Korona mullisti järjestöjen varainhankinnan – sähköisiä kolehtihaaveja ja striimattuja tapahtumia

 
Tyhjä kirkkosali.

– Viime kevään kolehtituotot jäivät usealla järjestöllä vain kymmeneen prosenttiin aiempien vuosien tuottoihin verrattuna, mikä on ajanut monet järjestöt tukalaan tilanteeseen, sanoo Kirkkopalvelujen varainhankinnan suunnittelija Eija Kilgast. Kuva: twenty20photos / Envato Elements.

Monet kristilliset järjestöt ovat kipuilleet viime keväästä asti sen haasteen kanssa, mistä hankkia tarvittavat varat toiminnan pyörittämiseen, kun kolehtihanat ovat tyrehtyneet koronarajoitusten vuoksi.

– Viime kevään kolehtituotot jäivät usealla järjestöllä vain kymmeneen prosenttiin aiempien vuosien tuottoihin verrattuna, mikä on ajanut monet järjestöt tukalaan tilanteeseen. Pienille järjestöille jo muutaman tuhannen euron kolehtitulojen menetys on saattanut olla kohtalokas asia. Suuremmilla järjestöillä on voinut olla puskurirahaa, mutta nekin ovat joutuneet lomauttamaan henkilöstöään, kertoo Kirkkopalvelujen varainhankinnan suunnittelija Eija Kilgast.

Kilgast vetää kristillisistä varainhankkijoista koostuvaa Kriva-ryhmää, joka jakaa hyväksi havaittuja käytänteitä muun muassa seurakunnille tapahtuvassa viestinnässä sekä pyrkii ratkomaan esimerkiksi kolehtien keräämiseen liittyviä esteitä.

Sansa neliöb 15.2-15.3. MJa

Ihmisten auttamishalu on lisääntynyt

Tänä vuonna yksi kolehtipyhän tuottojen menetyksistä kärsivä on kirkon lähetysjärjestö Medialähetys Sanansaattajat (Sansa). Viime vuonna taloudellisista haasteista selviytymisessä auttoi kolehtipyhän sijoittuminen aikaan ennen koronarajoituksia ja yllättävä 15 prosentin kasvu lahjoittajien määrässä.

Sansan varainhankinnan koordinaattori Erkki Salo arvelee syiksi ainakin videoiden katsojamäärän huiman kasvun, nettilahjoitussivuille tehdyt muutokset ja järjestön muun tehostetun viestinnän. Haasteet kuitenkin jatkuvat, ja lahjoittajia tarvitaan lisää. Se onnistunee, sillä Eija Kilgastin mukaan ihmisten auttamishalu on lisääntynyt, kun järjestöt ovat löytäneet oikeat kanavat ja keinot kerätä varoja:

– Järjestöissä on pyritty ottamaan käyttöön erilaisia sähköisiä keräysmuotoja vahvemmin mukaan, kuten MobilePay ja kolehtikeräykset, joita on voitu toteuttaa kunkin järjestön oman rahankeräysluvan puitteissa. Myös sosiaalisen median hyödyntäminen on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.

Nuorissa on maailman ja lähetystyön toivo

Jotta kristilliset järjestöt pysyvät elinvoimaisina tulevaisuudessa, niiden olisi pystyttävä laajentamaan kannattajakuntaa ja saamaan enemmän nuoria mukaan. Sitä toivoo myös Sansan mediatoimittaja Viivi Niemenmaa, joka on itsekin alle kolmikymppinen nuori aikuinen. Hän juontaa Sansan kolehtipyhänä 7. maaliskuuta kello 14 striimattavan Haavit auki -haastetapahtuman, jossa nähdään mm. videoita medialähetystyön maailmasta ja seurataan reaaliaikaisesti lahjoitusten kertymistä.

– Haluan haastaa itseäni sukeltamaan televisiotyön maailmaan ja innostumaan täyteen liekkiin sen mahdollisuuksista. Nuoret esimerkiksi Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa elävät yhtä lailla elämäänsä puhelimet kädessä kuin mekin täällä Suomessa, Niemenmaa pohtii.

Sansan kolehtipyhän ja Haavit auki -tapahtuman tuotolla tuetaan Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa ja Keski-Aasiassa näkyvän satelliittitelevisio SAT-7:n ohjelmantuotantoa. Esimerkiksi lastenohjelmien katsojat oppivat kristinuskon perusasioiden lisäksi lähimmäisenrakkaudesta ja anteeksiantamuksesta, mikä saattaa mahdollistaa sen, että Lähi-idässä voidaan vielä joskus elää rauhassa erilaisuudesta huolimatta. Ohjelmat ovat hyvin suosittuja niin kristittyjen kuin ei-kristittyjenkin katsojien parissa.

Paras korko tulee muualta kuin pörssistä

Mutta miksi antaa rahoistaan kristillisen järjestön työhön? Erkki Salon mukaan lahjoittaminen voi olla parhaimmillaan koukuttava elämäntapa. Sen tietävät sijoittajatkin. Sijoituksia on kuitenkin monenlaisia.

– Moni pörssiin sijoittava hykertelee käsiään, kun omat sijoitukset kasvavat. Taivaan pankki antaa kuitenkin lopulta parhaan koron – näin uskomme. Toivon, että lahjoittaja saa antamisesta itselleen myös hyvän mielen.

Medialähetys Sanansaattajien valtakunnallista kolehtipyhää 7. maaliskuuta vietetään seurakunnissa lähinnä striimien kautta. Koska kolehtihaavit eivät kierrä, varainhankinnan tueksi on kehitelty Haavit auki -haastekampanja ja suora nettilähetys kello 14 osoitteessa sansa.fi/tapahtumalive.

 
Sansa artikkeliban 25.1.alkaen,MJa