Uutiset: Sley vastaa Ylen kritiikkiin: ”Työmme Inkerin kirkossa noudattaa piispainkokouksen linjauksia” Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa

Löydä raamattumietiskelyt nyt helposti kännykästä

 
Rukoilevat kädet kasvipenkin tuoreen mullan äärellä

”Huhtikuu on kuukausista julmin”, kirjoitti tunnettu englantilaisrunoilija T.S. Eliot.

Kevään koittaessa aurinko paljastaa vanhat pölyt paitsi ikkunoista, myös mielemme nurkista.

Kevät onkin joillekin kauneudestaan huolimatta masennusaltista aikaa.

IK-opisto neliöb. 21.10.-3.11.

Eräs säännöllistä kevätalakuloa poteva ihminen kuvaili tunnetta niin, että keväisin tulee mieleen, missä kaikkialla sitä voisikaan olla ja mitä kaikkea voisi tehdä juuri nyt.

Masennusta hänelle aiheutti havainto, että kaikkien mahdollisten maailmojen sijaan on vain oma vanha itsensä: jumissa vanhoissa nurkissa.

*

Mutta ovatko elämämme ympyrät samat kuin ennen?

Samaan veteen ei voi astua kahdesti vaikka haluaisi.

Oman, väsyneen mielen ei myöskään tarvitse olla vanhaa levyä jauhava savikiekko.

Jeesus itse kehotti meitä rukoilemaan ja lupasi, että mitä vain hänen nimessään pyydämme, sen myös saamme. Tunnetuin rukous on Jeesuksen itsensä opettama ”Isä meidän”.

Jeesus vetäytyi myös autiomaahan ennen julkisen toimintansa alkua 40 päivän ajaksi valmistautumaan tulevaan.

Samalla tavoin myös me voimme ladata itseemme henkeä ikivanhan kristillisen mietiskelyn avulla.

*

Jesuiitta Ignatius Loyola löysi elämäänsä rauhan hyvin yksinkertaisesta harjoitteesta: entä jos vain kuvittelen, että Jeesus on jo läsnä kanssani? Ei etäällä tai taivaissa, vaan läsnä tässä, juuri nyt?

Loyolan mielikuvaharjoitusta kannattaa kokeilla. Myös Suomen Pipliaseuran Raamattu.fi-sivustolta tai mobiililaitteisiin ladattavissa olevasta Piplia-sovelluksesta löydät helposti Jeesuksen läsnäoloon kutsuvia harjoitteita uuden Mietiskelyt-otsikon alta.

Ota siis eläytyvä raamattumietiskely osaksi päivittäisrutiineja. Toimi vaikka näin:

Valitse jokin lyhyt Raamatun teksti, esimerkiksi viikon evankeliumi. Kuluvan viikon tekstit löytyvät täältä.

Varaa 10–15 minuuttia aikaa ja rauhallinen paikka.

Hengähdä hetki ja tule tietoiseksi siitä, mitä juuri nyt kaipaat. Olet Jumalan läsnäolossa.

Lue teksti rauhassa pari kolme kertaa, ehkä ääneenkin.

Jos mahdollista, mene aistiesi ja mielikuvituksesi avulla kertomuksen tapahtumaan. Osallistu rohkeasti keskusteluihin, erityisesti Jeesuksen kanssa, jos hän on tapahtumissa mukana.

Ole se, mikä olet. Kiirehtimättä.

Jos jokin yksittäinenkin sana nousee tekstistä erityisesti, viivähdä siinä hetki.

Päätä rukoushetki tietoisesti, vaikka ristinmerkillä tai sanomalla: Sinun käsiisi Jeesus minä jätän itseni.

Tätä elämyksellistä rukousmietiskelyä voit vielä syventää kirjoittamalla muistiin muutaman sanan tai tunteen sen varrelta.

Iloista vappua ja hyviä mietiskelyjä kaikille!

PS. Piplia-sovellus on ladattavissa Androidille Google Play -kaupasta tai iOS:lle AppStoresta.

 

 
Pipliaseura artikkeliban. 28.8.-