Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Todista rohkeasti; se vahvistaa uskoasi ja vie lähemmäksi Jeesusta !

 

Kun isäni Mauno Rostamo tuli uskoon, hän julisti sopivissa ja sopimattomissa paikoissa. Hän oli esimerkiksi mukana Gideoneissa ja kun hän näki jonkun julkisuuden henkilön, kävi hän rohkeasti antamassa tälle Raamatun. Noloimpia tilanteita minulle olivat hänen julistuksensa sähköliikkeissä. Hän aloitti ”Oletteko nähneet Valon?” ja päätyi sitten kertomaan Jeesuksesta sähkölampun oston sijasta.

Isäni kuoltua olen tavannut ihmisiä, jotka ovat kertoneet, kuinka isäni puheet olivat vieneet heitä lähemmäksi Jeesusta. Tärkein opetus minulle oli, että pitää todistaa ääneen vähintään:” Jeesus on Herra”, sillä siinä sanassa on voimaa. Luopumus alkaa siitä, jos Jeesuksen sijaan puhutaan jostain epämääräisestä korkeammasta voimasta.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Vaikka Suomessa on uskonnonvapaus, Jeesuksen nimen voimaa pelätään: Hänestä ei saisi puhua kouluissa tai seurakunnan työntekijöiden hartauksissa, laulaa kevätjuhlissa tai näytellä joulukuvaelmissa. Todistaminen vaatii yleisen mielipiteen takia ainakin rohkeutta. Sitä ei välttämättä ole nuorilla, joille erilaisuus on noloa, ja siksi meidän vanhempien kristittyjen pitäisi näyttää esimerkkiä

Kun itse koin hengellisen heräämisen noin kolmikymppisenä, niin minunkin luonteella asiat ovat joko/tai. Joko olen uskossa enkä sitä häpeä tai sitten en ole ollenkaan. Minulla ei ollut vaihtoehtona pitää uskoa jotenkin henkilökohtaisena asiana. Toisaalta ensimmäisenä vuotena se oli liioiteltuakin. Luin pariin otteeseen Raamatun läpi ja lähes joka päivä olin jossain hengellisessä tilaisuudessa. Imin Raamatun opetusta, mutta en silti tiennyt, mikä olisi minun kutsumukseni.

Lähdin Youth with the Missionin (YWAM) lähetyskouluun Uuteen-Seelantiin opiskelemaan Raamattua ja evankelioimisen tapoja. Opettelimme esimerkiksi kertomaan oman todistuksen loogisesti muutamassa minuutissa, kohtamaan vieraita ihmisiä kadulla, esittämään evankelioivia draamoja ja laulamaan hengellisiä lauluja. Neljän kuukauden pikakouluksen jälkeen opit laitettiin käytäntöön lähetysmatkalla Kaliforniaan ja Kolumbiaan.

Luopumus alkaa siitä, jos Jeesuksen sijaan puhutaan jostain epämääräisestä korkeammasta voimasta.

Evankeliumin julistamisessa ihmeellisin muistoni oli kun minä hyvinvointiyhteiskunnan kasvatti saarnasin Hollywoodissa asunnottomien tilaisuudessa. Rukoilin sanattomana Jumalalta jotain viestiä, joka yhdistäisi minua ja näitä syrjäytyneitä ihmisiä. Sain ymmärryksen puhua siitä kuinka Saatana yrittää varastaa meiltä kaikilta todellisen elämänilon riippumatta tilanteestamme ja vain Jeesuksen voimassa voimme voittaa tämän taistelun. Illan päätteeksi rukoilin ison autistisen intiaanin puolesta asioista, joista minulla henkilökohtaisesti ei voinnut olla mitään tietoa. Kun hän rukouksen jälkeen avasi suunsa ja kertoi miten sanani ja rukoukseni olivat hänet vapauttaneet mykkyydestä, sain kokea valtavan Jumalan ihmeen ja rakkauden, jossa olin saanut toimia välikappaleena.

Omasta uskosta todistaminen ja evankeliumin kertominen eivät olet uskon suorittamista, vaan ne vahvistavat omaa uskoa ja vievät meidät lähemmäksi Jeesusta. Suomessa meillä on onneksi vielä uskonnonvapaus ja niin turvallista, että harvoin joudumme ottamaan sellaisia ”uskon askeleita”, joita lähetystyössä otetaan. Siksi suosittelen nuoria aikuisia tutustumaan YWAM  järjestön toimintaan ja näkemään henkilökohtaisesti Jumalan ihmeitä.

Sain YWAM:ssa opetusta Jumalan äänen kuulemisesta ja sen myötä myös oman elämäni kutsumuksen. Olen saanut todistaa ja julistaa evankeliumia kristillisessä Radio Deissä nyt yli 25 vuotta ja nähdä sen kautta tapahtuneita Jumalan ihmeitä. Luojamme tuntee meistä jokaisen ja tietää juuri sinulle tarkoitetun tavan evankelioida. Minulle ei olisi sopinut isäni tapa hyökätä puhumaan vieraille ihmisille. Vaikka Jumala kääntää senkin tavan toimivaksi, niin minulle parasta on ollut radiotyö.

Radio kunnioittaa kuuntelijaansa, joka saa itse valita ajan ja paikan ja vaikka sulkea kanavan, jos sisältö ei miellytä. Minä olen kaikki nämä vuodet tehnyt työtä sen eteen että Radio Dei kertoo evankeliumia ihmisille, jotka eivät ole Jeesusta vielä löytäneet. Radioaallot löytävät niihin koteihin joissa yksinäinen ihminen epäröi lähteä seurakuntaan, niihin sydämiin, joissa epäillään olenko minä tarpeeksi hyvä Jeesukselle. Jumalalle kaikki on mahdollista ja kaikenlaiset ihmiset rakkaita, sinun tehtäväsi on vain ottaa hänet vastaan.

 
Dei, herätys, artikkeliban 7.2.- (1/2)