Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Korona – ylivoimainen este vai Jumalan teko?

 

Korona on sekoittanut maailmamme ennennäkemättömällä tavalla tuoden pelon ja hämmennyksen myös suomalaisiin koteihin. Kukaan meistä ei koskaan ole kokenut vastaavaa, ja ainakin minä mietin aktiivisesti, mistä tässä on oikein kysymys. Jos korona on jotakin tehnyt meille kaikille, se on ainakin vienyt meiltä sen turvallisuuden ja ennustettavuuden tunteen, josta olemme saaneet nauttia sodanjälkeisessä Suomessa.

Moni kristitty on jo ehtinyt pohtia, onko koronalla jotakin tekemistä lopun aikojen kanssa. Kun sitä on minultakin muutaman kerran kysytty, olen vastannut, että ”kyllä on, ainakin siinä mielessä, että emme ole koskaan olleet niin lähellä Jeesuksen paluuta kuin juuri nyt olemme”. Vakavasti ottaen, tätä kysymystä kannattaa pohtia ennen kaikkea Raamatun äärellä ja lukea apokalyptiset ruttoennustukset erityisesti Ilmestyskirjan luvuista 2, 6 ja 18.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Itse asiassa Raamattu taustoittaa myös koronan kanssa painivan Maailman terveysjärjestön WHO:n logoa, jonka näet blogini kuvassa. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että niin WHO:n kuin yleisestikin lääketiedettä kuvaavissa logoissa oleva sauvan ympärille kiertynyt käärme juontuu 4 Mooseksen kirjan 21. luvun jakeista 6-9, vaikka se yleisesti selitetään liittyvän kreikkalaiseen lääkinnän ja terveyden jumalaan nimeltään Asklepios:

Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia. Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: ”Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta.” Mooses rukoili kansan puolesta, ja Herra sanoi Moosekselle: ”Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon.” Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.

Logolla on myös suora yhteys tuttuihin Johanneksen evankeliumin 3. luvun jakeisiin 14-16:

”Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Kun katselemme ihmiskunnan historiaa, löydämme sieltä runsaasti kansallisia, kansainvälisiä tai alueellisia katastrofeja, jotka ovat aiheuttaneet suhteellisesti paljon enemmän kuolemaa, kuin mitä koronan ennustetaan aiheuttavan. Jos emme laske mukaan ensimmäistä ja toista maailmansotaa, jotka tappoivat lähes 100 miljoonaa ihmistä, mukaan lukien n. 100 000 suomalaista, tai noin 35 000 kansalaista tappanutta sisällissotaa, edellinen kotimaatamme koskenut iso katastrofi oli 1860-luvulla koetut nälkävuodet, joiden seurauksena n. 200 000 suomalaista eli n. 10 % väestöstämme kuoli aliravitsemukseen ja sen aiheuttamiin sairauksiin. Päästäksemme vastaavaan suhdelukuun, koronan pitäisi tappaa 550 000 suomalaista.

Yksi kuuluisimpia kulkutauteja Euroopassa oli 1350-luvulla koko mannerta runnellut musta surma, jonka arvioidaan tappaneen 30–60 prosenttia Euroopan väestöstä eli 25–50 miljoonaa ihmistä ja saman verran Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Yksi vaarallisimpia meidän ajassamme riehuneita viruksia on ollut ebola, joka tappoi Afrikassa epidemian rajuimpina vuosina 2014-2016 yli 10 000 ihmistä pääasiassa Guineassa, Liberiassa ja Sierra Leonessa. Ebolaan sairastuneiden todennäköisyys menehtyä on n. 50 %.

Tappavuudeltaan korona ei siis ainakaan toistaiseksi ole ollut kovin suuri tekijä, mutta mitä tulee taloudellisiin tuhoihin, viruksen aiheuttamat tappiot tulevat olemaan maailmanennätysluokkaa, ja tulemme näkemään runsaasti konkursseja niin Suomessa kuin muuallakin todennäköisesti jo lähiviikkojen aikana. Ensimmäisenä tulilinjalla ovat ihmisten matkustuksen lakkaamisesta kärsivät eli lentoyhtiöt, hotellit, ravintolat ym., ja ennustan, että YT-neuvottelut tulevat koskemaan ennätysmäärää myös suomalaisia palkansaajia.

Yrityselämässä toimivana olen pohtinut koronan vaikutuksia yritysten sopimuksiin ja sitoumuksiin. Yleensä sopimusteksteissä on maininta ylivoimaisesta esteestä, jonka sattuessa sopimuksen osapuolet voivat laistaa sopimusehtojen noudattamisesta. Tästä ylivoimaista estettä aiheuttavast tekijästä käytetään niin suomalaisessa kuin eurooppalaisessakin sopimusjuridiikassa yleisesti nimitystä force majeure, vapaasti suomennettuna suurempi voima.

Suomalainen tai eurooppalainen termi ei kuitenkaan anna tälle ylivoimaiselle esteelle sitä – mielestäni oikeaa – määritelmää, minkä amerikkalainen vastaava juridinen termi sille antaa. Toimiessani joitakin vuosia sitten erään suomalaisen teknologiayhtiön kansainvälisten toimintojen johtajana vastaten samalla myös firmamme amerikkalaisesta tytäryhtiöstä, tulin tekemisiin tämän termin kanssa ensimmäistä kertaa, enkä silloin ollut uskoa lukemaani sopimustekstiä. Amerikkalaiset juristit nimittäin kuvaavat ylivoimaista estettä termillä Act of God eli Jumalan teko! Tällä tarkoitetaan sitä, että jos joku asia ei ole ihmisen hallittavissa, sen täytyy olla Jumalan teko, tai ainakin sallimus.

