Ihmisiä ja ilmiöitä: Pastori Matti Hernesaho: ”Jeesus ei ole teinipojille mikään vitsi” Hyvät: Arabien parissa lähetystyötä tekevä Aaron Ibrahim kertoo miten tehdä vaikutus muslimeihin: ”Elä niin kuin opetat”

Tutkimus: Joka kuudes amerikkalainen torjuu uskonnollista sisältöä julkaisevan sosiaalisessa mediassa

 

Kuvituskuva: Pixabay

Yhdysvaltalaisista 17 prosenttia on ryhtynyt toimenpiteisiin, jotta näkisi vähemmän uskonnollista sisältöä sosiaalisessa mediassa.

Osa krisitityistä julkaisee sosiaalisessa mediassa paljon uskonnollista sisältöä, kuten linkkejä saarnoihin ja uskonnollisiin artikkeleihin ja videoihin sekä rukouspyyntöjä ja raamatunlauseita.

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan uskonnollisen aineiston julkaisemisella on myös kielteisiä vaikutuksia.

IK-opisto Neliöb. 17.-30.6.

Yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin tutkimuksen mukaan 17 prosenttia yhdysvaltalaisista aikuisista on estänyt uskonnollista aineistoa julkaisevan henkilön, lopettanut tämän seuraamisen tai muuttanut sosiaalisen median asetuksia niin, että näkisi uskonnollista sisältöä mahdollisimman vähän.

Ateisteiksi itsensä mieltäneistä reilu kolmannes (36 %) ja agnostikoista vajaa kolmannes (29 %) olivat muita uskonnollisia ryhmiä alttiimpia torjumaan uskonnollista sisältöä julkaisevat henkilöt. Juutalaisista 20 prosenttia kertoi estävänsä uskonnollista sisältöä julkaisevat henkilöt. Tutkimusotoksessa muslimien, buddhalaisten ja hindujen osuus oli liian pieni luotettavan analyysin saamiseksi.

Nuoret aikuiset ovat myös vanhempia ihmisiä todennäköisemmin estäneet jonkun käyttäjän uskonnollisen sisällön vuoksi. Noin kaksi kymmenestä tai useampi 18-29-vuotiaista (23 %) ja 30-49-vuotiaista (21 %) yhdysvaltalaisista aikuisista on tehnyt näin, kun taas 50-64-vuotiaista näin on tehnyt 14 prosenttia ja yli 65-vuotiaista vain seitsemän prosenttia.