Uudet päätoimittajat pohtivat kristillisen lehden tulevaisuutta – ”Sisällöistä pitäisi myös olla valmis maksamaan”

 
Valkoinen tausta, jossa on kolme henkilöä: Ruut, Ilkka ja Freija.

Ruut Ahonen (vasemmalla) on Ristin Voiton vs. päätoimittaja, ennen kuin Veera Hug aloittaa tehtävässä maaliskuussa. Ilkka Enkenberg valittiin Sanan päätoimittajaksi, Freija Özcan Kotimaa-medioiden päätoimittajaksi. Uudet päätoimittajat pohtivat, millaisia haasteita kristillinen lehti tulevaisuudessa kohtaa. KUVAT: SAKARI RÖYSKÖ, JARKKO RUOTSALAINEN JA FREIJA ÖZCANIN ARKISTO

Ristin Voiton, Sanan ja Kotimaan uudet päätoimittajat vastaavat, millaisia haasteita kristillinen printtimedia kohtaa.

Ristin Voitossa on pian edessä päätoimittajan vaihdos. Veera Hug aloittaa toimessa maaliskuussa. Siirtymävaiheessa toimitustyötä johtaa Aikamedian toimituspäällikkö Ruut Ahonen. Hänen mukaansa kristillisen printtimedian suurin haaste on jatkossa rahoitus: paperilehtiä tilataan yhä vähemmän, ja sisältöjä on pakko tarjota digitaalisina, mutta ihmiset eivät kuitenkaan ole kovin halukkaita maksamaan kristillisistä digisisällöistä.

Toinen haaste on kansainvälisten suoratoistopalvelujen vetovoima: monet kristitytkin kuluttavat vapaa-ajallaan mieluummin niiden tarjoamaa viihdyttävää ja teknisesti korkeatasoista sisältöä kuin sitoutuvat kuluttamaan maksullista kristillistä sisältöä, hän sanoo.

Perheniemi Neliöb. vko 3-4. MJa

Freija Özcan on valittu tänä syksynä Kotimaa-medioiden päätoimittajaksi.

– Kristillisen median lisäksi ihmisten ajasta ja huomiosta on kilpailemassa moni muukin merkityksellinen taho, hän toteaa, samoin kuin Ahonen.

Kristillisen median lisäksi ihmisten ajasta ja huomiosta on kilpailemassa moni muukin merkityksellinen taho.

Özcanin mukaan digitalisaation taustalla ovat muun muassa Postin heikkenevät palvelut ja jatkuva hinnannousu.

– Painettu lehti muuttuu vähitellen luksustuotteeksi. Sen kuolemaan en kuitenkaan tällä hetkellä vielä usko.

Myös Sana-lehden uusi päätoimittaja Ilkka Enkenberg näkee digitalisaation haasteena.

– Se on kuitenkin hieno kenttä, jossa voi testailla, mikä toimii. Tätä kautta voidaan tavoittaa myös potentiaalisia nuoria tilaajia, kunhan tarjoillaan sopivat sisällöt sopivissa kanavissa.

***

Haluatko lukea koko artikkelin? Lue se Uuden Tien verkkolehdessä.

 
artikkelibanneri Uusi Tie