Tosi rakkauskaan ei aina odota

 

Pia Rendic kannustaa jatkamaan flirttailua, vaikka takana olisi pitkäkin avioliitto. ”Lähettäkää seksiviestejä ja eroottisia kuvia, kokeilkaa asioita. Uudet ulottuvuudet suojelevat uskottomuudelta, uutta ei haeta avioliiton ulkopuolelta. Seksiliikkeistä saa piristystä petiin tai voi tehdä mielikuvamatkoja: Ollaan Italiassa, tuletko iskemään mua ravintolasta. Seksin aikana saa puhua ja hullutella.”

Seksuaali-ihanteiden ohella seurakunnissa on huomioitava sekin, mitä ihmisille oikeasti tapahtuu.

Parempi, jos seksin kanssa voi odottaa avioliittoon, ajattelee pappi ja seksuaaliterapeutti Pia Rendic. Tutkimusten ja vastaanottotyönsä perusteella hän tietää, että valtaosalla pareista seksielämä alkaa silti jo ennen avioitumista myös herätyskristillisissä liikkeissä.
– Opetus asiasta voi ahdistaa, jos se runtataan läpi ilman realismia. Jälkiä korjataan terapiassa, Rendic huokaa.

Syyllisyyden ja häpeän lisäksi tutkimukseen osallistuneet kertovat iän myötä sietämättömäksi kasvaneesta seksuaalisesta paineesta, erityisesti mikäli aviopuolisoa ei ollut löytynyt. Monet vastaajat olivat kokeneet raskaan pettymyksen, kun avioliitossa toteutunut seksi ei ollutkaan tyydyttävää ja ongelmatonta, kuten kampanja oli antanut ymmärtää.
Kirsi-Marja Isotalon pro gradu -tutkielma ”Minun kehoni oli väärin, minun haluni oli väärin” – Tosi Rakkaus Odottaa -kampanjan vaikutukset elämään ja seksuaalisuuteen

Perheniemi neliöb. 21.11.-4.12. MJa

– Jos seurustellessa on ylitetty joku raja, saatetaan kokea, että on mentävä naimisiin, Pia Rendic sanoo.
Tiukasta seksuaaliopetuksesta voi seurata sekin, että avioliitossakin ollaan yhä hyvin estyneitä.
– Seurustellessa on ahdistuttu, jos vähän kosketti toisen rintaa. Ajatus pelkästään suutelemisesta tai samassa sängyssä nukkumisesta voi tuntua häpeälliseltä ja likaiselta. Seksuaalisuutta sävyttää ahdistus, häpeä ja syyllisyys, vaikka siitä pitäisi voida nauttia jo seurusteluaikana sovituissa rajoissa.
Koskettamisen täyskielto ei kannata.
– Voi hyvin olla teiniseksiä, kiihottumista ilman yhdyntää. Jos seurustellaan koskettamatta useampi vuosi, odottavan aika on pitkä. Kun papin aamenen jälkeen kaikki on sallittua, ei mielen seksuaalisuuteen liittämä synnin ja häpeän varjo noin vain katoa. Avioparin ei pitäisi joutua kipuilemaan edes sen kanssa, millaista seksiä saa harrastaa, saati pohtimaan, saako harrastaa. Saa, ihan minkälaista vaan!

On luonnollista, että kasvava lapsi ja nuori haluaa tutustua omaan kehoonsa. Murrosiässä ihminen kasvaa ymmärtämään myös seksuaalisuuttaan. Samaan aikaan myös kiinnostus vastakkaista sukupuolta kohtaan yleensä vahvistuu – myös mielikuvien tasolla – eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin.
Suomen Vapaakirkon seurakuntakoulun opas Kohti elämää

Tiukan linjan seksuaaliopetus estää tutkimasta seksuaalisuuttaan. Ei lueta edes seksiä käsitteleviä tietokirjoja.
– Mitä konservatiivisempi yhteisö, sitä todennäköisemmin opetetaan yhä, että itsetyydytyn on väärin. Nuori voi ajatella, että okei, katson pornoa. Mennään ojasta allikkoon ja käsitys seksistä vääristyy, Pia Rendic sanoo.
Rendicistä itsetyydytys on normaali, turvallinen tapa tutustua seksuaalisuuteensa, kokeilla mikä tuntuu hyvältä.
– Kukaan ei vahingoita sinua tai ylitä rajojasi.
Pornoa ei inspiraatioksi kaivata.

