Harvoin Suomi nousee elokuvamaailman otsikoihin tavalla, joka saa  alan koko maailmalla haukkomaan henkeään. Pari viikkoa sitten tapahtui kuitenkin jotain, mitä kukaan ei osannut ennustaa eikä tule aivan heti unohtamaan. Mel Gibsonin ohjaaman elokuvan The Resurrection of the Christ: Part One päärooliin on valittu suomalainen näyttelijä Jaakko Ohtonen. Eikä mihin tahansa rooliin, vaan esittämään Jeesus Kristusta – Jumalan pyhää poikaa, kristinuskon keskeisintä hahmoa.

Valinta tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Vielä kesällä pidettiin varmana, että The Passion of the Christ -elokuvassa (2004) Jeesusta näytellyt Jim Caviezel palaisi rooliinsa myös jatko-osissa. Vielä huhtikuussa 2025 Caviezel esiintyi ”Arroyo Grande”-podcastissa, jossa hän kommentoi paluun Jeesuksen rooliin olevan yksi hänen suurimmista peloistaan – siitäkin huolimatta, ettei elokuvan pitäisi sisältää samanlaisia fyysisiä koettelemuksia kuin ensimmäinen.

Sitten tapahtui jotakin odottamatonta: Caviezel vetäytyi projektista ilman virallista selitystä. Ja hänen tilalleen astui mies Suomesta.

Gibsonin elokuvahanketta on sittemmin ympäröinyt hiljaisuus. Syitä Caviezelin katoamiseen on arvuuteltu: oliko 57-vuotias näyttelijä jo liian iäkäs esittämään kolmikymppistä Kristusta? Vai nousiko hänen pyytämänsä palkkio liian korkeaksi? Toiset uskovat, että taustalla on hengellisiä tai jopa symbolisia syitä. Oli miten oli, yksi asia on nyt varma ; Jeesuksella tulee olemaan elokuvassa nyt suomalaiset kasvot.

Kuka Jaakko Ohtonen?

Vaikka 36-vuotias Jaakko Ohtonen on ehtinyt tehdä monipuolisen uran, hän on suurelle yleisölle vielä melko tuntematon. Hänen näkyvimmät roolinsa ovat olleet sivuosia kotimaisissa sarjoissa kuten Syke ja Kaikki synnit, sekä kansainvälisissä tuotannoissa kuten Netflixin Vikings: Valhalla ja Disneyn Karhun keitto. Hollywoodin mittakaavassa hän on ollut vielä tähän asti lähes näkymätön.

Nyt hänen nimensä mainitaan samassa lauseessa kuin Mel Gibson ja The Passion of the Christ. Se on saavutus, jota yksikään suomalainen näyttelijä ei ole aiemmin saanut kokea. Vaikka esimerkiksi Jasper Pääkkönen ja Samuli Edelmann ovat esiintyneet amerikkalaisissa tuotannoissa, heidän roolinsa ovat olleet sivuosia ja vieläpä usein huomaamattomia. Ohtonen sen sijaan astuu suoraan valokeilaan.

Kun Porvoo kuiskasi Hollywoodille

Mel Gibsonin vierailu Suomessa kesällä 2024 herätti uteliaisuutta, jota ei laimentanut pelkkä turismiselitys. Moni aavisteli, että tuskin hän oli vain ihastelemassa Porvoon vanhan kaupungin kujien idylliä, Lapin vaaroja tai Helsingin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Jotain oli tekeillä.

Nyt, kun palaset ovat loksahtaneet paikoilleen, on selvää, ettei Gibsonin matka ollut sattumaa. Se oli ehkä osa hiljaista valmistelua sekä prosessia, jossa Jaakko Ohtonen oli jo noussut ohjaajan tutkalle. Ja jäi sinne.

