Pelasta joulu!

 

Joulu ilmestyi tv-mainoksiin jo pian marraskuun alussa. Samoin tipahtivat luukusta ensimmäiset kauppojen joulukatalookit. Posti muistuttaa hyvissä ajoin, että kortit ehtivät perille, kunhan muistaa lähettää ne viimeistään joulukuun puolivälissä. Näistä merkeistä päätellen – toisin kuin lumentulosta – joulu tulee vuosi vuodelta aikaisemmin. Ainakin jos markkinamiehiä on uskominen. Oi, niitä aikoja, kun joulu alkoi – jouluna! Adventtina. 

Selasin jotain kotiimme tipahtanutta marketin värikästä joulumainosta. Kaiken maailman edullisia tarjouksia, tehosekoitinta, parranajokoneita, leluja ja vaatteita. Paljolti sitä samaa kuin vuoden muinakin päivinä, mutta enemmän tai vähemmän punaisella värillä varustettuna.

IK-opisto neliöb. 15.-28.7.

Joulupukki ja tontut keikkuivat siellä täällä. Maksuaikaa luvattiin. Vakuuttelua siitä, että nyt on erityisen edullista hankkia, jos koskaan. Kaupat eivät lähetä luetteloitaan ja mainosta televisiossa muistuttaakseen meitä Jeesuksesta, vaan koska suurin osa vuoden myynnistä tulee joulumyynnistä.

Joulu ei ole pakanallinen juhla, vaikka jotkut hyvää tarkoittavat kristityt erheellisesti niin väittävät.

Jos kuitenkin juhlan alkuperäinen sisältö – joulu Jeesuksen syntymäjuhlana – sysätään syrjään, jäljelle jää vain juhlimisen ja kuluttamisen kuori: Koska on joulu, annetaan lahjoja ja tullaan yhteen muistamatta enää syytä, miksi on joulu.

Jokainen vuoden päivä ilman Jeesusta on pakanallinen päivä.

Lahjoista parhain

Ei varmasti ole mitään väärää antaa  joululahjoja.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa, miksi niin on tapana tehdä. Niin ei ole tapana tehdä vain siksi, että niin on tapana tehdä, vaan koska joulu on meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla – Hänen, joka on Jumalan lahja maailmalle.

Eikä hän lähettänyt Poikaansa mailmaan, koska olimme olleet niin kilttejä. Päin vastoin.

Anna siksi lahjoja, jotka muistuttava läheisiäsi Jeesuksesta. Osta se tehosekoitin, partakone, playstation tai muu härveli, mutta hanki myös hyvä Jeesuksesta kertova tai kristinuskon totuuksia puolustava kirja tai dvd-elokuva lahjojen joukkoon.

Tunnusta lahjoissasi väriä. Onhan sentään Vapahtajan syntymäjuhla!

Sisältöä joulukortteihin

Jokajouluinen lempiaiheeni yli kymmenen vuoden ajan on ollut paasata erityisesti joulukorteista. Tänä aikana kaikenlaiset ihmiset ovat kulttuurisesti avoimia sanomalle Jeesuksesta.

Siksi ei kannata hukata tilaisuutta, joka evankeliumille tarjoutuu joulussa, kiivailemalla siitä minä päivänä tarkalleen Jeesus syntyi. Tärkeintä on palauttaa ihmisten mieliin joulu Vapahtajan syntymän juhlana.

Tavallisimpien kaupasta löytyvien joulukorttien sisältö usein vain on kovin ympäripyöreä: Hyvää joulua ja Onnellista Uutta vuotta. Mitä se tarkoittaa? Mikä tekee joulusta hyvän ja uudesta vuodesta onnellisen? Se voi tarkoittaa jokaiselle eri asioita.

Vaimoni kanssa päätimme kolmetoista vuotta sitten ryhtyä lähettämään joulukortteja ja -tervehdyksiä, joissa on todellista sisältöä.  Vähemmän talitinttejä, lumiukkoja, tonttuja tai muuta sellaista. Enemmän Vapahtajan syntymäjuhlaan liittyvää kuvastoa ja tekstejä.

Kannattaa hankkia sellaisia joulukortteja, joiden kuvituksessa joulun sanoma Jeesuksesta on valmiiksi esillä. Jos sellaisia ei löydy, niin tehdä kortteja itse.

Kortteihin kannattaa kirjoittaa sisältörikas sitaatti joltakin tunnetulta tai tuntemattomalta. Ihmisiä aina kiinnostaa mitä joku tunnettu henkilö on jostain asiasta sanonut. Ja kaikkein tunnetuin henkilö on se maailmankuulu ”Tuntematon”. Lainaus joltakin toiselta tai ”tuntemattomalta” ei kortissa ehkä myöskään tunnu niin ”tuputtamiselta”, kuin jos yrittäisit keksiä jotain omasta päästä. Toki, jos Henki vaikuttaa, niin mikään ei estä kirjoittamasta jotain kaunista Vapahtajasta omin sanoin.

Hiukan eri lähteistä olen poiminut joukon ajatuksia ja puhuttelevia sitaatteja, joita olemme vaimoni kansa hyödyntäneet joulutervehdyksissämme vuosien varrella. Näitä saat vapaasti käyttää. Yksi per kortti.

