KD:n eduskuntaryhmä: Rahankeräyslaki kaipaa pikaista uudistamista

 

Kuva: Istockphoto

Rahankeräyslain nykytulkinnan mukaan yhdistysmuotoiset seurakunnat eivät saisi kerätä kolehtia ilman lain edellyttämää rahankeräyslupaa. Tämä asettaa seurakunnat eri arvoiseen asemaan.

Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä edellyttää rahankeräyslain pikaista uudistamista. Ryhmä tapasi viime viikolla poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen sekä arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvion ja ryhmäpäällikkö Henna Salmen Poliisihallituksesta. Tapaamisessa keskusteltiin rahankeräyslaista ja sen tulkinnasta syntyneistä epäselvyyksistä, jotka koskevat erityisesti yhdistyspohjaisten seurakuntien kolehdinkeruuta.

Rahankeräyslain tulkinnan seurauksena uskonnolliset yhdistykset, kuten yhdistysmuotoiset helluntaiseurakunnat tai muut vapaiden suuntien yhdistysmuotoiset seurakunnat, eivät ole rekisteröityjen yhdyskuntien tavoin oikeutettuja laissa mainittuun kolehdin keruuseen ilman rahankeräyslain mukaista rahankeräyslupaa.

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Tähän asti yhdistysmuotoiset uskonnolliset yhdistykset ovat keränneet kolehtia osana jumalanpalvelustoimintaansa uskonnonvapauttaan toteuttaen.  Heillä on ollut käsitys, ettei jumalanpalveluksissa kerätty kolehti kuulu rahankeräyslain piiriin. Koska uskonnolliset yhdyskunnat ovat saaneet kerätä kolehtia ilman rahankeräyslupaa, yhdistyspohjaiset seurakunnat ovat katsoneet voivansa toimia yhdenvertaisesti näiden kanssa.

Rahankeräyslain sääntely on tällä hetkellä kankeaa, eikä laki kohtele seurakuntia yhdenvertaisesti. Keskeinen ongelma on, että yhdistyspohjaiset seurakunnat jäävät kolehtia koskevan sääntelyn ulkopuolelle. Lisäksi epäselvä lainsäädäntö teettää ylimääräistä työtä niin virkamiehille kuin seurakunnan toimijoille.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi vuonna 2005 antamassaan lausunnossaan, että oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa kuuluu perustuslaissa lueteltuihin uskonnonvapauden tärkeimpiin ilmenemismuotoihin ja katsoi jumalanpalveluksen kuuluvan uskonnonvapauteen sisältyvän uskonnon harjoittamisoikeuden ydinalueelle.

Perustuslakivaliokunnan toteamus tulee huomioida tässäkin asiassa. Rahankeräyslaki asettaa nyt jumalanpalvelukset eri asemaan riippuen siitä onko niitä järjestämässä uskonnollisen yhdyskunnan seurakunta vai yhdistyspohjainen seurakunta. Lain tulisi suhtautua hallinnollisesti erimuotoisiin seurakuntiin yhdenvertaisesti.