Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

”Terveen karismaattisuuden ytimessä on Jeesus”

 

Kristittyjen yhteys on Ilkka Puhakan sydämen asia. – Hengellinen sisaruus avautuu ristiltä käsin: kaikki, jotka tulevat ristin äärelle, ovat veljiäni ja siskojani. Kuva: Elina Rautio

Evankelista Ilkka Puhakka toivoisi kaiken Pyhän Hengen työhön tähtäävän toiminnan rakentuvan pääasian ympärille.

Ilkka Puhakalla on kaksi intohimoa: meri ja Jeesus. Ensiksi mainittu on rakas vapaa-ajanviettopaikka, jälkimmäinen on työn pääsisältö. Tai oikeastaan voisi sanoa, että Jeesus on koko Puhakan elämän sisältö.

– Kohtaaminen Jeesuksen kanssa määritteli loppuelämäni. Ihmettelen välillä itsekin sitä, että olen edelleen yli neljänkymmenen vuoden jälkeen innostunut Jeesuksesta.

Sansa neliöb. 1.-30.5.

Puhakka määritteleekin evankelistan työn kutsumuksekseen ja armoituksekseen. Hän työskentelee saksalaisen evankelioimisjärjestö Mission Europen työyhteydessä ja tekee julistustyötä yli kirkkokuntarajojen.

– Olen saanut uskoontuloni jälkeen vahvan luterilaisen koulutuksen ja identiteetin. Siitä käsin olen uskaltautunut pikkuhiljaa liikkumaan kirkkokuntarajojen yli – ja löytänyt yhteyden.

Nykyään evankelista ei halua määritellä itseään kirkollisesti tai uskontopoliittisesti. Hän ei tunnustaudu karismaatikoksi, herätyskristityksi tai edes viidesläiseksi vaan ”Jeesus-ihmiseksi”.

Kaikki on karismaattista

Myös karismaattisuuteen Puhakka suhtautuu Jeesuksesta käsin. Hän uskoo, että kun Jeesus saa olla kaiken toiminnan ja julistuksen ytimessä, hän asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

– On tärkeää katsoa aina ensin, mitä Jeesus sanoo. Kaikki muu raamatunopetus tulee suhteuttaa Jeesuksen opetukseen eikä toisinpäin.

Jos ytimeen tulee mikä tahansa muu, kuten oman kirkkokunnan tapa uskoa, hengellinen kilvoitus, lopun ajat tai erilaiset ilmiöt, tulee vääristymiä. Myös Pyhän Hengen voima tai vaikkapa armolahjat voivat ylikorostua.

– Minulle koko Jumalan valtakunta ja sen ilmentyminen on karismaattista: mitään ei tapahdu ilman Pyhää Henkeä. Kuitenkaan Pyhän Hengen ilmenemismuodoista ei saa tulla pääasia.

”Terve usko tekee terveitä ihmisiä, sairas usko sairaita.”

Suomalaista kristikansaa katsellessaan Puhakka näkee karismaattisuuden alueella tervettä kehitystä: Pyhän Hengen toiminnalle annetaan tilaa, mutta ylilyönnit havaitaan ja niihin puututaan.

Rakkaus ratkaisee

Puhakka näkee, että kaikilla kirkkokunnilla olisi opittavaa toisiltaan.

– Toisin mielelläni helluntaikarismaattisen rohkeuden kaikkien kristittyjen pääomaksi. Valtakirkon parissa vaikuttavasta karismaattisuudesta haluaisin kaikkien oppivan maltillisuutta.

Maltillisuudella evankelista tarkoittaa Pyhän Hengen työhön luottamista ihmisen oman yrityksen sijaan. Tällöin odotus suuntautuu siihen, ketä rukoillaan eikä siihen, kenen puolesta rukoillaan.

– Jos uskon Jumalan Pyhään Henkeen sellaisena kuin se kuvataan Raamatussa, minun ei tarvitse toimia hänen puolestaan, Puhakka huomauttaa.

– Jos odotus kohdistuu rukouksen kohteena olevaan henkilöön, voi hän pettyessään joutua häkkiin, joka enemmänkin rikkoo kuin parantaa. Minulla on ollut pitkään sellainen iskulause, että terve usko tekee terveitä ihmisiä, sairas usko sairaita.

Puhakka liittääkin terveeseen karismaattisuuteen rakkaudellisen asenteen.

– Rakkauteen liittyy tunnetta enemmän syvä toisen ihmisen kunnioitus.