Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Neitsyt Maria, Jumalan äiti

 

Neljäs adventti on omistettu neitsyt Marialle. Tuskin kukaan muu on odottanut Jeesuksen syntymää yhtä paljon kuin hänen äitinsä. Tämän vuoksi onkin hyvä, että kristikunta, juuri ennen joulua, odottaa Kristuksen syntymää Marian kanssa.

Related image

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Maria voi opettaa meille valtavan paljon. Hänen uskonkuuliaisuutensa oli ratkaisevan tärkeä sille, että Jumala saattoi syntyä ihmiseksi, ottaa ihmismuodon, syntyä Pelastajaksi meidän luoksemme. Maria vastaa Jumalan kutsuun: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanot.” Pelastussuunnitelman toteutuminen edellytti, että ihminen vastaa ”tahdon” Jumalan kutsuun. Neitsyt Maria antoi tuon vastauksen. Sen seurauksena toteutui ihmeiden ihme: neitsyt tuli raskaaksi, Jumalan Poika sikisi Pyhästä Hengestä hänen kohdussaan.

Tämän vuoksi Mariaa kutsutaankin evankeliumissa ”armoitetuksi”, ”naisista siunatuimmaksi” ja ”Herran äidiksi”, jota ”kaikki sukupolvet ylistävät autuaaksi”. ”Pyhä Henki tuli hänen ylleen ja Korkeimman voima peitti hänet varjoonsa.” Luuk. 1–2. Maria on vain ihminen, luotu olento, mutta hän sai tulla Jumalan suurten tekojen kohteeksi – ”voimallinen on tehnyt minulle suuria”. Hän on todella ”naisista siunatuin” ja armon saanut

Miksi Mariaa pitäisi kunnioittaa ja ylistää autuaaksi? Elisabet ylisti häntä, koska hän oli Herran äiti. Hän kantoi kohdussaan Herraa. (Luuk. 1.) Joosef ei hylännyt kihlattuaan. Hän ymmärsi, että pysyminen Marian luona tarkoitti samalla myös pysymistä Herran luona. (Matt. 1.)

NG uutisoi taannoin – Neitsyt Maria on historian voimakkain nainen.

Related image

Varhaisessa kirkossa, aina 150-luvulta alkaen, Mariaa ja Eevaa on verrattu toisiinsa. Nähtiin, että Eevasta oli tullut langenneen ihmiskunnan äiti. Neitsyt Maria on taas uuden Aadamin äiti, Jumalan Pojan äiti. Luomiskertomuksessa todetaan, että Aadam ”antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti” (1. Moos. 3:20). Hepreankielinen nimi Eeva (Hawwa) tarkoittaa sananmukaisesti ”kaikkien elävien äitiä”. Syntiinlankeemuksen myötä tästä ”kaikkien elävien äidistä” tulikin kuoleman äiti – hän synnytti lapsia kuolemaan. Niinpä tarvittiin uusi Eeva, sellainen, joka todella olisi ”kaikkien elävien äiti”. Toisin kuin Eeva, neitsyt Maria vastasi uskonkuuliaisuudella Jumalan kutsuun: ”tapahtukoon minulle niin kuin sinä sanot.” Uuden Eevan kautta syntyi Pelastaja maailmaan – hän on kuoleman, synnin ja perkeleen kukistaja, Jeesus Kristus.

Varhaisen kirkon tärkein apologeetta, Justinus Marttyyri, kirjoittaa 150-luvulla neitsyt Mariasta juuri tähän tapaan, verraten hänen kuuliaisuuttaan Eevan tottelemattomuuteen.

Eeva oli turmeltumaton neitsyt, joka tuli raskaaksi käärmeen sanasta ja synnytti tottelemattomuuden ja kuoleman. Neitsyt Maria sitä vastoin sai uskon ja ilon, kun enkeli Gabriel ilmoitti hänelle ilouutisen, että Herran Henki oli tuleva hänen ylleen ja korkeimman voima oli varjostava hänet. Siksi se mikä hänestä syntyisi, olisi pyhä, Jumalan Poika. Tähän Maria vastasi (Luuk. 1:38): ”Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.” Neitsyt Marian kautta on syntynyt hän, josta olemme osoittaneet niin monien kirjoitusten puhuvan. Hänen kauttaan Jumala tuhoaa käärmeen sekä sen kaltaisiksi tulleet enkelit ja ihmiset, mutta vapauttaa kuolemasta ne, jotka katuvat syntejään ja uskovat häneen. (Justinos Mart. Dialogi Tryfonin kanssa, 100:4–6.)

Kirkkoisä ja piispa Irenaeus, 180-luvulla, jatkaa samaa Eevan ja Marian vertailua. Näin hän kirjoittaa: ”Eevan tottelemattomuuden solmun aukaisi Marian tottelevaisuus: Minkä neitsyt Eeva epäuskossaan sitoi, sen Neitsyt Maria uskossaan aukaisi.”

Neitsyt Marian usko on autuaallista. Sitä ei voi kuin ihailla. Hän oli poikansa kanssa seimeltä ristille ja ylösnousemuksen aamuun asti. Herran äiti oli mukana Jerusalemin seurakunnassa. (Ap. t. 1:14.) Maria oli ja on varmasti valtavan viisas ja rohkea äiti, naisista siunatuin, valtavan armon ja Jumalan rakkauden kohde. Neitsyt Mariaa ei tietenkään tule palvoa – niin kuin ei ketään luotua saa palvoa – mutta häntä tulee ylistää autuaaksi ja kunnioittaa. Hän on poikansa kautta meidän kristittyjen hengellinen äiti.

Adventtina, joulua odotellessa, on hyvä muistaa, miten Maria suhtautui Jeesuksen syntymätapahtumiin. ”Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkiskeli sitä.” (Luuk. 2:19, 51.) Näin, Marian esimerkkiä seuraten, on hyvä virittäytyä Vapahtajamme syntymäjuhlaan.

Ps. Perussanomat on juuri julkaissut Augustinuksen joulusaarnakirjan. Todella hyvä teos täynnä kirkasta joulun sanomaa: Jumala syntyi ihmiseksi.