Jumala loin mielikuvituksen, käytetään sitä.

– Jumala loi mielikuvituksen, käytetään sitä. Voi fantasioida, kuten Vanhan testamentin Laulujen laulussa. Seurustelukumppania saa ajatella eroottisesti, iloita ja haaveille tulevasta. Fantasiat eivät vie vääjäämättä toimintaan. Ihminen on seksuaalinen ja moraalinen. Meillä on arvot ja itsekuri. Ei seksuaalisuus ole hallitsematon voima. Päätämme rajoista. Ne pitää seurustellessa puhua auki, sopia, missä vaiheessa tehdään mitäkin.
Metsään menee, jos seksuaalisuutta kahlitaan väkisin.
– Teet kaikkesi, ettet masturboi. Elämä on jatkuva taistelu, vaikka homman voisi vain hoitaa paineen tullen. Nuoren hormonitoiminta on aktiivisimmillaan, eikä mies edes voi olla laukeamatta. Miksei oloa saisi helpottaa?

Rakastelu on kaunista, ihanaa, huumaavaa ja leikkisää.
Kutsuvat sitä rakkaudeksi -opas, jonka laatimiseen osallistui myös Suomen Vapaakirkon Nuoret ry

Seurakunnissa seksipuhe painottuu usein kieltoihin, vaikka eteenpäinkin on Pia Rendicin mukaan päästy.
– Aiemmin puhuttiin uhista: käy huonosti, jos seksiä on ennen avioliittoa. Vieläkään ei kerrota, mitä seksi on, mitä siinä tapahtuu.
Rendicin vetämillä ripareilla on ollut laatikko, johon leiriläiset jättävät seksikysymyksiä. Niissä halutaan tietää muun muassa, mitä orgasmissa tapahtuu, sattuuko yhdyntä ja onko koolla väliä.
– Itsetyydytyksestä kysytään aina. Jos seurakunnissa ja kodeissa puhuttaisiin avoimesti, nuori ei hakisi tietoa huonoista lähteistä. Seksi aloitetaan konservatiivipiireissäkin useimmiten ennen avioliitto, parempi siis, että tietoa on. Nyt sitä ei tarjota ennen eikä jälkeen papin aamenen.
Sekä sinkut, seurustelevat että naimisissa olevat hyötyvät, jos vihjaileva, kielikuvitettu seksipuhe korvautuu selkeällä, anatomian huomioivalla tiedolla. Rakastelu on todennäköisemmin kaunista, ihanaa, huumaavaa ja leikkisää, jos ymmärtää seksin tekemisen konkreettista puolta.
– Ihmiset tietävät jo paljon. Kristitytkin yläkoulu- ja lukioikäiset ovat nähneet pornoa. Rakkauden puutarhan, kukat ja mehiläiset voi unohtaa. Seurakunnissa olisi hyvä järjestää seksi-iltoja, joissa asiat puhutaan suoraan. Olemme kristittyinäkin seksuaalisia olentoja.
Rendicistä mikään kirja ei ole niin eroottinen kuin Laulujen laulu, jossa suhde alkaa flirttailulla ja puolisosta todella nautitaan.
– Aistit ja fantasiat käyttöön! Siellä on myös kuvaus häistä ja siitä, miten ristiriitojen jälkeen puolisot taas löytävät toisensa. Vanhuudessa ollaan yhä eroottisissa tunnelmissa vuoristomökissä.

Neitsyysperiaatteen ensisijaisena hyötynä nähtiin lähes yksimielisesti, että se suojeli vahingollisilta seksikokemuksilta. Käytännössä tällä tarkoitettiin joko liian varhaista yhdyntää, irtosuhteita tai oman aviopuolison pettämistä.
Kirsi-Marja Isotalon pro gradu -tutkielma ”Minun kehoni oli väärin, minun haluni oli väärin” – Tosi Rakkaus Odottaa -kampanjan vaikutukset elämään ja seksuaalisuuteen

Tieto ja avoin puhe eivät Pia Rendicin mielestä uhkaa ihanteita. On eduksi, jos seksielämän aloittamisen kanssa odotetaan avioliittoon.
– Ei mustasukkaisuutta edellisistä kumppaneista, ei sukupuolitautiriskiä. Ja kyllä se hajottaa, jos hyppää herkästi sänkyyn, jakaa itsestään tosi intiimiä. Etenkin naisilla tunteet ovat jo biologisista syistä vahvasti pelissä.
Ihanteen rinnalla on kuljetettava realismia, huomioitava toiseksi paras vaihtoehto.
– Raamatussa ei ole suoria ohjenuoria. Ei seurustelukulttuuria ollut. Tytöt naitettiin teini-iässä, nyt avioidutaan keskimäärin 30-vuotiaina. On jäätävä ero, odotatko seksiä kaksi vai viisitoista vuotta.

Selibaatissa elävän ei pidä tuntea itseään oudoksi tai estyneeksi. Ei ole normi, että on monia kumppaneita ja kaikki kokeiltuna.

Realismia on riitettävä sekä sielunhoitotilanteisiin että julkiseen opetukseen.
– On hyvä viestiä, että jos haluaa harrastaa seksiä, pitää varmistaa turvallisuus ja miettiä, mistä halu nousee. Itseään ei saa antaa satuttaa. Kysy, rakastatko, kunnioitatko ja arvostatko kumppania. Entä hän sinua. Luotatko? Painostettuna ei saa edetä tai siksi, että ”kaikki muutkin”. On oltava valmis ja pystyttävä kantamaan seuraukset.
Nuoret ja nuoret aikuiset kykenevät halutessaan kuvattuun reflektioon.
– Konservatiivinen opetus tukee sitä kannustamalla harkintaan ja vastuuseen. Puhumisen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Jos seksistä ei kykene keskustelemaan, sitä ei kannata harrastaa.

On hyvä muistaa, että monet oppilaat ovat jo rikkinäisiä näillä alueilla. Älä unohda puhua armosta, anteeksiantamuksesta ja Jumalan uudeksi tekevästä voimasta.
Suomen Vapaakirkon seurakuntakoulun opas Kohti Elämää

Seksuaaliopetuksen realismiin kuuluu myös armo.
– On tuotava esiin, etteivät seksuaaliset epäonnistumiset ole pelastuskysymyksiä. Et joudu helvettiin, jos et pysty odottamaan. Armo yltää sössimisten yli. Tämä ei aja ketään esiaviollisiin suhteisiin. Seksi on niin intiimi, jännittävä ja arvokas asia, että suurin osa odottaa vaistomaisesti tiettyyn pisteeseen, Pia Rendic sanoo.
Virheiden sijaan pitää nähdä ihminen.
– Jos on pettänyt, katsonut pornoa tai harrastanut esiaviollista seksiä, on hyvä kysyä, miksi niin kävi. Ei mikään kielloin korjaannu ja tuomitseminen jättää ihmisen yksin.
Monissa seurakunnissa on puututtu – tai puututaan yhä – vahvasti jäsenten normista poikkeaviin valintoihin. Yhteisöllä saa olla arvonsa ja periaatteensa. Jos ne on selkeästi ilmaistu, etenkin vastuunkantajilta on oikeus odottaa tiettyjä valintoja.
– Mutta välillä hutkitaan eikä tutkita. Haavoitetaan, kun ei kohdata, nähdä ja kuunnella ihmistä. On herkkä kysymys, mihin pisteeseen asti seurakunta saa puuttua ihmisen yksityiselämään. Pitää myös pohtia, mitä ihmiselle tuon puuttumisen tai hänen omien valintojensa seurauksena oikeasti tapahtuu.
Rendic peräänkuuluttaa järjen ja harkintakyvyn käyttämistä, mittasuhteisiin asettamista. Usein seksuaaliset ongelmat ylikorostuvat, vaikka Paavali kirjoittaa ensimmäisen korinttilaiskirjeen luvussa kuusi, etteivät Jumalan valtakuntaa peri seksuaalisen alueen epäonnistujien lisäksi myöskään varkaat, ahneet, juomarit, pilkkaajat tai riistäjät. Samalla viivalla ollaan.

