Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Pahan pelikenttä

 

Kieltäessään Jumalan ihminen tarjoaa yhteiskunnan pirun pelikentäksi. Näin on tiivistetty yksi Dostojevskin sanoma romaanissa Karamazovin veljekset.  

”Sinulla ei olisi mitään valtaa, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä”, sanoi Jeesus Pilatukselle. Jos tämä unohtuu, valta nousee päähän. Vallankäytöstä tulee mielivaltaa.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Raamatussa puhutaan paljon vallan väärinkäytöstä. Siellä kerrotaan, kuinka Israelin kuninkaat tekivät toinen toisensa jälkeen sitä ”mikä oli pahaa Herran silmissä”. Eivätkä hengenmiehet olleet sen parempia. Väärien profeettojen seassa oli usein vain joku oikea.

Nyt on edessä myös tärkeä kirkollinen vaali. Seuraava kirkolliskokous joutuu ratkomaan vaikeita asioita. Sanotaan, että vuosi 2011 oli viimeinen taloudellisesti hyvä vuosi seurakunnille. Jäsenkato on syönyt seurakuntien taloutta.  Samalla on pohdittava kuntaliitosten vaikutusta seurakuntiin.

Vaikeina aikoina on keskityttävä olennaiseen. Talouttakin tärkeämpi on kysymys kirkon linjasta ja sanomasta. Saattaa olla, että herätysliikkeiden ja lähetysjärjestöjen suhde kirkkoon tulee uudelleen arvioitavaksi. Kirkolliskokoukseen tulisi nyt valita niitä, joille Jumalan sana ja sen varaan rakentuva usko ovat tärkeitä. Yhteyttä on rakennettava kestävälle pohjalle. 

On Raamatussa kerrottu myös hyvästä vallankäytöstä.  Muutama kuningas kuunteli oikeita profeettoja ja Jumalan sanaa. Joosia sai aikaan todellisen uskonpuhdistuksen. Sen alkuna oli Jumalan lain kirjan löytyminen temppelistä. Kun Jumalan kirjaa luettiin, ihmiset tekivät parannuksen. Voisiko sama tapahtua uudelleen?

Uskonpuhdistus on palaamista Raamattuun, muistutti Kalevi Lehtinen arvostellessaan vuosikymmeniä sitten John Robinsonin kirjan Uusi uskonpuhdistus. Lehtinen jatkoi: Kuka lainaisi piispalle Raamatun?

Jokainen meistä käyttää valtaa, ainakin läheistemme keskellä. Jos Jumala torjutaan, kaikesta tulee pahan pelikenttä. Raamatun mukaan ei ole neutraalia aluetta. Se joka haluaa päättää elämästään itse, kulkee väärän herran talutusnuorassa.  Todellisesti vapaa voi olla vain se, joka tunnustaa yläpuolellaan olevan Jumalan.

Jeesuksen mukaan johtajan tehtävä on palvella. Hän sanoi, että joka tahtoo olla ensimmäinen, hän olkoon kaikkien orja. Ja hän antoi itse siitä esikuvan. Hän ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi meidän puolestamme.

Syntien anteeksiantamus murtaa pahan pelikentät. Se on ainoa apu meille kaikille, jotka olemme käyttäneet käsiimme annettua valtaa väärin.