Viime päivinä Instagramin ja Facebookin syötteet ovat täyttyneet kuvista, joissa rinnakkain esiintyvät Caviezelin ja Ohtosen kasvot. Kuvateksteissä ihmetellään jatkuvasti yllättävää käännettä, ja jokainen julkaisu tuntuu synnyttävän pitkiä kommenttiketjuja. Niissä pohditaan valinnan taustoja, symboliikkaa ja mahdollista merkitystä. Mielipiteet jakautuvat, mutta keskustelu käy kuumana, mikä on merkki siitä, että päätös ei ole jäänyt huomaamatta.

Keskustelupalstat kuhisevat kysymyksistä: miksei esimerkiksi The Chosen -sarjassa Jeesuksen roolista ikonisen tehnyt Jonathan Roumie? Miksei joku Hollywoodin tunnetuista kasvoista – tai edes nimi, jonka amerikkalaiset lausuisivat helpommin kuin ”Jaakko Ohtonen”?

Onko kyse sukupolvenvaihdoksesta, hengellisestä uudelleentulkinnasta vai Gibsonin henkilökohtaisesta visiosta? Ehkä vastaus on yksinkertaisempi kuin arvaamme: Gibson ei etsi nimeä, vaan aitoutta ja totuutta. Jaakko Ohtosessa on jotakin hyvin rehellistä ja luonnollista; karheaa pohjoista voimaa, mutta samanaikaisesti myös hiljaista nöyryyttä. Hänen olemuksessaan voi nähdä samaa karismaa, jota The Passion of the Christ tavoitti Jim Caviezelin voimallisessa tulkinnassa kaksikymmentä vuotta sitten, mutta nyt uudessa muodossa.

Gibson tunnetaan puolestaan siitä, että hän näkee ihmisten läpi. Ja tällä kertaa hän näki suomalaisen miehen, joka kantaa mukanaan jotakin pyhää.

Aika on nyt – ja Suomi keskellä tarinaa

Henkilökohtaisesti koen, että tämä kaikki ei voi olla vain sattumaa. Jumala puhuu monin tavoin – joskus historian kautta, joskus yksittäisten ihmisten kautta, ja toisinaan myös elokuvan valkokankaan kautta. Nyt, kun elämme lopun aikoja ja kristityt ympäri maailmaa odottavat Jeesuksen paluuta, on aihe ylösnousemuksesta ajankohtaisempi kuin kenties koskaan. Ehkä juuri siksi se nousee nyt esiin myös elokuvan kautta. 

Yhdysvaltalainen elokuvabisnesjulkaisu Deadline kertoi 21.10. alan arvion The Resurrection of the Christ -hankkeen budjetista: ylösnousemuksesta kertovien kahden elokuvan kustannusten odotetaan nousevan jopa 200 miljoonaan dollariin – noin 170 miljoonaan euroon. Kun mittasuhteet ovat tätä luokkaa, on helppo ymmärtää, miksi Ohtosen mukanaolo tuntuu Suomessa niin merkittävältä ja miksi moni näkee siinä enemmän kuin pelkän roolisuorituksen.

Siksi tämä on valtava siunaus Suomelle – ja samalla niin suuri asia, että sen todellista mittakaavaa ei ehkä täällä pohjolan perukoilla vielä edes täysin käsitetä. 

Varsinainen elokuvan tuotanto on pidetty visusti salassa. Roolitukset ja kuvausten alkaminen Roomassa paljastettiin vasta kaksi viikkoa sitten, kun kamerat olivat jo käynnissä.

Joka tapauksessa kun The Resurrection -elokuvasarjan ensimmäinen saa aikanaan maailman ensi-iltansa maaliskuussa 2027, maailma näkee siinä Jeesuksen kasvot – ja silloin nuo kasvot ovat suomalaiset.

Lähteet:

https://deadline.com/2025/10/mel-gibson-resurrection-christ-big-budget-angels-demons-1236592967

https://ew.com/mel-gibson-passion-of-the-christ-followup-new-jesus-replaces-jim-caviezel-11830769?

Arroyo Grande Podcast / YouTube, 16.4.2025:

https://www.beliefnet.com/columnists/idolchatter/2025/04/jim-cavizel-the-resurrection-of-the-christ-is-my-greatest-fear.html?