Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Seurakuntalaisen vieraskynä: Ottaisiko Jeesus rokotteen?

 

Jos mietimme, ottaisiko Jeesus koronarokotteen, niin ehkä ensimmäiseksi mieleen tuleva vastaus on ”ei”. Jeesushan paransi kaikki Jumalan voimalla, mihinpä niitä rokotuksia olisi tarvittu. Mutta logiikka ei ole aivan näin yksinkertainen. Emme tietenkään löydä Raamatusta suoria kannanottoja rokotuksiin, koska ne keksittiin vasta satoja vuosia myöhemmin. Kuitenkin voimme päätellä yhtä ja toista Jeesuksen muista lausumista. Luukkaan evankeliumin 17. luvussa kerrotaan, kuinka Jeesus paransi kymmenen spitaalista. Nämä sairaat varmasti tulivat täysin terveiksi, ikään kuin eivät
koskaan olisi sairaita olleetkaan. Kuitenkin Jeesus sanoi: ”Menkää ja näyttäkää itsenne papeille.” Kohdassa viitataan kolmannen Mooseksen kirjan lukuun 13, jossa pappi tutkii spitaalista ikään kuin lääkärinä. Papin tehtävä oli myös vahvistaa spitaalisen parantuminen. Kehotus osoittaa, että Jeesus, jolla Jumalan Poikana oli kaikki valta, ei kuitenkaan asettunut yhteiskunnan määräysten yläpuolelle, vaan noudatti niitä.

Ja mikä olikaan Jeesuksen poliittinen kannanotto verotukseen? Se on esitetty Markuksen evankeliumin luvussa 12, jakeessa 17. ”Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.” Jeesus korosti, että tulee olla Jumalalle kuuliainen, mutta samalla toimia yhteiskunnan lakien ja asetusten mukaan. Tämä näkyy myöhemmin myös Paavalin kirjeestä roomalaisille (luku 13), jossa hän kehottaa kuuliaisuuteen esivaltaa kohtaan.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Entä sitten se kuuluisa pedon merkki, joka Raamatussa mainitaan? Miksi rokotuksen ottamista verrataan siihen? Teologiaa tuntematta ja pelkällä maalaisjärjellä ymmärrän, että pedon merkin ottaminen tarkoittaa samalla selkänsä kääntämistä Jeesukselle. Sitä että suostun itse tekemään tai hyväksyn sellaiset teot, jotka ovat Jumalan Sanan vastaisia. Mutta kun otan rokotteen, en todellakaan käännä selkääni Jeesukselle. Pikemminkin päinvastoin, sillä skenaario voidaan kehitellä aivan toiseenkin suuntaan.

Kuvitellaan vaikka, että Matti Meikäläinen kieltäytyy rokotteesta mikrosirun tai muiden salaliittoteorioiden pelossa. Sitten hän vierailee iäkkään sukulaisensa luona, jota myöskään ei jostain syystä ole rokotettu (ehkä tällä ei ole ollut siihen vielä mahdollisuuttakaan). Matti M. sattuukin olemaan oireeton tartuttaja, ja iäkäs sukulainen sairastuu ja kuolee. Mutta sitä ennen tämä on ehtinyt tartuttaa tautia eteenpäin, ja myös pari muuta sukulaista kuolee. Siis Matti Meikäläisen suvussa pidetään kolmet hautajaiset peräkkäin, lähtökohtaisesti sen vuoksi, että Matti ei suostunut ottamaan rokotetta. Niinpä häntä voitaisiin syyttää kolmesta kuolemantuottamuksesta. Eikö yhtään omatunto kolkuta?

Muiden hyväksi toimiminen on kristinuskon keskeisiä periaatteita. Siksi olen pohtinut pääni puhki, miten voi olla kristittyjä, jotka vastustavat koronarokotetta? Eivätkö he ymmärrä, että ottamalla rokotteen he itsensä lisäksi suojaavat muita ihmisiä? Jos joku kovasti kaipaa päästä jo pois tästä maailmasta, niin voihan hän pelata venäläistä rulettia omalla elämällään, mutta miksi pelata toisten elämällä? Se tuntuu edesvastuuttomalta. Siitä huolimatta nämä ihmiset saattavat olla vilpittömiä uskovaisia, sitä en epäile. Kaiken takana lienee niin suuri ja koko ajatusmaailman täyttävä pelko
tuntematonta kohtaan, että realiteetit hämärtyvät. Ei luoteta kehenkään – ei virallisiin uutislähetyksiin, ei uutiskuviin täysistä sairaaloista, ei lukemattomiin asiantuntijoihin, ei vaikka he sanoisivat mitä. Sen sijaan sokeasti luotetaan niihin somemaailman salaliittoteoreetikkoihin, jotka levittävät mikrosiru- ynnä muita erikoislaatuisia tarinoita.

Toisaalta pelko on ymmärrettävä. Vaikka rokotteesta olisi kuinka paljon luotettavaa näyttöä, se on kuitenkin uusi, eikä täysin riskitöntä rokotetta ole olemassakaan. On vielä paljon asioita, joita emme tiedä, eivät edes parhaat asiantuntijat. Tuntemattoman edessä pelottaa, ja silloin on helpompi asettua torjuvalle kannalle. Tuntuu turvallisemmalta olla tekemättä mitään, siis olla ottamatta rokotetta. Ehkä muitakin syitä rokotekielteisyyteen on, ja asiaa olisikin mielenkiintoista tutkia ja analysoida syvällisemmin. Mutta palaan Jeesukseen. Kaiken sen valossa, mitä Raamatusta voin lukea, uskon, että Jeesus olisi ottanut rokotteen.

Anja Berdov

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva kielenkääntäjä.