Onko juutalaisilla oma kaista pelastukseen?

 

Kun messiaaninen Shelanu TV aloitti toimintansa israelilaisella kaapelikanavalla alkoi melkoinen kuhina. Kanavan takana olevat henkilöt ovat ainakin tyytyväisiä ilmaiseen mainontaan!

Israelissa toimivien messiaanisten vaikuttajien, GOD TV:n ja Avainmedia Lähetysjärjestön perustama ja ylläpitämä  hepreankielinen Shelanu TV (suom. ”Meidän TV”) aloitti lähetykset 27. huhtikuuta 2020 Israelin HOT-kaapeliverkoston kautta. Ensimmäistä kertaa Israelin historian aikana messiaaninen TV-kanava lähettää ohjelmia Israelissa.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Shelanu TV antaa HOT-kaapelitelevision kautta suuren näkyvyyden noin 30 000:n hengen messiaaniselle vähemmistölle ja sanomalle, että Jeesus on juutalaisten Messias.

Jo ensimmäisen viikon aikana Shelanu sai kritiikkiä ja vastustusta, erityisesti uskonnollisten juutalaisten taholta. Likud-puolueen viestintäministeri David Amsalem uhkasi sulkea kanavan. Ortodoksijuutalaiset alkoivat kerätä nimilistaa hankkeen pysäyttämiseksi.  

Mm. Jerusalem Post ja Haaretz ovat kirjoittaneet kanavan käynnistymisestä. Lukijakommentit ovat olleet sekä puolesta että vastaan.

Evankeliointi kielletty

Oli toki odotettavissa, että uskonnolliset juutalaiset kävisivät torpedoimaan kanavaa, mutta Shelanun hallitus yllättyi, että yksi Amerikan tunnetuimmista kristityistä  Israel-ystävistä ja ihmisoikeuksien puolestapuhujista tohtori Laurie Cardoza-Moore liittyi kanavan vastustajien joukkoon. Hän kertoi BreakingIsraelNews –sivustolla lähettäneensä kirjeen Israelin pääministerille, ja pyytäneensä maan hallitusta estämään Shelanua lähettämästä missionaarisia ohjelmia, joiden päämääränä on käännyttää juutalaisia kristityiksi.

Perusteluna hämmentävälle pyynnölleen Cardoza-Moore kirjoitti: ”Aikoina, jolloin antisemitismi on levinnyt ympäri maailman, God TV:n tulisi käyttää alustaansa opettamaan kristittyjä heidän raamatullisesta vastuustaan seisoa juutalaisten veljiensä ja Israelin valtion rinnalla. Sen sijaan he ovat valinneet asettumisen historian väärälle puolelle voimauttamaan antisemiittejä.”

Cardoza-Moore päätti kirjeensä toteamalla: ”Menneiden vuosikymmenien aikana miljoonat kristityt ovat kokeneet kutsun seistä Israelin valtion ja juutalaisten rinnalla ilman mitään piiloagendoja. Meidän ainoa mandaattimme juutalaisia kohtaan on rakastaa ja tukea heitä, koska he ovat Jumalan valittu kansa. Mikä tahansa pyrkimys käännyttää juutalaisia tai alentaa heidän uskontoaan tulee ainoastaan kylvämään kohtuutonta vihaa aikana, jolloin meidän tulisi yhdistyä pimeyttä vastaan.”

Mooses vie juutalaiset perille

Kun lukee jutun alle lähetettyjä kommentteja, kiinnittyy huomio kanadalaisen teologin, tohtori Dennis Straubinajatuksiin: ”Teologina pidän todella tästä jutusta. Olen opettanut jo pitkään, että on olemassa kaksi pelastavaa liittoa. Alkuperäinen liitto, joka oli juutalaisille, ja uusi liitto kristityille. Niin juutalaiset kuin kristityt saavat iankaikkisen elämän,jos he vain tottelevat liittojansa.”

Näitä lukiessaan tällainen pöytälaatikkoteologi tulee väistämättä ajatelleeksi, että mitähän Raamattua yllä mainitut jumaluusoppineet mahtanevat lukea?

Messiaanisen palaute suoraan päin näköä

Shelanu TV:n messiaaninen johtaja Ron Cantor lähetti avoimen kirjeen Facebookissa,

jossa hän antoi Cardoza-Mooren kuulla kunniansa: ”Ilman, että tarkastit asiaa uskovilta veljiltäsi ja sisariltasi, pyysit suvereenin valtion pääministeriä, ei oman valtiosi, vaientamaan Yeshuaa rakastavat juutalaiset ja arabit. Ajattelit ehkä kirjoittavasi Iranin Ajatollaheille tai Saudi-Arabian kruununprinssille, mutta sitä et tehnyt. Israel on demokratia, jossa myös ne, joilla on eriäviä mielipiteitä, saavat vapaasti esittää niitä. Pitäisikö meidän informoida niitä uskovia, joiden todistuksia kuvataan jaettavaksi oman kansansa jäsenten kanssa, että sinä vastustat heitä? Mihin evankeliumiin oikein uskot, rouva Cardoza-Moore?

Ymmärrän, että monet evankeliset haluavat siunata Israelia. Kiitos Jumalalle! Hienoa! Jatkakaa. Israel tietää, että evankeliset ovat heidän parhaita ystäviään, mutta sinun ensimmäinen sitoutumisesi tulisi kohdentua sisariisi ja veljiisi täällä Israelissa.

Kutsun sinua ja kaikkia muitakin evankelisia kysymään itseltään: Kenen puolella seisotte? Voitko rakastaa Israelia ja pysyä samalla uskollisena evankeliumille? Vai pitääkö uhrata Yeshuan käsky, joka velvoittaa meitä jakamaan hänen sanomansa. Minä sanon ei tälle. On mahdollista rakastaa vanhinta veljeäsi, juutalaista kansaa, ja olla hyvällä tavalla avoin omasta uskostasi. Kutsun sinua perumaan pyyntösi pääministerille ja pyytämään anteeksi messiaanisilta sisariltasi ja veljiltäsi.”

Demokratia testissä

On valitettava tosiasia, että Israelissa, Lähi-idän ainoassa demokratiassa, on omat puutteensa uskonnonvapauden ja ihmisoikeuksien toteutumisessa. Useat messiaaniset seurakunnat joutuvat kohtaamaan painostusta ja suoranaista vainoa monissa maan kaupungeissa. Se, miten viranomaiset onnistuvat turvaamaan maansa kaikkien vähemmistöjen oikeudet, myös messiaanisten, ja miten he käsittelevät Shelanu TV:n toiminnan jatkumista, paljastaa tulevina päivinä sen, onko demokratia ottanut askeleita oikeaan suuntaan.

Israelia rakastavina ja siunaavina kristittyinä meidän on pyrkimyksissämme hyvä muistaa ja myös toteuttaa apostoli Paavalin sanat:

”Kun meillä vielä on aikaa, meidän on siis tehtävä hyvää kaikille, mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin.” Gal. 6:10.