Dei kotiutunut uusiin tiloihin – mainostulot pudonneet korona-aikana

 

Club for Five vieraili Deillä syyskuussa. Yhtye mahtui hyvin aulan studioon laulamaan haastattelujen lomassa muutaman maistiaisen uudelta hengellisten laulujen levyltään. (Anssi Tiittanen)

Radiokanavalle tapahtumien mainonta olisi tärkeää.

Radiokanavan muuttaminen tiloista toiseen ei ole helppoa, Radio Dein toimitusjohtaja Kirsi Rostamo kertoo.  

 Tämä on kaiken kaikkiaan noin vuoden projekti. 

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Radio Dei kotiutui keväällä uusiin tiloihin Helsingin Ruskeasuolle, pääväylä Mannerheimintien varteen. 

Kanavan historian ensimmäinen muutto 22 vuoden jälkeen vanhoista Ilmalan tiloista sattui poikkeukselliseen aikaan: koronakeväänä moni asia oli toisin. 

Niin sanottu ylimenohetki koettiin huhtikuun puolessavälissä tavallisena aamupäivänä. Lähetys alkoi uudesta osoitteesta ja vanha studio vaikeni lopullisesti. 

Tyystin vailla niksahduksia ei nivelvaihe Rostamon mukaan sujunut. Nettiradio oli mykkä viikon ajan, ja talon ulkopuolelta tulevien MTV:n uutisten kanssa oli pitkään teknisiä ongelmia. 

Radion tekemisen tapa on muuttunut vuosikymmenten saatossa yhä digitaalisemmaksi. 

 

”Valtion tuella voidaan tehdä kehitysprojekteja, muttei kattaa tappioita.

 

Koronavaihe on antanut mahdollisuuden uudenlaisen työkulttuurin kehittymiseen radiokanavallakin. 

 Etätyötä voi nykytekniikan avulla tehdä hämmästyttävän paljon, toimittaja Mikael Juntunen sanoo. 

Nauhoitettavia lähetyksiä voi tehdä kotioloissa – periaatteessa myös suoraa lähetysvirtaa, eli juonnettua ohjelmaa. 

Uudessa studiossa vieras astuu miltei saman tien ohjelman äärelle. Lähetysvirtaa tehdään vielä hetken ajan eteisaulassa odotellessa ”akvaarion” eli lasiseinäisen studion valmistumista. 

 

Suurista ikkunoista näkyy kaupungin kerroksellisuus. Viereinen siirtolapuutarha vanhoine pikkumökkeineen näyttää satumaailmalta. Toisella puolella taloa kohisee Mannerheimintie. 

Horisontissa näkyy myös vanha toimitalo, Ilmalanmäen vesitorni, jonka kivijalassa Radio Dei koko tähänastisen historiansa ajan viime kevääseen asti toimi. 

 Sinne voi vilkuilla, jos ikävä pääsee yllättämään, toimittaja Anu Lehtipuu hymyilee. 

Dei halusi aluksi juuri Ilmalaan, koska siellä toimi lähes koko suomalainen sähköisen median perhe. Nyttemmin Ylen Iso Paja on tyhjentymässä, ja MTV:kin on muuttamassa pois. 

 

Ohjelmia on nyt jopa lisätty. Radio tuntuu olevan jälleen arvossaan.

 

Mikael Juntusen mukaan uuteen studioon on mukava tuoda ohjelmavieraita. 

 On tämä hienoa. Kaikki tuoksuu uudelta, kahvia saa helposti tuosta vierestä, Juntunen tunnelmoi valoisissa tiloissa. 

Aamujuontaja nauttii sopivasta hektisyydestä, kun ihmiset tulevat ja menevät aulan eli lobbyn läpi. 

 

Kirsi Rostamon mukaan uudet tilat ovat osa laajempaa uudistusta Radio Deissä. 

 Tämä on pidempi next level -projekti, jossa kanavaa viedään eteenpäin.  

– Kyllä uudet tilat luovat uskoa itselle ja yhteistyökumppaneille. Työ on tietysti vielä kesken, mutta olemme päässeet hyvään alkuun, Kirsi Rostamo sanoo. 

 

 

”Ei tapahtumia, ei mainontaa” 

 

Korona-aika on tuntunut Radio Deissä mainostulojen putoamisena noin kolmasosan 

 Radioalan lukemat ovat yleisesti paljon pahempia. Mehän saamme kaksi kolmasosaa liikevaihdosta ohjelma-ajan myynneistä, toimitusjohtaja Kirsi Rostamo valottaa. 

Radiotoimiala on hankalassa tilanteessa. Joillakin kanavilla vähennys mainostuloissa on ollut jopa viidenkymmenen prosentin luokkaa. 

Deillä mainosten väheneminen selittyy kristillisten tapahtumien peruuntumisilla, nyt jo pitkältä tuntuvalta ajanjaksolta. Tilanne on hieman korjaantunut syksyllä, mutta koronaa edeltäneeseen tilanteeseen on Rostamon mukaan matkaa. 

– Ohjelmia on kuitenkin nyt jopa lisätty. Radio tuntuu olevan jälleen arvossaan. 

Radio Dei sai valtiolta korona-ajan kehitystukea. 

– Sillä voidaan viedä eteenpäin digitaalisia kehitysprojekteja, mutta sitä rahaa ei voi käyttää tappioiden kattamiseen, Kirsi Rostamo kertoo. (AT)