Elämäntaito: Vatikaanin uusi dokumentti listaa ihmisarvon “raskaat loukkaukset” – Ihmisellä on oikeus elämään, ei kuolemaan

Kristuksen tunnustamisesta

 

”Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.” (Matt. 10:32-33)

Tässä jakeessa käytetty kreikankielinen sana ”tunnustaa” tarkoittaa liittoa, suostumusta tai sopimusta. Jeesus puhuu sopimuksesta, minkä olemme hänen kanssaan tehneet. Meidän osuutemme on tunnustaa hänet, tai edustaa häntä, jokapäiväisessä elämässämme. Meidän tulee luottaa hänen lupauksiinsa siitä, että hän suojelee ja huolehtii henkilökohtaisesti jokaisesta meistä. Ja meidän tulee todistaa elämässämme, miten ihmeellisesti hän meitä siunaa.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Kristuksen tunnustaminen tarkoittaa enemmän kuin uskoa hänen pyhyyteensä. Se on enemmän kuin vain sanoa hänen olevan Jumalan Poika, joka ristiinnaulittiin, haudattiin, nousi kuolleista ja istuu Jumalan oikealla puolella. Raamattu sanoo pahojen henkienkin uskovan näin ja vapisevan tiedosta. Mitä Jeesus sitten tarkoittaa pyytäessään meitä tunnustamaan hänet ihmisten edessä?

”Sen tähden, jokaisen joka tunnustaa minut…” Käyttäessään sanaa ”sen tähden” Jeesus oikeastaan sanoo ”Sen valossa mitä juuri äsken sanoin….” tai ”Koska olen juuri kertonut teille…” Mitä Kristus oli juuri kertonut kuulijoilleen? Hän oli sanonut: ”Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.” (Matt. 10:29) Jeesus oli kertonut: ”Ajatelkaa kaikkia miljoonia lintuja maan päällä. Ajatelkaa kaikki lintuja, jotka ovat eläneet luomisesta lähtien. Tähän päivään saakka yksikään niistä ei ole kuollut tai tapettu ilman, että taivaallinen Isänne tietäisi sen.”

Sitten hän huomautti: ”Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.” (10:30) Kristus korosti sitä, että Jumala on niin suuri ettei meidän ymmärryksemme riitä. ”Ette voi koskaan ymmärtää, miten yksityiskohtaisesti hän pitää teistä huolen.”

Jeesus päättää tilanteen sanomalla: ”Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.” (10:31) Hän vetää opetuksen yhteen sanomalla: ”Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.” Hän tarkoittaa: ”Ajatelkaa mitä olen juuri kertonut teille Isän kaikkinäkevästä, kaikkitietävästä huolenpidosta. Sinun täytyy tunnustaa tämä totuus kaikelle maailmalle. Sinun tulee elää, hengittää ja todistaa, että ”Jumala pitää minusta huolen”.

Usko, että Isä rakastaa sinua ja ota vastaan hänen läheinen huolenpitonsa. Laske alas kaikki pelkosi ja epäilyksesi. Elä ihmisten edessä uskoen, ettei Jumala jätä sinua huomiotta. Tunnusta kaikille, että ”hän pitää huolta varpusista, ja tiedän hänen pitävän vielä parempaa huolta minusta”.