Ihmisiä ja ilmiöitä: Onnellisuusprofessori Markku Ojanen: Iloa ja elinvoimaa ikävuosiin

Teatteriyleisö äänesti Reeta Vestmanin Vuoden näyttelijäksi

 

Musikaalilaulaja Reeta Vestman sai Teatterinna 2023 yleisöäänestyksessä lähes puolet näyttelijöille annetuista yleisöäänistä. Palkinto tuli Kuopion kaupunginteatterin Huomenna minä lähden -musikaaliroolista Amerikkaan lähtevänä Hildana.

Musikaalien tähtikaartiin kuuluva Reeta Vestman on iloinen saamastaan huomiosta.

– Tuntuu mahtavalta! Hienoa, että teatteri- ja musikaalinäyttelijä saa tunnustusta. Hyvä, että tunnustuksia tulee, koska ne nostavat alan ja tekijöiden arvostusta. Eikä tässä ollut valmiita kollegoiden valitsemia kategorioita, vaan tämä tuli katsojien äänillä,  iloitsi Vestman Radio Dein Herätys-aamulähetyksessä tuoreeltaan.

Dei, retroäijät, neliöb. 18.-24.6.

Huomenna minä lähden -tuotanto voitti äänestyksessä myös Vuoden kotimainen kantaesitys -palkinnon. Kyseessä on Kari Heiskasen käsikirjoittama ja Mika Paasivaaran säveltämä musikaali, joka kertoo 1. maailmansodan aikaan tapahtuvan tarinan Amerikkaan lähtevästä Hildasta. Teos on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen suuri tuotanto. Mukana musikaalia tekemässä on noin 80 ihmistä.

– Näyttelen Hildaa, joka lähtee New Yorkiin. Siinä käsitellään suuria teemoja. 200 000 suomalaista lähti siirtolaiseksi. Hilda aloitti sisäkkönä ja siivoajana. Vuosi oli 1914. Sen jälkeen tapahtui valtava muutos, Suomen itsenäistyminen ja muut historialliset asiat. Hilda lähti köyhästä pitäjästä huivi päässä ja kovan uurastamisen jälkeen pian alkoi tulemaan olkihattua ja upeita pukuja.

– Tarina kertoo siitä, mitä hän naisena saavuttaa. Se ei ole helppo tarina. Suomessa oli naisilla äänioikeus, Amerikassa on siihen aikaan vielä pitänyt taistella päästäkseen eteenpäin.

Vestman näkee roolihahmossaan paljon itseään.

– Koen, että siinä on tosi paljon minua; just semmoista periksiantamattomuutta ja ahkeruutta sekä rohkeutta, mikä yhdistää meitä. Olen myös ihminen, joka on tykännyt seikkailla ja matkustaa. Hilda laulaakin: Ei matkaan lähde kukaan  joka pelkää, tuolla Ellis island jo häämöttä…

– Koen, että siinä on tosi paljon minua; just semmoista periksiantamattomuutta ja ahkeruutta sekä rohkeutta, mikä yhdistää meitä.

Reeta Vestman tekee parhaillaan kahta musikaalia: Kuopion Kaupunginteatterissa palkittua Huomenna minä lähden -esitystä ja Turun kaupunginteatterissa Hiljaiset sillat -musikaalia.

– Jännää on se, että molemmat sijoittuvat Amerikkaan, toinen New Yorkiin ja toinen helteiseen Iowaan. Hiljaiset sillat on herkkä ja Huomenna minä lähden puolestaan teemallisesti niin iso juttu. Siinä on kuolemaa, Suomen itsenäistyminen ja isot historialliset teemat, Matti Puron koreografiat, iso orkesteri. Tämä voisi soida hyvin Broadwayllakin, iso taiteelinen satsaus.

Hengellisyydestä nouseva arvomaailma

Vestmanista on kasvanut suurmusikaalien tähti, jonka katse siintää New Yorkiin ja Broadwaylla. Sinne on viety suomalaista osaamista sinnikkäästi mm. Kalevala Musicalin muodossa, kansallieeppoksen hengessä, mutta kansainvälisenä tuotantona. Toistaiseksi Amerikka on vielä valloittamatta, mutta töitä huippunäyttelijöiden kanssa on tehty.

– Ihmisiä kiinnostaa pohjoinen ulottuvuus. Uskon ja toivon, että se on vielä totta jonain päivänä, sanoo Vestman. Se on hänen unelmansa, mutta elämässä on paljon muutakin.

– Haaveilen ihanista rooleista ja siitä että saan olla onnellinen. Ja että mun läheisillä on kaikki hyvin pysyy terveenä, sisäinen rauha ja hyvä olo. Se rauha tulee suhteellisuudentajusta. Tämä on työtä, mitä mä teen, mun arvo on mitattu muualla ja muulla tavalla.

Hengellisyys nousee esille kokoavana voimana.

– Koen hengellisyytenä, että olen aina arvokas ja luotu just tällaiseksi kun olen. Ja kelpaan just tällaisena kun olen. Ihan sama mitä joku muu roolittaja ja castaaja sanoo, hän hymyilee.

Ensi kesänä Vestman ei nouse kesäteatterilavalle edelliskesien tapaan. Hän on onnellinen siitä, että saa tehdä jälleen pandemiakurimuksen jälkeen töitä täysille katsomoille.

– Nyt koronan jälkeen on ihana tehdä töitä, unelma ammatissa. Saa taas esiintyä elävälle yleisölle.

Koen hengellisyyden, että olen aina arvokas ja luotu just tällaiseksi kun olen. Ja kelpaan just tällaisena kun olen. Ihan sama mitä joku roolittaja sanoo.

Korona-ajan kapinakenraali järjesti kahteen otteeseen näyttävän protestin sitä vastaan, että yhtä elinkeinoa kuritetaan muita pahemmin.

”Vuosi sitten 3.2.21 osoitettiin mieltä Mitta on täysi- työryhmämme järkkäämässä Viimeinen sulku-ovet auki -miekkarissa ja annettiin haastatteluja medialle siitä, miksi työmme rajoittaminen on paitsi moraalisesti väärin, myös tehotonta ja tarpeetonta”, Vestman kirjoitti pari päivää sitten Facebookissa.

Hän on tyytyväinen tempauksistaan esitaistelijana.

– Koen, että tuli siitä tuli painetta. Toivottavasta tajuttiin, että näin ei voi ikinä toimia, että riistetään ihmisiltä elinkeino. Toivon ja vaadin, että se oli viiminen kerta.

 

Kuuntele koko haastattelu Dei Plus -palvelusta!