminen voisi johtua? – Vastaus on ilmeinen. Lasten ja nuorten elämä on kymmenessä vuodessa muuttunut merkittävästi. Oppikirjat, kynä, paperi ja pyyhekumit on korvattu digitaalisilla laitteilla. Monen lapsen ja nuoren valveilla vietetty elämä tapahtuu sähköisillä alustoilla, joista suosittu Tik Tok voi jopa opettaa, kuinka itsemurha tehdään. Lapset yrittävät hirttäytyä, ottavat yliannoksen lääkkeitä ja myös viiltelevät ja polttelevat itseään.
Ajatuksesta tekoon siirtyminen on asiantuntijoiden mukaan usein impulsiivista. Vahvin riskitekijä on lapsen psykopatologia ja perheen sisäiset ristiriidat. Kyseessä voivat olla ahdistuneisuushäiriöt, vakava masennus, päihdehäiriöt, kaksisuuntaisen mielialahäiriö, skitsofrenia, syömishäiriö tai ADHD ja autismikirjon häiriöt.
ADHD lääkityksiä aloitetaan Suomessa pääasiallisesti 6–8 vuoden ikäisille pojille. Lääkityksen aloitti vuonna 2024 lähes kolme prosenttia ikäryhmän pojista eli 2 400 poikaa. Vuonna 2017 lääkityksen aloittajia oli vain alle 1 400 eli tuhat vähemmän.
Lasten psykopatologia nostaa itsetuhoisuuden riskin viisinkertaiseksi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että runsas tietokoneella vietetty aika on yhteydessä itsetuhoisuuteen.
Itsemurhan tehneillä lapsilla oli nuoria todennäköisemmin ADHD-diagnoosi. Impulsiivisuuden ja tunnesäätelyn vaikeuksien katsotaan lisäävän lapsen itsetuhoisuuden riskiä. Tiedetään, että impulssikontrolli on ihmisellä hallinnassa vasta 25 ikävuoden jälkeen.
Lancet -lääkärilehdessä vuonna 2022 julkaistussa laajassa analyysissä itsemurha-ajatusten esiintyvyys 6–12 vuoden ikäisillä oli 7,5 % ja itsemurhasuunnitelmien 2,2 %. Vuonna 2020 itsemurha oli 10–14 -vuotiaiden toiseksi yleisin kuolinsyy Yhdysvalloissa. Päivystyskäyntien ja hoitojaksojen määrä, itsetuhoisten ajatusten sekä itsemurhayritysten vuoksi, on ikäryhmässä kaksinkertaistunut 10 vuodessa. Maailmanlaajuisesti lasten itsemurhayritysten määrä on kasvanut vuodesta 2010. Tämä on tapahtunut samanaikaisesti kuin älypuhelimien räjähdysmäinen käyttö lapsilla ja nuorilla.
Olisiko tällä yhteyttä Jeesuksen poistamiseen kouluista ja yhteiskunnasta? Kouluissa opetetaan, että elämällä ei ole mitään tarkoitusta ja kerrotaan tosiasiana, että olet kehittynyt molekyyleistä, joita syntyi, kun salama iski pieneen lämpimään lätäkköön 4 miljardia vuotta sitten. Lapsille vakuutetaan, että kuoleman jälkeen ei ole enää mitään ja molekyylisi siirtyvät lannoittamaan hautausmaata.
Kun tällaista surusanomaa julistetaan koulun ja yhteiskunnan arvovallalla tieteellisenä totuutena, ei yllätä, että lapset eivät näe elämässä mitään tarkoitusta ja ovat toivottomia ja masentuneita. He etsivät lohtua välittömistä dopamiiniannoksista, joita saa älylaitteita selaamalla. Tämä muuttaa neuroverkon rakenteita lasten aivoissa, jotka pyrkivät erittämään yhä enemmän dopamiinia eli syntyy rakenteellinen aivosairaus, joka voi viedä myöhemmin helposti huumeiden käyttöön. Nuorten kuolleisuus päihteisiin on Suomessa EU:n korkein, vuonna 2023 lähes sata alle 25-vuotiasta nuorta kuoli huumausaineiden aiheuttamiin myrkytyksiin. Joka neljäs 15–24-vuotiaana kuollut menehtyi huumeisiin.
Vihreät kannattavat kannabiksen laillistamista. Lääkäriliiton asiantuntijoiden mukaan minkään huumeen käyttöä ei pidä edistää, koska seurauksena on aina huumeiden käytön lisääntyminen.
Setan kouluopetus sekoittaa lasten päät lopullisesti. Seta julistaa jo alakoululaisille, että he voivat itse valita sukupuolensa, eikä lapsen valintaa saa kukaan kyseenalaistaa. Kouluissa Seta jakaa Kunniarotta-palkintoja niille, jotka eivät hyväksy Setan ideologiaa. Näin ihmisiä häpäistään julkisesti ja leimataan heidät suvaitsemattomiksi. Kyseessä on toisinajattelijoiden leimaaminen, joka on LGBTQ yhteisön käyttämä maailmanlaajuinen ja erittäin tehokas taktiikka, joka on sumentanut sekä yhteiskunnan että kirkon päättäjien kyvyn itsenäiseen ajatteluun. Toinen taitava taktiikka on ”turvallisen tilan” käsite, joka mahdollistaa gender-ideologian vastustajien eli miehen ja naisen olemassaoloa puolustavien leimaamisen.
