Levon varastaja onnistuu liian usein

 
Kuvassa levottomasti ryntäileviä ihmisiä, jotka ovat kiireisen näköisiä.

Meidän täytyy ottaa haltuun lupaus levosta ja rauhasta yksi elämänalue kerrallaan, kirjoittaa Maarit Eronen. Kuva: Pixabay

Ennen uskoontuloani olin ystäväni mukaan rauhaton. Etsin kokonaiseksi tulemisen kokemusta itseni toteuttamisesta, taiteesta, matkustelusta. Kun en kokenut oloani yhtään kokonaisemmaksi, olin tuuliajoilla.

Jo Augustinus totesi: ”Sinä olet luonut meidät itsellesi, ja levoton on sydämemme, kunnes se löytää levon Sinussa, Jumala.” Mistä sinä etsit täyteyttä?

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Meillä on aikuisinakin kaipaus löytää sellainen luottavainen rauha, joka juuri syötetyllä, äitinsä syliin nukahtaneella vauvalla on. Surullista kyllä, ihmisen heikkous, tiedon puute ja tarve hallita elämää estävät meitä löytämästä kaipaamaamme täyttymystä Jeesuksen luota.

On eräs, joka kannustaa tähän – mihin vain, mikä estää meitä löytämästä sydämen levon Jumalassa. Kun Jeesus tarjoaa syvästi tyydyttävää elämää, Saatanalla on kiire varastaa, tappaa ja tuhota.

 

Miksi maailma on niin paha?

Elämme postmodernissa ajassa, jossa kielletään ihmisestä riippumaton todellisuus. Siksi emme oikein tiedä, mitä ajatella Raamatun opetuksesta sielunvihollisesta. Asian ohittaminen ei silti auta; päinvastoin.

Jos kerran elämme Jumalan huolenpidossa ja rakkaudessa, miksi maailmassa on paljon pahaa? Eikö Jumala olekaan hyvä? Ovatko ihmiset vain läpeensä pahoja?

Dallas Willard kirjoittaa kirjassaan Life Without Lack, että Jumalan kuvaksi luotujen ihmisten pahuuden taustalla huseeraa Saatana. Hän pitää ihmisten mielet ja sydämet otteessaan valheellisten uskomusten ja aatteiden verkoissa. Niistä on tullut historian saatossa jämeriä linnoituksia, joiden kautta vihollinen manipuloi ja ohjailee ihmiskunnan rakenteita ja kehityskulkuja.

Luomiskertomuksesta Ilmestyskirjaan Saatanan tavoite on ollut ihmisten harhautus: estää heitä pelastumasta ja elämästä lähellä Jeesusta. Jumalan tavoite puolestaan on nimenomaan yhteys. Hän tietää, että vain suhde Jeesuksen kanssa voi pelastaa ihmisen ja tyydyttää hänen kaipauksensa. Johannes kirjoittaa: ”Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot.” (1. Joh. 3:8) Jeesus voitti vihollisen vallan ristillä ja avaamalla yhteyden ihmisen ja Jumalan välille.

Willard kiteyttää perusasiat: Saatana on hengellinen olento, joka vaikuttaa maailmassamme. Hän ei ole ”tuolla jossain” vaan hän piirittää meitä. Ellei ihminen tule uskoon, hänen kohdallaan vihollisen harhautustaktiikka on onnistunut.

 

Kärvistelin häpeässä

Taannoin jouduin erään tapahtuman johdosta sisäisesti pois raiteilta. Vaikken itse tietääkseni ollut tehnyt mitään väärää, inhosin ja häpesin itseäni. Kuukauden kärvisteltyäni tuli mieleeni pyytää esirukousta. Kun sunnuntaina lähetin rukouspyynnön ystävilleni, huomasin maanantaina oloni parantuneen. Loppuviikosta totesin, että todellakin: pysyvä käänne oli tapahtunut. Olin taas raiteilla. Jälkikäteen pidin tapahtunutta vihollisen häirintänä juuri ennen tärkeää tehtävää.

Kuinka helposti tunnistat vihollisen valheet? Viheliäisesti Saatana syöttää niitä mieleemme minämuodossa. ”Minulla ei ole väliä. Minua ei rakasteta.” Luulemme ajatuksia omiksemme, ja ne tuntuvat tosilta. Tehokkain keino vastustaa niitä on rukoilla valheen kumoavan Raamatun totuuden mukaan. Jaakob kirjoittaa: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä.” (Jaak. 4:6–7) Tärkeintä on nöyrtyä ja tunnistaa valhe.

Samoin kuin Israelin täytyi vallata luvattu maa vihollisilta, meidänkin täytyy ottaa haltuun lupaus levosta ja rauhasta. Tämä tapahtuu luottamalla Jumalan hyvyyteen yhdellä elämänalueella kerrallaan ikään kuin valtaisimme maata sielustamme. Luottamus vahvistuu kokemuksen kautta, kun hän pitää meistä eri asioissa huolen.

Jumala ja ihminen sopivat yhteen täydellisesti. Ihminen tarvitsee apua kaikessa, ja Jumala haluaa auttaa. Jos tunnistat jonkin vihollisen valheen, pyydä Jumalaa näyttämään Raamatun totuus siihen.

 

www.maariteronen.com

Voiko Jumalaan luottaa -sarja, osa 5

Lue blogisarjan 4. osa tästä.
Lue blogisarjan 3. osa tästä.
Lue blogisarjan 2. osa tästä.
Lue blogisarjan 1. osa tästä.

 

Aiheet