Sillä sinun on valtakunta, voima ja kunnia

 

Isä meidän –blogisarja on tullut päätökseen. Alkupuhuttelun ja seitsemän pyynnön jälkeen se päättyy ylistykseen, sillä sinun on valtakunta, voima ja kunnia. Tämä päätösylistys puuttuu sekä Matteuksen että Luukkaan evankeliumeista, ja se onkin varhaisen kirkon lisäys rukoukseen. Se on hieno ylistyksen muotoon puettu tiivistelmä ja johtopäätös rukouksesta, ja juhlii Jumalan voittoa ja voimaa.

Rukouksen viimeinen pyyntö oli päästä meidät pahasta. Kun nyt sen perään korostetaan, että Jumalan on valtakunta, voima ja kunnia, se alleviivaa sitä lähtökohtaa, jossa Jumalan lapsina olemme taistellessamme pahuuden ja kuoleman voimia vastaan, sekä maailmassa että itsessämme olevaa pahaa vastaan.

Jalohaukat vko 3 SMy

Paholaisella on kyllä vielä voimaa maailmassa, sen me näemme omin silmin. Mutta paholaisella ei ole auktoriteettia. Ainoa tapa, jolla paha saa sinusta vallan on, jos itse suostut olemaan samaa mieltä hänen kanssaan. Esimerkiksi jos vihaat lähimmästäsi, toteutat pahan agendaa. Annanko pahalle mandaattia elämässäni, on keskeinen kysymys itselle esitettäväksi.

”Hänen voimansa on rakkauden voimaa, joka perustuu vapauteen ja vapaaehtoisuuteen.”

Millainen on Jumalan voima?

Hänellä on kaikki valta ja voima, mutta hän ei osoita voimaansa kuin maailman valtaapitävät. Hänen voimansa on rakkauden voimaa, joka perustuu vapauteen ja vapaaehtoisuuteen.

Hänen kunniansa ei ole ylhäisen majesteetin etäistä kunniaa, vaan sitä kirkkautta, josta Johannes todistaa: “Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Jumala tuli pieneksi, vertaiseksemme, jotta voisimme käsittää hänen viestinsä. Universumin Luoja syntyy pienen ihmislapsen hahmoon, köyhyyteen ja syrjäytyneisyyteen. Syntyy karjakaukaloon, kasvaa pakolaisena, elää vaatimattoman käsityöläisperheen poikana, kuolee tuomittuna rikollisena. Jumala sai nimen, osoitteen ja ammatin.

Karmeliittamunkki Wilfrid Stinissen toteaa, että ei-kristitylle tämä on skandaali. ”Kristinusko väittää, että Jumala joka kannattelee maailmankaikkeutta ja jolle mikään nimi ei ole sopiva, koska hän ylittää kaiken mitä voimme kuvitella, että hän on identtinen ihmisen kanssa.”

Tämä on kristinuskon arvokkain aarre. Se tekee siitä rakkauskertomuksen.

”Jeesus pyysi rukoilemaan valtakunnan tulemista keskellemme, hän ei pyytänyt vartioimaan sen rajoja.”

Trappistimunkki Thomas Merton kuvasi Jumalan ihmiseksi tulemista näin: ”Jumala ei ole natsi.” Jumala suostui heikoksi, jotta ihmiset saisivat valita vapaasti, mitä tekevät. Filosofi Sören Kierkegaard taas kuvasi, että sama Jumala ”joka voisi asettaa kätensä raskaana maan päälle, tekee kosketuksestaan niin keveän, että luotu olento saa itsenäisyyden.”

Fedor Dostojevski ylistää tällaista taivaallista ujoutta tai hienotunteisuutta Karamazovin veljeksissä ”pidättyvyyden ihmeeksi”: Jumala pitää täysin kiinni ihmisen vapaudesta, ja kieltäytyy esittämästä musertavia todisteita, vaikka voisi tehdä niin koska tahansa.

Hän antaa meille vapauden elää ikään kuin häntä ei olisi olemassa koska haluaa vastarakkautemme, ei ylikäveltyjä ihmisiä. Vapaus on ainoa mahdollinen kasvualusta sille hyvälle, jota Jumala tavoittelee. Siksi vapaus määrittelee myös Jumalan valtakuntaa: Jeesus pyysi rukoilemaan valtakunnan tulemista keskellemme, hän ei pyytänyt vartioimaan sen rajoja.

Joskus tulee se aika, jolloin Jeesus tulee takaisin häikäisevässä kirkkaudessaan. Silloin kaikki, pienet ja suuret polvistuvat. Me teemme sen jo nyt, vapaaehtoisesti.

Eija-Riitta Korholaa kuullaan Radio Dein Päivän blogistina torstaisin klo 8.45 ja 12.50. 

Lue Isä meidän -rukousta käsittelevän Eija-Riitta Korholan blogisarjan aiemmat osat:

”Isä meidän”

”Joka olet taivaissa”

”Pyhitetty olkoon sinun nimesi”

”Tulkoon sinun valtakuntasi”

”Tapahtukoon sinun tahtosi”

”Myös maan päällä niin kuin taivaissa”

”Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme”

”Ja anna meille meidän syntimme anteeksi”

”Niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet”

”Äläkä saata meitä kiusaukseen”

”Päästä meidät pahasta”