Sanoma kirkastuu

 

Minulle opetettiin rippileirillä, että Raamattua lukiessa kannattaa rukoilla, että Pyhä Henki selittäisi Jumalan sanaa samalla. Ymmärsin toki, miksi rukoilemista suositeltiin, mutta pidin sitä pitkään vähän ulkokultaisena ja kaavamaisena tapana. Vasta opiskeluaikoina ymmärsin yhdellä jysäyksellä, miksi Raamattu ja Pyhä Henki kuuluvat niin saumattomasti yhteen.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

            Raamattu on toisinaan hyvin hankala kirja, ja välillä tuntuu, että Jumala on antanut meille todella haasteellisen oppaan kertomaan itsestään. On helppoa ymmärtää Raamattua väärin ja saada sen avulla Jumalasta vääristynyt kuva. Itselleni kävi niin, kun ahdistuin kylväjävertausta lukiessani ja pohdin, mikä on vertauksen opetus. Sekö, että Jumala on tehnyt tahallaan uskomisen hyvin hankalaksi? Edes perusteellisen pohdinnan jälkeen en saanut rauhaa kylväjävertauksen kanssa. Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä Jumalan varaan ja pyytää häntä näyttämään minulle, miten kylväjävertauksessa näkyy Jumalan oikeudenmukaisuus ja rakkaudellisuus. Heitin pallon Jumalalle ja jäin odottamaan.

            Vastaus tuli puolen vuoden päästä, kun olin jo unohtanut koko asian. Eräällä luennolla selitettiin kylväjävertausta juutalaisen uskontunnustuksen avulla ja vertauksen sanomasta avautui minulle uusi näkökulma. Vertauksen tarkoituksena onkin osoittaa, kuinka mahdotonta ihmisen on uskoa ja rakastaa Jumalaa yksin ja itse ponnistellen. Koska kukaan ei pysty siihen, jokainen tarvitsee kylvettyä Sanaa eli Jeesusta ja hänen armoaan. Jeesuksen ajan juutalaisille kylväjävertauksen yksi tärkeä ulottuvuus oli opettaa sitä, että he tarvitsevat Jeesusta. Luento avasi minulle raamatunkohtaa ja koin, että kylväjävertaus olikin lohdullinen: ei omin avuin, vaan Jumalan varassa.

            Raamatun hankaluudessa on toisinaan omat siunauksensa. Varsinkin silloin, kun huomaamme, ettemme ymmärrä Raamattua, joudumme kääntymään Jumalan puoleen kysellen. Kyselyn ja oivaltamisen kautta oppimamme asia painuu varmasti syvälle sydämiimme. Lisäksi prosessi ajaa meitä puhumaan Jumalalle.

            Raamatun aiheuttamat hankalat prosessit voivat lopulta olla yksi Pyhän Hengen tavoista kirkastaa Jumalan sanaa. Toisin sanoen ne ovat vastaus rukoukseen, jota me rukoilemme Raamatun luvun yhteydessä. Jumala on sellainen, että hän saattaa johdattaa lapsensa hankaliin prosesseihin, koska hänestä on niin tärkeää, että hänen lapsensa oppivat tuntemaan hänet sellaisena kuin hän on. Onneksi Pyhä Henki kirkastaa sanaa myös helpommilla tavoilla, eikä useimmiten tarvita ahdistusta ja odottelua, että Jumalan rakastavat kasvot löytyvät Raamatun sanomasta.