Astrologia, Betlehemin tähti ja ”kohtalon” Herra AD 2017

 

Taas on se aika kirkkovuodesta, kun kohtaamme idänmaan tietäjät, Betlehemin tähden ja Jeesus-vauvan. Evankelista Matteus kertoo tuosta tähdestä, joka johdatti itämaantietäjät Jerusalemiin. ”Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme.” Tuona aikana ihmiset ottivat tähtimerkit hyvinkin tosissaan.

Dosentti Katriina Mustakallio kirjoittaa, että antiikin roomalaisessa maailmassa tähti­merkkien uskottiin paljastavan väistä­mätöntä kohtaloa (moira), jota ei oikeastaan enää voitu muuttaa. Jos jokin asia luki tähdissä, niin se oli sitten varmaa faktaa – näin moni uskoi. Juuri tämän vuoksi keisareilla kuten Augustuksella ja Tiberiuksella oli astrologeja hovinsa korkea-arvoisina neuvon­antajina. Hallitsijoiden lisäksi myös kansa uskoi tähti­merkkeihin, astrologiaan. Tietysti, siksi että tähtimerkit otettiin niin todesta, nuo idäntietäjät ja kaikenlaiset enteidenselittäjät ja loitsupapit, saattoivat olla hallitsijoille vaarallisia, jos he ”näkivät” tähdistä nykyisten hallitsijoiden tuhon ja uuden kuninkaan synnyn.  Näin Mustakallio kirjoittaa:

IK-opisto neliöb. 15.-28.7.

Hallitsematon astrologia nähtiin vaarana hallitsijan asemalle ja maan vakaudelle, ja se liittyi usein salahank­keisiin keisaria ja hallinto­valtaa vastaan. Astrologeja karkotettiin Roomasta ja Italiasta useaan otteeseen vuodesta 139 eKr. lähtien… (Mustakallio, 2008, 135. Uskonto ja yhteisö Antiikin Roomassa. Gaudeamus.)

Ei siis ole yllättävää, että Herodes Suuri pelkäsi kuullessaan idäntietäjien kertomuksia ihmeellisestä tähdestä ja nyt syntyneestä juutalaisten kuninkaasta. Herodeshan oli tunnetusti valtavan mustasukkainen ja epäluuloinen omasta vallastaan. Hän muun muassa teloitutti ja salamurhasi oman vaimonsa, pari poikaansa, ja ison joukon muita ihmisiä, joita hän keksi epäillä vallankaappausyrityksistä.

Matteuksen evankeliumin tähtikertomuksesta voi löytää paljon hengellistä sanomaa. Idän tietäjät (maagit) olivat pakanoita, jotka tulivat Jeesuksen luo. Niinpä tässä näemme, että Jeesus Kristus on alusta asti tarkoitettu myös kaikkien kansojen Vapahtajaksi ja kuninkaaksi. Jos tähtimerkki vei idäntietäjät sinne päin eli Jerusalemiin, niin evankelista Matteus kertoo, että Jumalan sanalla nuo tietäjät ohjattiin oikeaan kylään eli Betlehemiin. Monet kirkkoisät opettavat, että sinä hetkenä, kun idän tietäjät kumartuivat palvomaan Jeesusta, astrologia saapui päätökseensä. Tästä edespäin avaruuden tähdet alistuivat Kristuksen valtaan. Evankeliumista näemme, että tähti ei johtanut Jeesusta, vaan Jeesus johti tähteä. Eli Jeesus ei ollut kohtalon orja. Paavali kirjoittaa Efesolais- ja Kolosalaiskirjeessään, että Jumala on asettanut Kristuksen ”ylemmäksi kaikkia valtoja, voimia ja mahteja, ylemmäksi kaikkia herruuksia, jotka mainitaan tässä ja tulevassakin maailmassa.” (Ef. 1:21.) Ylemmäs muuttamattomana pidettyä kohtalon valtaa. Mitkään astrologiset tähdet eivät voi sitoa Jeesusta – eivätkä myöskään meitä.

Vuosi 2017 tulee olemaan täynnä yllätyksiä ja mullistuksia. Parhaimmatkaan idäntietäjät, enteidenlukijat ja ennustajaeukot eivät tiedä, mitä on edessä. Itseasiassa astrologia, horoskoopit ja kaikenlainen ennustaminen ja noituus, ovat syntiä Kristuksen kaikkivaltiutta vastaan. Älä siis turvaudu astrologiaan tai horoskooppeihin tai muihin vastaaviin kummallisuuksiin. Ainut joka todella tietää, mitä on edessä, on Jumala. Tuntemattoman huomisen edessä, myös AD 2017, kannattaa seurata idän tietäjien esimerkkiä: ”He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian. Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta.”

Ps. Tämä juhlavuosi on alkanut meidän perheessämme iloisesti. Meille syntyi neljäs lapsemme, ponteva poikavauva.

Ps. ps. Perussanomat on julkaissut idän tietäjistä Jouko Martikaisen kirjan Idän Tietäjät (2016). Se on todellinen tietopakkaus ja erittäin mielenkiintoinen teos.