Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Alister McGrath: Richard Dawkins luokittelee kaiken uskonnon fanaattiseksi

 

Alistar McGrath luennoi Kauniaisissa. Kuva: VP Kangas

KUUNTELE KLIPPI. Eräs nykyajan tunnetuimmista teologeista, englantilainen Alister McGrath sanoo, että uusateismin nostattamaan myrskyyn uskontoa vastaan voi vastata muistuttamalla historiasta.

Ateistisiin ajatuksiin pohjautuvien valtioiden syntilista ei ole yhtään sen pienempi kuin uskontoihin nojaavien.

McGrath luennoi Suomessa tiistaina ja keskiviikkona Perusta-lehden opintopäivillä.

Alister McGrath, teologianhistorian entinen professori Oxfordin yliopistossa ja nyt uskonnon sekä kulttuurin oppituolin haltija Lontoon King’s Collegessa, on oikea henkilö puhumaan ateismista.

Hän on entinen ateisti ja kirjoittanut paljon etenkin Richard Dawkinsin uskonnonvastaisista ajatuksista. McGrathin mukaan syyskuun 11. päivän terrori-isku 2001 aikaansai uusateimin nousun.

Sansa neliöb. 1.-30.5.

– Noiden iskujen jälkivaikutukset olivat massiiviset. Richard Dawkins oli jo vuosia kirjoittanut, että uskonto oli järjetöntä ja vaarallista, saamatta vastakaikua.

– Yhtäkkiä ateistiset ajatukset näyttivätkin houkuttelevilta. Julkinen kiinnostus uskonnollisen fanatismin kuolettaviin seurauksiin nousi uusiin korkeuksiin.

Vaikka terrori-iskun tekijät olivat islamilaisia, kritiiikki kohdistui yhtälailla kristinuskoon. Richard Hitchens julistautui jopa enemmän anti-teistiksi kuin ateistiksi tarkoittaen tällä sitä, että hän anti-teistinä pyrkii nimenomaan myötävaikuttamaan uskontojen katoamiseen.

– Oli helppoa näyttää että ateismi oli parempi kuin kristinusko, tarvitsi vain unohtaa kristinuskon hyvät puolet ja ateismin huonot, ironisoi McGrath.

”Usko menee järkeä pidemmälle”

Professori myöntääkin, että kristinuskon nimissä on tehty monia hirmutekoja. Mutta historia osoittaa, ettei ateismi pärjää tässä yhtään sen paremmin.

– 1900-luvulla tehtiin maallistuneiden ideologioiden toimesta enemmän murhia kuin koskaan aikaisemmin.

– Kristityt väittävät, että Jumalan luonto tulee parhaiten esille Jeesus Nasaretilaisessa. Tästä syystä on tärkeä huomata, että Jeesus noudatti väkivallattomuuden periaatetta sekä opetuksissaan että käytännössä.

Usko ei McGrathin mukaan ole järjen vastaista, vaan menee ”järkeä pidemmälle”.

– Usko on uusi tapa ymmärtää, elää ja toivoa. Se ei ole hyppy pimeään, vaan riemullinen löytöretki, jossa etsitään suurempaa kuvaa elämästä.

McGrath piti luentonsa tiistaina Suomen Raamattuopistolla. Hän luennoi Kauniaisissa myös keskiviikkona. 

Alistar McGrath käsittelee teologian ja tieteen suhdetta Radio Dein Toivon päivässä keskiviikkona 5.1. n. klo 14.15.

Kuuntele ote Kalle Suomen haastattelusta: