Kristittyjä koetellaan Kamerunissa

 
Pohjois-Kamerunissa on tarjolla kristillistä kirjallisuutta

Pohjois-Kamerunissa on tarjolla kristillistä kirjallisuutta. Kuva: Eila Murphy.

Nyt jos koskaan Länsi-Afrikka ja Kamerun tarvitsevat rauhan rakentajia. Viime vuosien aikana islamilaiset taistelijat ovat kohdistaneet hyökkäyksiä myös kirkkoihin. He yrittävät lisätä jännitteitä maassa, joka jo kauan on ylpeillyt olevansa uskonnollisesti suvaitsevainen.

Kun olin Kamerunissa marraskuussa, radio ja televisio kertoivat Boko Haramin hyökkäyksestä kyliin lähellä Nigerian rajaa olevalla Mayo-Moskotan alueella. Mayo-Moskota on terroristien kauttakulkupaikka. Lisäksi terroristit myyvät Nigeriasta varastamiaan tavaroita alueen torilla.

Kamerunin armeija on vuodesta 2014 lähtien lisännyt toimiaan Pohjois-Kamerunissa ja on onnistunut heikentämään Boko Haramin valtaa maassa. Törmäsin tiukkaan valvontaan jopa Etelä- ja Keski-Kamerunissa. Kun menin junaan, matkatavarat tutkittiin kuten lentokoneeseen mentäessä ja passia piti näyttää useita kertoja henkilöllisyyden varmistamiseksi. Junan ravintolassa oli jatkuvasti aseistettu sotilas.

Sekä kristityt että muslimit arvostavat kristillistä radioasemaa

Pohjois-Kamerunissa on myös kristittyjä kyliä. Siellä parissakin kaupungissa toimii luterilaisen radio Sawtu Linjiilan, Evankeliumin äänen, yhteistyöradioasema. Sawtu Linjiilalla on studio ja FM-lähetin Ngaoundéréssa, Keski-Kamerunissa. Medialähetys Sanansaattajat on tehnyt reilut 20 vuotta yhteistyötä radioaseman kanssa.

Tällä hetkellä kristityt tarvitsevat erityistä rohkaisua. Pastoreita on murhattu ja kirkon jäseniä tapettu, jos he eivät ole suostuneet ryhtymään Boko Haramin sotilaiksi. Kristityt tarvitsevat rakkautta muslimeita kohtaan ja varsinkin sellaisia muslimeja kohtaan, jotka eivät ole terroristeja.

Yli 50-vuotisen historiansa aikana Sawtu Linjiila on ollut pidetty sekä muslimien että kristittyjen keskuudessa. Muslimit arvostavat radion antaman kristillisen opetuksen selkeyttä ja arvoja. Sekä kristityt että muslimit ovat pitäneet Sawtu Linjiilaa ”omana radionaan”, ja radio on myös edistänyt kristittyjen ja muslimien välistä vuorovaikutusta.

Moni kuunteli ohjelmia ensin salaa

Radiotoiminnan alussa muslimiopettajat kielsivät seuraajiaan kuuntelemasta Sawtu Linjiilaa. Ohjelmantekijöiden oli mahdoton saada haastateltavia, koska kukaan ei halunnut ääntään radioon ja julkisuuteen.

Mutta pikkuhiljaa ihmiset alkoivat kuunnella ohjelmia salaa, koska aito fulbe-musiikki ja maatalouteen liittyvät opetusohjelmat kiinnostivat. Lopulta myös muslimiopettajat alkoivat kuunnella ohjelmia.

Sisällöntuotannossa on noudatettu monia hyviä periaatteita: hengelliset puheet kestävät korkeintaan 15 minuuttia, ja niissä käsitellään varovaisesti Kristuksen jumaluutta. Radiodraamoissa suositaan Vanhan testamentin tai Paavalin ajan teemoja.

Maatalousohjelmissa haastatellaan karjankasvattajia, terveysohjelmissa taas terveysalan henkilökuntaa. Ohjelmissa käsitellään naisten asemaa, lasten- ja taloudenhoitoa sekä tuodaan esille moniavioisuuden huonoja puolia. Radio tarjoaa myös monenlaisia osallistavia ohjelmia, kuten tietokilpailuja.

Toivon Sawtu Linjiilan edelleen kulkevan tuota samaa polkua, varsinkin tässä vaikeassa tilanteessa, kun kristittyjen turvallisuus on uhattuna.