Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Mikä hetki nyt on?

 

Mikä hetki nyt on, mitä aikaa elämme? Tämä kysymys askarruttaa. Euroopassa elämme sodan ja pakolaiskriisin, sekä kallistuneen energian ja Nato-jäsenyyskeskustelun aikaa. Onko jonkinlainen uusi maailmanjärjestys syntymässä? Samalla kun sodan kriisi painaa, edellinen kriisi ei olekaan väistynyt. Koronapandemia jatkuu. Maailmanlähetyksessäkin on meneillään aikakausien käänne. Elämme hetkeä, jolloin maailma tuntuu menneen sekaisin. Tutut palaset ovat sikin sokin.

Mikä hetki nyt on? Kirkkovuodessa elämme pääsiäisen jälkeistä aikaa. Ennen ristille menoaan Jeesus puhui lopunajan merkeistä. Opetuslapset kysyivät, ”Kerro meille, milloin tämä tapahtuu. Mikä merkki ilmoittaa, että kaikki toteutuu pian?” Jeesus rauhoittelee ja kehottaa pysymään valppaana, sitten hän toteaa: ”Sitä ennen ilosanoma täytyy kuitenkin julistaa koko maailmalle.” (Mk. 13:10) Aikojen määrittely ja hetken ymmärtäminen askarruttaa opetuslapsia myös ylösnousemuksen jälkeen. Ennen Jeesuksen taivaaseenastumista he jälleen kysyvät: Mitä aikaa elämme? Mikä hetki nyt on? ”Apostolit kysyivät Jeesukselta: ´Herra, nostatko nyt Israelin valtakunnan entiseen asemaansa?´ ´Ei ole teidän asianne tietää määräaikoja ja hetkiä, jotka Isä on omalla vallallaan päättänyt´, Jeesus vastasi. ´Saatte kuitenkin voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin. Teistä tulee minun todistajiani täällä Jerusalemissa ja koko Juudeassa, Samariassa ja maan ääriin asti.´” (Apt. 1:6-8)

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Mikä hetki nyt on? Epävakaina aikoina elämme todistamisen aikaa, lähetyksen hetkeä, evankeliumin hetkeä! Kristus on luvannut olla kanssamme tässäkin hetkessä: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä aikojen loppuun asti.” (Matt. 28:20) Jotta Jumalan lähetys etenisi, on aika koota evankeliumin äärelle sitomatta toissijaisilla asioilla (Olavi Peltola). On rohkean, yhteistyöhakuisen, vieraanvaraisen lähetyksen aika. On aika kasvattaa syvempiä juuria Kristukseen, jotta voisimme elää todeksi evankeliumin ilon ahdistustenkin keskellä.

Pastori Rick Warren kertoo nuoresta pojasta, joka osasi, aikuisten hämmästykseksi, koota palapelin maailman kartasta. Kun joku kysyi, miten hän kykeni siihen, poika vastasi: ”Se oli helppoa. Palapelin toisella puolella oli miehen kuva. Kun sain ihmiseni koottua, niin maailmakin näytti ihan hyvältä (When I got my person put together, the world looked just fine).”

Elämme hetkeä, jolloin maailma tuntuu menneen sekaisin. Palaset ovat sikin sokin. Tässä uudessa tilanteessa saammekin turvautua siihen, että kun kiinnitämme katseemme Jeesuksen ylösnousseisiin kasvoihin, voimme luottaa siihen, että Hänellä on sekavakin maailman meno hallussaan.

 
Kylvaja artikkelibanneri