Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Rippikoulu pitää pintansa, vaikka kirkko menettää jäseniään

 

Asennemuutoksista huolimatta rippikoulun suosio on yhä hyvällä tasolla. Kuva: Hannu Pohjannoro

Rippikoulujen sesonki alkoi tällä viikolla ja jatkuu aina elokuun alkupäiviin saakka. Seurakuntien ja järjestön leirikeskukset täyttyvät tuhansista leiriläistä kesän aikana.

Rippikouluun osallistuu vuosittain yli 45 000 nuorta. Suurin osa heistä valitsee noin viikon mittaisen leirijakson sisältävän rippikoulun.

”Rippikoulu on säilyttänyt suosionsa 2010-luvulla osallistujamäärän pienestä laskusta huolimatta. Kun rippikouluun osallistuu lähes 80 prosenttia ikäluokasta, on kyseessä iso nuorisokulttuuriin liittyvä ilmiö”, Kirkkohallituksen rippikouluntyön asiantuntija Jari Pulkkinen toteaa. Rippikoulu on pitänyt pintansa, vaikka kirkkoon kuuluminen on laskenut tasaisesti. Viime vuoden lopussa Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului enää 69,7 prosenttia suomalasista.

SRO Naistenpäivät neliöb. 25.-31.3.

Isosena toimiminen on monelle ensimmäinen työkokemus

Jari Pulkkisen mukaan yksi merkittävä tekijä rippikoulun suosioon liittyy isosiin. Heitä on mukana rippikoulutoiminnassa vuosittain lähes 20 000.

”Vertaisoppimisen näkökulmaa ei voi liikaa korostaa. Isoset ovat esimerkkejä, joita rippikoululaiset arvostavat ja joiden ajatuksia halutaan kuulla. Isosena toimiminen on myös monelle nuorelle ensimmäisen merkittävä työkokemus. Isosena oppii paljon hyödyllisiä taitoja ryhmän ohjaamisesta, toisten kanssa työskentelystä ja erilaisuudesta”, Pulkkinen jatkaa.

Yksi tämän kesän uusista isosista on Sofia Kilkkinen Savitaipaleelta.

”Oma rippikoulu oli niin hyvä kokemus, että halusin lähteä itsekin isoseksi. Odotan, että riparista tulee mukava ja opettavainen kokemus. Haluaisin, että luotettava isonen saa ryhmän toimimaan”, Sofia kertoo ajatuksiaan isosena olemisesta.

Kirkon viestintä