Lakkaa huolehtimasta – kaikki on Jumalan hallussa

 
Jordan Wozniak / Unsplash

Tänä vuonna paastonaika tuntuu alkavan vähän aikaisemmin kuin tavallisesti vai olenko minä ainut, joka on hieman yllättynyt? Kuitenkin tämä valmistumisaika on meille suuri siunaus. Tarvitsemme sitä pystyäksemme pääsiäisen koittaessa arvostamaan sen ihmeellisyyttä. Ja ehkä me voisimme lopettaa murehtimisen. Sillä kaikki on Jumalan hallussa.

Paul David Tripp kirjoitti twitterissä tänään näin: ”Lunastustarina on historiallinen osoitus Jumalan pysäyttämättömästä suvereniteetista. Maailmassa, jossa mysteerit ovat jatkuvasti osa elämää, Kristuksen marssi ristille vahvistaa meille, että lepomme ja toivomme ei tule tietämisestä vaan Jumalan hallinnasta. Koska Jumala tietää sen, mitä emme tiedä, ja hallitsee sitä, mitä emme voi hallita, voimme elää sovussa mysteerien ja yllätyksien kanssa pelkäämättä.”

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Meidän lepomme ja toivomme ei tule kaiken tietämisestä ja kontrolloinnista. Se tulee kaikkivaltiaalta Jumalalta itseltään. Hän tietää ja kontrolloi aivan kaikkea, joten me voimme rohkeasti kohdata elämän mysteerit ja yllätyselementit. Sillä kaikki on Jumalan hallussa.

Lakkaa huolehtimasta – kaikki on Jumalan hallussa

Psalmi 46 kehottaa meitä murehtimisen lopettamiseen: ”Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala (Ps. 46:11). On siis aika uskoa, mitä Jumala sanoo. Koko pelastussuunnitelma selkeästi kertoo meille, että Jumala on kaikkivaltias ja ei ole mitään syytä murehtia. Murehtimisen sijaan meitä kehotetaan tuomaan kaikki huolemme Jumalalle rukouksessa ja luottamaan, että nämäkin asiat ovat Jumalan hallussa.

Toivottavasti samalla kun paastonaikana valmistamme sydämiämme seuraamaan Kristuksen tietä ristille, opimme myös luottamaan Jumalan hallintaan omassa elämässämme. Jumalan ajatukset ovat erilaisia kuin meidän ajatuksemme, mutta ne ovat parempia ja viisaampia ja hän voi muuttaa jopa pahan erityisen hyväksi. Kuten ristiinnaulitsemisen ylösnousemukseksi. Luottakaamme Jumalaan, heittäytykäämme hänen varaansa, jotta voimme myös nousta ylös kuolleista yhdessä Jeesuksen kanssa.

Osa kirjoitusta, joka on julkaistu Armoa Arkeesi -sivustolla.