Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

… ja tuli ihmiseksi

 

”Tämän kysymyksen viskaavat eteemme epäuskoiset…, ja toisaalta monet uskovatkin sitä mielessänsä mietiskelevät”, kirjoitti Anselm Canterburylainen (1033-1109). ”Kysymys kuuluu: Mistä syystä tai mistä välttämättömyyden pakosta Jumala on tullut ihmiseksi ja, niin kuin uskomme ja tunnustamme, kuolemallaan jälleen antanut maailmalle elämän.”

Anselmin kirjassa Jumala ihmiseksi aiheesta hänen kanssaan keskustelee Boso: ”Epäuskoiset tekevät meistä pilkkaa ja syyttävät meitä typeryydestä. Me muka loukkaamme ja häpäisemme Jumalaa väittäessämme, että hän on tullut alas taivaasta vaimon kohtuun, syntynyt naisesta, varttunut maidolla ja ihmisravinnolla ruokittuna ja vielä, sivuuttaakseni monia asioita, jotka eivät näytä Jumalan arvolle sopivilta, kärsinyt väsymystä, nälkää, janoa, ruoskimista ja sitten ryövärien välissä ristinkuoleman.”

Sansa neliöb. 1.-30.5.

”Emme me mitenkään loukkaa emmekä häpäise Jumalaa, vaan täydestä sydämestä kiittäen ylistämme häntä ja saarnaamme hänen armahtavaisuutensa pohjatonta syvyyttä”, vastaa Anselm.

Hän perustelee Raamatun valossa ja järkisyin sen, miksi Jumala tuli ihmiseksi. Tällöin hän ottaa esille myös ihmisen luomisen, pahan alkuperän ja synnin perimmäisen luonteen. Vastauksena ovat Kristuksen sovitustyön välttämättömyys, se että uskotaan Jumalan Pojan tulleen meidän puolestamme taistelemaan turmiovaltoja; syntiä, kuolemaa ja Perkelettä vastaan ja voittamalla ne lunastaneen ihmiskunnan vapaaksi.

Synnin sovittamiseen tarvittiin sellainen uhri ja täysi korvaus, joka on enemmän kuin kaikki, mikä ei ole Jumalaa. Koska ainoastaan Jumala voi antaa vaadittavan uhrin, mutta samalla ainoastaan ihmisen tuli tämä uhri antaa, tarvittiin jumalihminen. Koska Kristus, Jumalan Poika, oli ihmisenä kaikessa Jumalalle kuuliainen, hän täytti sen lain, jonka jokaisen ihmisen olisi pitänyt täyttää.

Anselmin pääteoksessa kaikki palautuu Jumalaan: ”Korkein oikeudenmukaisuus eli vanhurskaus ei ole mitään muuta kuin Jumala itse.” Ihmisen lunastusta ei voinut suorittaa mikään muu kuin Jumalan persoona. Siksi Jumala tuli ihmiseksi.

Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa!

 

 
Sansa artikkeliban.1.5.- MJa