Mitä enemmän olen koronaa ja sen vaikutuksia pohtinut, sitä selkeämmin ajattelen, että se on Jumalan teko. Yksi vahvimpia indikaatioita tästä löytyy 2. Aikakirjan 7. luvun jakeista 13-14:

Jos minä joskus suljen taivaan, niin että ei tule sadetta, tai jos käsken heinäsirkkojen syödä maan tai lähetän kansani keskuuteen ruton – ja jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi. 

Edellä olevissa jakeissa Jumala kertoo käyttävänsä kolmea vitsausta saadakseen ihmiskunnan huomion itseensä: kuivuutta, heinäsirkkoja ja ruttoa eli kulkutautia. Kaikkia näitä on maailma kokenut viimeisen kuuden kuukauden aikana: Australiassa oli maan historian yksi kuumimmista ja sateettomimmista kausista molemmin puolin vuodenvaihdetta. Niin Italiassa kuin Itä-Afrikassakin heinäsirkat ovat tehneet ennätysmäisiä tuhoja aivan viime kuukausina, ja nyt sitten korona.

Myös maailman mediat tunnistavat näiden katastrofien raamatullisen mittakaavan. Mm. Iltalehti uutisoi 25.1.2020 Miljardit heinäsirkat pimentävät taivaan Itä-Afrikassa, tuho on raamatullinen. Brittiläinen Express otsikoi 13.3.2020: Coronavirus prophecy: As death toll surges is COVID-19 a sign of the biblical end times? (Koronavirus-profetia: Kuolonuhrien määrän noustessa, onko COVID-19 merkki raamatullisista lopunajoista?).

Ylen 26.2. haastattelema sotahistorian dosentti Markku Salomaa kertoi kansainvälisiin lähteisiin viitaten, että koronavirus on todennäköisesti lähtöisin Kiinan armeijan laboratorioista, mistä se on päässyt karkuun jonkun epäonnistuneen prosessin seurauksena. Kiinan viranomaiset luonnollisesti kiistivät tämän ja syyttivät USA:ta viruksen levittämisestä Wuhaniin.

Meidän on helppo syyttää kiinalaisia heidän huonosta hygieniastaan ja erikoisista ruokailumieltymyksistään, samoin Kiinan keskushallintoa, joka vähät välittää kansalaistensa terveydestä ja hyvinvoinnista ja käyttää erilaisia epidemioita väestöntasaajina hallitessaan väestönkasvua, mutta jos ihan oikeasti uskomme, että Jumala on kaikkivaltias, niin eikö Hän silloin olisi ollut kykenevä myös estämään koronan leviämisen.

Itse uskon, että olisi, mutta ei halunnut.

Halki Raamatun kaanonin, Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan, Jumala kehottaa kansaansa luopumaan synneistään ja epäjumalanpalveluksesta uhalla, että Hän iskee heihin rutolla tai muulla vitsauksella. Tätä ilmoitusta vasten ymmärrän, että Jumala haluaa sinun ja minun nöyrtyvän ja tekevän parannusta synneistämme, jolloin hän voisi antaa ne anteeksi ja jälleen siunata meitä niin yksilöinä kuin kansakuntanakin.

Tämän päivän kristillinen sanoman keskiössä on yleisesti armollinen ja pitkämielinen Jumala – mitä Hän toki onkin – mutta samalla meiltä jää huomioimatta Hänen vanhurskautensa ja kiivautensa, joka näkyy niin Vanhan kuin Uudenkin testamentin teksteissä. Vai mitä ajattelet Heprealaiskirjeen 12. luvun jakeista 25-29?

Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut:

– Vielä viimeisen kerran minä panen maan järkkymään, enkä vain sitä, vaan myös taivaan.

Sanat ”vielä viimeisen kerran” tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.
Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.

Armollisen ja vanhurskaan Jumalan luonne kansaansa kohtaan tulee erityisellä tavalla esiin Psalmissa 91, ja erityisesti sen jakeet 4-7 antavat huikean lupauksen Häneen uskoville:

Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla. Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi. Et pelkää yön kauhuja etkä päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka liikkuu pimeässä, et tautia, joka riehuu keskellä päivää. Vaikka viereltäsi kaatuisi tuhat miestä ja ympäriltäsi kymmenentuhatta, sinä säästyt.

Jakeissa 14-16 on vielä mielenkiintoinen tarkennus tuolle lupaukselle:

Herra sanoo: ”Minä pelastan hänet, koska hän turvaa minuun. Hän tunnustaa minun nimeäni, siksi suojelen häntä. Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan. Minä annan hänelle kyllälti elinpäiviä, hän saa nähdä, että minä autan häntä.”

Tartutaan ja uskotaan tuohon lupaukseen. Muistetaan rukouksin myös lähimmäisiämme ja erityisesti maamme hallitusta, joka näyttää esiintymisensä perusteella olevan täysin uskonnoton. Nyt jos koskaan Suomi tarvitsee hengellistä johtajuutta, joka ohjaisi kansakunnan rukoukseen ja turvaamaan Kaikkivaltiaaseen.

Nyt kun meillä on ehkä tavanomaista enemmän aikaa, rohkaisen sinua miettimään Kaikkivaltiaan tarjoamaa turvaa kirjoittamani laulun Joka Korkeimman suojassa kautta tästä videolinkistä: