Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Voiko elävä sielu kuolla?

 

Ihminen on Jumalan kuva

Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät (1.Moos.1:27). Niin on myös kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki (1.Kor.15:45). Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu (1.Moos.2:7). Jeesus puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki” (Joh.20:22).

Sansa neliöb. 1.-30.5.

Darwin teki ihmisestä eläimen

Kirkko on paljolti mukautunut Darwinin ihmiskuvaan. Seurauksena on ollut Raamatun ja kirkon arvovallan vähitellen toteutunut romahdus.  Tämän jälkeen myös opettajien arvovalta mureni ja parhaillaan seuraamme lääkärikunnan arvovallan rappiota. Ihmiset haluavat ottaa elämän ja kuoleman lopullisesti omiin käsiinsä – mutta onko tämä humanismin lopullinen riemuvoitto ja antaako se ihmiselle kaikkivaltiaan turvallisuuden tunteen? Vai onko seurauksena kosminen yksinäisyys ja elämän tarkoituksen raukeaminen toivottomuuden tyhjyyteen?

Tietoisuus on arvoituksista suurin

Eläimillä ei ole käsitystä historiasta, nykyhetkestä eikä tulevaisuudesta. Saarnaajan kirjassa todetaan Jumalasta, että: ”iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä”. Ateistikin tietää syvällä sydämensä sopukoissa, että Jumala on olemassa. Tietoisuus ei kuitenkaan majaile missään aivolohkossa, vaan se on iankaikkisuudesta meille annettu Jumalan lahja. Aikaa ei ole ilman luotua ainetta. ”Kuka sitten loi Jumalan”, on mieletön kysymys. Luotu jumala olisi epäjumala, jollaisia ihmiset ovat aina luoneet. Iankaikkisuusolentoa ei voi luoda. Iankaikkisuudessa ei käytetä kelloja.

Aivot erottavat meidät eläimistä

Viime vuosina tehty lääketieteellinen tutkimus on paljastanut, että yhden ihmisen aivoissa on enemmän tietojenkäsittelyvoimaa kuin kaikissa maailman tietokoneissa yhteensä. Ihmisaivot ovat niin monimutkaiset, että ”sitä on vaikea uskoa”, totesi tutkimusta johtanut Stanfordin yliopiston professori Stephen Smith (smithlab.stanford.edu). Mikroprosessoria muistuttavia synapseja on aivoissamme miljoona miljardia kappaletta. Ne ovat kuin tuhansien kilometrien pituisen hermokaapeleiden verkon töpseleitä, joilla hermorata yhdistetään oikean solun pistorasiaan. Jos sähköasentaja asentaisi aivosi tekemällä yhden liitännän sekunnissa, siihen kuluisi kymmeniä miljoonia vuosia. Japanilaiset tutkijat yrittivät supertietokoneella matkia, mitä yhdessä prosentissa aivoistasi tapahtuu yhdessä sekunnissa. Siihen supertietokoneelta kului 40 minuuttia!

Jumalankieltäjäkin kyllä tietää, että Jumala on olemassa

Kuinka voi olla Jumala, kun maailmassa on niin paljon kärsimystä? Jumalan kuva lankesi paratiisissa houkutukseen tulla Jumalan kaltaiseksi ja ylenkatsoi Jumalan sanan (1.Moos.3:1-5). Jumala kuitenkin rakastaa langennutta ihmistä niin paljon, että on kärsinyt enemmän kuin kukaan muu valmistaakseen meille tien iankaikkisuuteen. Jumala oli Kristuksessa (2.Kor.5:19), hikoili Getsemanen puutarhassa verta ja kärsi tuskallisen ristinkuoleman meidän syntisten edestä. Raamattu toteaa, että sana rististä on hullutus (1.Kor.1:18). Tämä hullutus sisältää suurimman kuviteltavissa olevan rakkauden. Joka tämän hylkää, on itse tuominnut itsensä kadotukseen.

Kertokaa siitä, mitä olette nähneet ja kuulleet (Luuk.7:22)

Käytännön lääkärit näkevät itse ja kuulevat työssään paljon asioita. Joskus saa katsoa sekunnin verran rajan tuolle puolen. Erään halvaantuneen uskonsisaren kuolinvuoteen äärellä seisoessani tapahtui, että hänen kasvoilleen lankesi kirkas valo, silmät avautuivat loistaen, kasvojen rypyt silisivät ja hän katsoi hymyillen ikuisuuteen ja kaikki oli ohi sekunnissa. Näin, että hän ei kuollut, vaan hänet haettiin. Raamatun Johanneksen evankeliumin 11:26 Jeesuksen sanat toteutuivat silmieni edessä: ”Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?”  Olisi rakkaudetonta jättää kertomatta omaisten raportointia toisenlaisesta kuolemasta: ”Kuolevan kasvoilla näkyi hetkellinen kauhun katse”.

Jeesus on ylösnousemus ja elämä

Hän varoittaa: ”Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin (Matt.10:28).