Ihmisiä ja ilmiöitä: Pastori Matti Hernesaho: ”Jeesus ei ole teinipojille mikään vitsi” Hyvät: Arabien parissa lähetystyötä tekevä Aaron Ibrahim kertoo miten tehdä vaikutus muslimeihin: ”Elä niin kuin opetat”

Lähetysjärjestöllä evankeliointimateriaalia 55 kielellä

 

Muun muassa arabityötä tekevän Avainmedian materiaalipankki varustaa seurakuntia kohtaamaan maahanmuuttajia.

Helluntailaisella lähetysjärjestöllä Avainmedialla on yksi Suomen laajimpia erikielisten evankelioivien materiaalien myyntivarastoja. Se perustettiin parikymmentä vuotta sitten palvelemaan maahanmuuttaja- ja turistityötä.

Hyllyiltä löytyy nykyään 55:llä eri kielellä traktaatteja, kirjasia, videoita, Uusia testamentteja, Raamattuja ja osia Raamatusta sekä muuta kirjallisuutta.

Dei, retroäijät, neliöb. 18.-24.6.

– Usein kuulen, että ”juuri sattui olemaan oikea traktaatti mukana, kun sen maalainen ihminen osui kohdalleni”, kertoo materiaalivarastosta vastaava Riitta Ukkonen.

– Onpa thaimaalaisille marjanpoimijoillekin viety meiltä luettavaa.

Eniten aineistoa menee nykyään Suomeen muuttaneita maahanmuuttajia varten, arvelee Ukkonen, joka muistaa myös ajat, kun Venäjälle vietiin suuria määriä evankeliumia eri muodoissa.

– Meiltä voi tilata esimerkiksi arabian-, turkin- ja hepreankielisiä infokortteja, joihin on painettu kristillisten satelliittikanavien osoitetiedot. Kortteja on helppo pitää mukana, ja niissä olevien yhteystietojen kautta hengellisistä asioista kiinnostuneet saavat yhteyden jälkihoitotiimiläisiin omalla äidinkielellään.

Suurin osa varaston aineistosta on tilattu Saksasta luotettavalta Evangelischer Ausländerdienst -järjestöltä, osa arabiankielisestä aineistosta tulee Egyptistä, ja venäjänkielisiä tekstejä on painettu muun muassa Suomessa.

Yksittäisten uskovien lisäksi materiaalia tilaavat myös seurakunnat, jotka tarvitsevat ”kättä pidempää” maahanmuuttajatyöhönsä. Eniten kysytään arabian-, farsin-, turkin- ja soraninkielisiä (Irakin ja Iranin kurdikieli) tekstejä venäjän, ranskan ja espanjan lisäksi.

– Varastoa täydennetään säännöllisesti kysynnän mukaan. Työ ei ole voittoa tuottavaa, vaan tuotteet myydään edulliseen omakustannushintaan, Riitta Ukkonen kertoo.

Lisätietoa Avainmedian materiaalivarastosta löytyy täältä.