”Jumala, rakastava Isämme, auta meitä oikein muistamaan Jeesuksen syntymä, että saisimme osallistua enkelien kuoroon, paimenten iloon ja yhdessä idän viisaiden kanssa häntä kumartaa. Jouluaamu täyttäköön meidät ilolla siitä, että olemme Sinun lapsiasi, ja jouluilta saattakoon meidät vuoteisiimme kiitollisin mielin, antaen ja saaden anteeksi, Jeesuksen tähden. Aamen.” (Robert Louis Stevenson 1850–1894, Aarressaari -kirjan kirjoittaja)

”Miten monet muistavatkaan Jeesuksen syntymäpäivän! Ja miten harvat hänen opetuksensa! Voi! On helpompi pitää vaarin juhlapäivistä kuin käskyistä.” (Benjamin Franklin 1706–1790)

Seuraavien sitaattien alkuperää en tiedä, mutta jokainen sopii joulutervehdykseen mainiosti:

”Jeesus on Jumalan täyttynyt lupaus. Iloitse ja riemuitse Hänestä juhlistaessamme Hänen syntymäpäiväänsä.” (Tuntematon)

”Seimestä ristille: Mitä onkaan tämä lapsi tehnyt niiden puolesta, jotka ottavat vastaan Hänen armonsa.” (Tuntematon)

”Joulusiunaus: Rukoilen, että löydät itsellesi hiljaisen hetken ajatellaksesi, kuinka vaatimaton oli Jeesuksen syntymä, ja miten valtava hänen merkityksensä.” (Tuntematon)

”Joulussa ei ole kysymys antamisesta, vaan lahjasta. Meidän Herramme Jeesuksen kautta saatava anteeksiantamuksen lahja täyttäköön sydämesi tänä vuonna.” (Tuntematon)

”Kaiken luomakunnan Jumala ⎯Vapahtajamme Kristus Jeesus⎯nöyryytti itsensä tullakseen ihmiseksi. Jeesus syntyi voidakseen kuolla, ja siten tuoda meille yltäkylläisen elämän, jota saamme Hänen kauttaan nauttia. Lepää sen Lapsen turvissa, jonka syntymää juhlimme tänään.” (Tuntematon)

Jeesuksen syntymästä kertova raamatunjakeet toimivat aina. Esimerkiksi:

”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Immanuel, “Jumala meidän kanssamme”. Matt. 1:23.

”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.” Jesaja 9:16

Näitä kaikkia olemme vaimoni kanssa joulutervehdyksissämme käyttäneet. Joihinkin kortteihin saattaa mahtua seuraava pastori Jack Hayfordin hartauskirjasta Hengellä Täytetty Elämä (Kuva ja Sana, 2009) löytämäni kertomus kokonaan tai ainakin lopussa oleva rukous. Näin Jack Hayford kirjoittaa juuri jouluaaton kohdalla:

Ymmärrettävä innostus täytti talon tuona jouluaattona. Kaikki lapset ja lastenlapset olivat kerääntyneet paikalle kaukaa ja läheltä. Juhlallinen pyhä ilmapiiri täytti huoneen, kun valaistusta himmennettiin ja ainoastaan joulukuusen moniväriset valot tuikkivat. Pian avattaisiin joululahjat, mutta isoisän lempeästä kädenheilautuksesta kaikki huoneet hiljentyivät ennen sitä, nuorinta lapsenlasta myöten. Hymyillen isoisä aloitti laulun, johon kaikki yhtyivät: ”…niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa”. Sitten kaikki kumarsivat päänsä isoisän aloittaessa rukouksen:

Rakas Isä, ennen kuin avaamme lahjamme tänä iltana, kiitämme Sinua suurimmasta lahjastasi, Jeesuksesta, Pojastasi, Pelastajastamme. Tämän puun valossa meitä muistutetaan ristinpuusta, jolla Sinun iankaikkisen elämän lahjasi annettiin meille. Me kumarramme tämän puun juurelta sen puun juurelle, josta maailman Valkeus vuodattaa kirkkauttaan meidän kaikkien ylle. Me ylistämme Sinua, Herra, ja antaessamme lahjojamme täällä rakkaudessa, muistelemme Sinun ristillä antamaasi rakkauden lahjaa. Aamen.

Millaista onkaan saada tällainen joulukortti tai avata lahjapaketti, jonka kortissa on tuollainen viesti hyvän joulun toivotuksineen!

Tartu tilaisuuteen!

Kristittyinä meidän on tartuttava tämän vuodenajan tarjoamaan tilaisuuteen.

Ei vain siksi, että hyvä tilaisuus ei jäisi käyttämättä, vaan jottei joulun todellinen alkuperäinen merkitys katoa silmistä ja mielistä.

Jos emme kristittyinä pidä esillä joulun todellista merkitystä, ei sitä kukaan muukaan puolestamme tee.

Meidän tulee ylläpitää joulun todellista sanomaa elämässämme.

Haluan siksi haastaa sinut: Kuluta vähemmän, evankelioi enemmän! Joulu kuuluu Jeesukselle! Pelasta joulu!

Siunattua adventin aikaa sinulle.