Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Jeesuksen tärkein syy tulla maailmaan

 

Kuva: Shutterstock

– Ainoa syy Jeesuksen tulolle on meidän syntiemme kantaminen. Hänen koko elämänsä tähtäsi siihen, raamattuopettaja Pirkko Valkama tähdentää Uusi Tie -lehdessä. Hän selittää, miten kaikki Raamatussa viittaa Jeesukseen.

Juhlakalenteriamme hallitsee kaksi merkittävää juhlaa: joulu ja pääsiäinen. Niillä on juhlakrääsän alle helposti unohtuva, hätkähdyttävä viesti. Molemmat liittyvät kristinuskon päähenkilön, Jeesuksen elämän taitekohtiin. Joulun ihme on, että universumien luoja syntyi ihmiseksi, naisen kohdussa kehittyen. Pääsiäisenä kauhistumme, kuinka Jumala kuoli ihmisten kiduttamana.

Suurenmoinen suunnitelma

Kaikki Raamatussa, aivan alkulehdiltä loppuun saakka, viittaa Jeesukseen.

SEKL Neliöb. 25.-31.3. MJa

– Jumalan ihmiseksi tulo oli valmisteltu, se oli ilmoitettu moneen kertaan, Raamatun opettaja Pirkko Valkama vakuuttaa Uudessa Tiessä.

Hän muistuttaa, että Raamatun kuvaama pelastushistoria on kokonaisuus. Aabrahamista polveutui valittu kansa, jolle Jumala ilmoitti itsensä ja kertoi tulevasta pelastajasta sanoin ja monin esikuvin. Vanha testamentti on siis pelastuksen valmistelua.

Jeesuskin korosti usein, että hän on tullut täyttämään kirjoitukset. Ylösnousemuksensa jälkeenkin hän selitti opetuslapsijoukolle, mitä hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan oli kerrottu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa. Paitsi tarkasti pedattu tuleminen, Raamatun päähenkilön tehtäväkin oli poikkeuksellinen. Jeesus syntyi kuollakseen. Valkama huomauttaa, että Jumalan ihmiseksi tuloa ei tarvittu sen vuoksi, että Jumala voisi opettaa tai tehdä ihmeitä. Hän opetti ja teki ihmeitä jo Vanhan testamentin aikaan.

– Ainoa syy Jeesuksen tulolle on meidän syntiemme kantaminen. Hänen koko elämänsä tähtäsi siihen.

Maailman historian päänäytös

Jeesus puhui tulevasta kärsimyksestään opetuslapsille useaan kertaan. Ja aina siitä opettaessaan, hän painotti nousevansa ylös kolmantena päivänä. Siitä huolimatta opetus pelotti opetuslapsia.

– Kukaan ei ymmärtänyt, että Jeesus nousisi konkreettisesti, ruumiillisesti ylös kuolleista, Valkama huomauttaa.

Jeesuksen kiduttaminen ja pilkkaaminen päättyivät Golgatan ristille. Se oli hirvittävää katsottavaa. Seuraajien toivo raukeni tyhjiin, ja he reagoivat, kuka mitenkin: kieltäen, kavaltaen, paeten. Jäljelle jääneet hiipivät yhteen lukittujen ovien taakse. Vasta nähtyään kuoleman voittaneen Jeesuksen, heidän toivonsa elpyi.

Raamatun kuvaukset ylösnousseen kohtaamisista ovat puhuttelevia, Niistä näkyy opetuslasten hämmennys. Joissakin tilanteissa opetuslapset eivät ensin edes tunnistaneet Jeesusta. Jeesuksella oli uusi olomuoto, jossa hän kykeni ilmestymään lukittuun huoneeseen ja katoamaan siitä yhtäkkiä. Samalla hänen ruumiinsa oli niin konkreettinen, että Tuomas saattoi upottaa sormensa haavoihin. Kyseessä ei ollut elvytetty ruumis vaan jotain suurenmoisempaa.

 

Juttu jatkuu Uusi Tie -lehdessä. Voit lukea jutun tästä.

 
Kylvaja artikkelibanneri

Aiheet