Yli 120 muslimioppineelta avoin kirje Isisille

Muslimioppineet eri puolilta maailmaa ovat kirjoittaneet avoimen kirjeen, jossa he tuomitsevat Irakissa ja Syyriassa toimivan Isis-järjestön teot. Kirje on suunnattu liikkeen johtajalle Abu Bakr Al-Baghdadille sekä Isisin taistelijoille ja seuraajille. Asiasta uutisoi Huffington Post.

Islamilaiseksi valtioksi itseään kutsuvalle Isisille suunnattu avoin kirje julkistettiin Yhdysvalloissa keskiviikkona 24. syyskuunta. Arabiankielinen 18-sivuinen kirje on englanniksi käännettynäkin monen länsimaisen vaikea ymmärtää, sillä siinä viitataan jatkuvasti klassisiin uskonnollisiin teksteihin ja Isisinkin käyttämiin uskonoppineisiin, kertoo amerikkalais-islamilaisten suhteiden neuvoston johtaja Nihad Awad.

”Tätä kirjettä ei ole tarkoitettu liberaalille yleisölle”, Awad sanoo Huffington Post -lehden mukaan. Awadin mukaan myös keskivertomuslimin voi olla vaikea ymmärtää kirjettä.

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Kirjeen on tarkoitus osoittaa kohta kohdalta vääräksi Isiksen väkivaltainen filosofia. Huffington Postin mukaan kirje sisältää muun muassa seuraavanlaisia kannanottoja: ”Kidutus on islamissa kiellettyä”, ”pahojen tekojen lukeminen Jumalalle on kiellettyä islamissa”, ”islamin mukaan on kiellettyä julistaa ihmisiä ei-muslimeiksi ennen kuin he avoimesti julistavat epäuskoaan.”

Kirjoittajat myös kritisoivat järjestön itsestään käyttämää nimeä ”Islamilainen valtio ja pyytävät, ja pyytää ettei tätä nimeä käytettäisi. ”Lakatkaa kutsumasta heitä ’islamilaiseksi valtioksi’, koska he eivät ole valtio eivätkä he ole uskonto”, sanoo Ahmed Bedier, muslimi ja United Voices for America -järjestön johtaja.

Kirjettä ovat olleet laatimassa muslimimaailman tunnetut johtajat, kuten Egyptin suurmufti, šheikki Shawqi Allam sekä Jerusalemin ja Palestiinan mufti, šheikki Muhammad Ahmad Hussein.

artikkelibanneri Uusi Tie