10 vuotta sitten esikouluikäisistä tytöistä vain yksi 20 000:sta arveli olevansa poika, mutta nyt, Setan ja älypuhelimen astuttua näyttämölle, nuorisobarometri 2024:n mukaan joka neljäs 15-29 vuoden ikäinen tyttö arvelee olevansa jotakin muuta kuin tyttö.
Setalle uskollista opetusta tarjotaan myös kirkoissa, missä nuorisotyöntekijän pätevyysvaatimuksessa saattaa lukea maininta ”kokemuksesta sateenkaarityössä”.
Harhaoppisuuteen ajautuvassa kirkossamme piispat haluavat tehdä samaa sukupuolta olevien vihkimisen seurakuntia velvoittavaksi toiminnaksi. Arkkipiispa mitätöi Kirkolliskokouksen päätösvallan legitimoimalla henkilökohtaisesti kirkon opin muutoksen, kun hän ilmoittautui puhumaan Kirkkopäivien sateenkaarimessuun. Kahdesta sukupuolesta kiinni pitävät, ovat joutumassa harhaoppisen kirkon panttivangeiksi.
Kun seurakunnissa kaiken kukkuraksi opetetaan teististä, ”Jumalan ohjaamaa” evoluutiota, eikä enää uskota, että on tapahtunut luominen mieheksi ja naiseksi, seuraukset näkyvät. Kirkko toisin sanoen opettaa varsin ristiriitaisesti, että Jeesus loi maailman jo alun perin pahaksi 4 vuosimiljardia sitten, eikä opeteta Raamatun mukaisesti, että luomakunta muuttui pahaksi, koska ihminen ei totellut Jumalan sanaa ja lankesi syntiin. Ei myöskään opeteta, että elämän tarkoitus on Jeesuksen henkilökohtainen tunteminen ja parannuksen tekeminen, jolloin elämän päätyttyä Jeesukseen uskovaa odottaa Taivaan turvallinen koti.
Mitä voimme tehdä? Älypuhelinta ei pidä antaa alle 15-vuotiaalle, vaan on tärkeää selittää lapselle siihen liittyvät vaarat ja puhelimen jatkuvasta käytöstä seuraava rakenteellinen aivojen riippuvuussairaus, josta vierottaminen voi olla hyvinkin vaikeaa. On selitettävä nuorelle, että älypuhelin tosiasiallisesti tyhmentää sinua. Magneettikuvauksessa voidaan todeta aivokuoren ohenemista. Älypuhelin myös varastaa aikasi ja täyttää aivojesi muistin täysin arvottomalla sirpaletiedolla.
Lapset ovat älykkäitä ja ymmärtävät kyllä, jos heille vain kerrotaan, että jatkuva dopamiiniannosten metsästäminen älypuhelimella aiheuttaa rakenteellisia hermoverkon muutoksia heidän aivoihinsa ja voi myöhemmin helposti johtaa huumeiden pakonomaiseen käyttöön.
Tabletin antaminen taaperolle on suorastaan rikollista. Tabletti annetaan usein, jotta äiti saisi rauhassa selata omaa älypuhelintaan ja välttyä katse- ja puhekontaktista lapseen, joka ei opi äidinkieltään eikä kunnollista kasvoilla kommunikointia. Lapsia laiminlyödään. He ovat nykyään vaipoissa vuoden kauemmin kuin aikaisemmin. Vanhempien älypuhelinriippuvuus antaa lapselle myös väärän käytösmallin ja lapsi alkaa kokea itsensä ulkopuoliseksi. Heikot sosiaaliset taidot voivat myöhemmin aiheuttaa koulupelkoa.
Älypuhelimen sijaan lapselle pitää antaa jotakin parempaa, esimerkiksi kannustaa häntä mieluisaan harrastukseen ja kertoa hänelle Jeesuksesta.
Vanhempien on ryhdistäydyttävä ja opiskeltava, kuinka vanhempina toimitaan. He eivät saa ryhtyä lastensa kavereiksi ja lasten toiveiden toteuttajiksi. On oltava läsnä lapselle – ei älypuhelimelle. Kouluun on saatava opiskelurauha, Setan pääsy kouluihin on torjuttava ja ”sateenkaarityöpajat” lakkautettava.
Seurakuntien lapsi- ja nuorisotyössä on lopetettava ”sateenkaarityö” ja elvytettävä pyhäkoulutyö. Opetuksessa on palautettava Raamatun arvovalta, sillä muuten seurakunta ei enää ole Jeesuksen seurakunta. Ei pidä mukautua tämän ajan seksuaalipolitiikkaan ja ateistiseen biologiaan. Lasten on saatava kuulla muitakin näkökulmia. Näin he oppivat ajattelemaan kriittisesti, sillä siihen vilpittömästi totuutta janoavat lapset ja nuoret kyllä pystyvät.