Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Seurakuntalaisen vieraskynä: Kristitty voi olla rokotteesta eri mieltä

 

Vastine Anja Berdovin blogikirjoitukseen Ottaisiko Jeesus rokotteen

Rokotekeskustelu käy kuumana monella suunnalla, myös kristittyjen keskuudessa. Kuulemme mielipiteitä, ajatuksia ja kysymyksiä laidasta laitaan. Anja Berdov kirjoittaa Seurakuntalaisen blogissa uskovansa, että Jeesus ottaisi koronarokotteen. Tekstissä on muutamia huolestuttavia asioita, jotka haluan nostaa esille.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Berdov kertoo, ettei ymmärrä, miten voi olla kristittyjä, jotka vastustavat koronarokotetta. Ensinnäkään kristittynä olemista ei käsittääkseni määrittele se, mitä mieltä on rokotteesta, tai muistakaan nyky-yhteiskuntaa koskevista aiheista. Sitä ei määritellä ihmisten mielipiteiden perusteella, vaan sillä, uskommeko Jeesuksen sovitustyöhön. Meillä jokaisella on oikeus mielipiteisiimme, vaikka ne välillä poikkeaisivatkin niin sanotusta valtavirrasta.

Koronarokotteeseen suhtaudutaan kriittisesti hyvin monenlaisista syistä. Mikrosirut ja salaliittoteoriat taitavat olla aika pieni vähemmistö niistä syistä. Monia mietityttävät esimerkiksi lääkefirmoille tarjolla olevat jättivoitot, rokotteiden hankintasopimuksien salaaminen sekä rokotteiden pikainen kehitystyö, jossa on hypätty yli monien normaalien testausvaiheiden.

Salaliittoteoria on päivän sana, jota käytetään usein huolimattomasti. Kaikki vähänkin erikoiselta kuulostava, omasta mielipiteestä poikkeava, välillä jopa aiheelliset kysymykset, on helppoa leimata salaliittoteorioiksi. Sen avulla asia saadaan työnnettyä pois, määriteltyä joksikin niin kummalliseksi, ettei sitä tarvitse edes ajatella. Eikö se ole pelkoa? Jos olemme rohkeita, emmekö voi katsoa silmiin myös eri tavalla ajattelevaa, kuunnella hänen mielipiteensä, keskustellakin?

Berdov kirjoittaa kuvitteellisessa esimerkissään, miten rokotteesta kieltäytyvä voisi tartuttaa useita läheisiään ja aiheuttaa heidän kuolemansa. Jos me alamme arvioida kuka on aiheuttanut kenenkin kuoleman ja mistä syystä, ollaan hyvin huolestuttavalla tiellä. On syytä muistaa, että elinpäiviemme pituudesta ja päättymisestä päättää Jumala. Meillä ihmisillä, eikä millään taudillakaan ole sellaista valtaa. Meidän ei tarvitse pelotella itseämme eikä ketään muutakaan toisten kuoleman tuottamisella.

Pelko ja sen seuraukset tuntuvat välillä olevan ne, joilla koronaepidemiassa on suurin valta ja tuhovoima. Suurempi kuin itse taudilla. Pelon keskellä perspektiivi ja asioiden mittasuhteet helposti hämärtyvät. Raamattu ojentaa meitä pelon kodalla hyvin selkeästi: meillä ei ole syytä pelätä mitään muuta kuin Jumalaa. Siksi en rohkenisi lähteä arvioimaan, ottaisiko Jeesus koronarokotteen vai ei.

Kuten Berdovkin kirjoittaa, pelko on kuitenkin luonnollinen reaktio tuntemattoman edessä. Mitä meidän pitäisi pelon iskiessä tehdä? Meidän tulisi kääntyä Jeesuksen puoleen, hänen, joka on ainut todellinen auttajamme ja pelastajamme. Emme voi odottaa lopullista helpotusta tai pelastusta lääkäreiltä, asiantuntijoilta, emmekä rokotteelta. Jeesuksella on kaikki valta ja hän sanoo viimeisen sanan. Tänäänkin hän seisoo ovella ja kolkuttaa. Jos joku kuulee hänen äänensä ja avaa oven, hän tulee sisälle ja aterioi kanssamme – koronarajoituksista huolimatta.

Liisa Ahokas

Kirjoittaja on entinen toimittaja