Kun kaksi ihmistä sitoutuu toisiinsa, estot, pelot ja levottomuus väistyvät vähitellen.
Suomen Vapaakirkon seurakuntakoulun opas Kohti Elämää

Ajatus oman seksuaalisuuden voimakkaasta säätelystä koetaan nyky-yhteiskunnassa vieraana. Selibaatti nähdään jopa haitallisena.
– Jokaisella on oikeus ruumiinsa koskemattomuuteen. Päätän itse, milloin harrastan seksiä, jos milloinkaan. Selibaatissa elävän ei pidä tuntea itseään oudoksi tai estyneeksi. Ei ole normi, että on monia kumppaneita ja kaikki kokeiltuna. Minulta on kysytty, onko pakko suostua anaaliseksiin. Ei pidä suostua mihinkään mitä ei halua.

Seksi on niin intiimi, jännittävä ja arvokas asia, että suurin osa odottaa vaistomaisesti tiettyyn pisteeseen.

Ihmiset säätelevät syömistä ja urheilemistakin, joten seksuaalisuuttakin voi säädellä. Näkökulma tuntuu puuttuvan julkisesta seksuaalikasvatuksesta, joka hyötyisi rajoista.
– Alleviivataan rajatonta seksuaalista vapautta, vaikka yhden rajattomuus voi tarkoittaa, että toinen kärsii. Pornoa katsotaan tai seksiä ostetaan miettimättä, mitä se tekee toiselle ihmiselle.
Deittisovellusten myötä paineet harrastaa seksiä ensitreffeillä ovat kasvaneet.
– Ihminen unohtuu. Seksi ei ole individualistista vaan kahden ihmisen välistä, ihanteellisimmillaan kahden toisiaan rakastavan ja sitoutuneen. Tutkimuksesta tiedetään, että seksi on parasta pitkässä parisuhteessa, jossa tunnetaan ja luotetaan. Toki tilannetta pitää päivittää. Kysy kumppanilta, minkälaista seksiä haluaisit nyt. Kun luottaa, voi kokeilla uutta.

Lainausten lähteet:
Kirsi-Marja Isotalo (2017). ”Minun kehoni oli väärin, minun haluni oli väärin” – Tosi Rakkaus Odottaa -kampanjan vaikutukset elämään ja seksuaalisuuteen. Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta. Pro gradu.
Tommi Koivunen, Jorma Kuusinen & Kristian Vilkman (2009). Kohti elämää – Seurakuntakoulun opas. Suomen Vapaakirkon Nuoret ry ja Päivä Osakeyhtiö.
Toimikuntana laadittu (2018) teos Kutsuvat sitä rakkaudeksi. Toimikunta ja Sley-Media Oy.
Luettavaa: Pia Rendic (2020). Taivaallisen hyvää seksiä. Aikamedia.

 

Tosi Rakkaus Odottaa

  • Seksuaalielämän aloittamiseen vasta avioliitossa kehottava True Love Waits -kampanja syntyi Yhdysvalloissa Southern Baptist Convention -kirkon parissa 1993. Sitoutuminen siihen vahvistettiin kortilla, jossa luvattiin Jumalalle, itselle, perheelle sekä tuleville kumppanille ja lapsille pidättäytyä seksistä ennen avioliittoa. Lupaus viivytti yhdyntöjen aloittamista, muttei lykännyt niitä tavallisesti avioliittoon asti.
  • Kampanja saapui Suomeen Kansanlähetyksen aloitteesta 1997. Siihen liittyi useita herätys- ja vapaakristillisiä tahoja, myös vapaakristillisiä liikkeitä. Kampanjaan liittyneistä nuorista 87 prosenttia oli naisia, suurin osa alle 19-vuotiaita.
  • Nuotta-media kustansi kampanjaestitteestä uusintapainoksia vielä 2010-luvulla, jolloin neitsyysihanne herätti mediassa runsasta keskustelua. Luterilaisen kirkon kirkkohallitus totesi kampanjan kirkon linjan vastaiseksi.
  • Kampanjaa on kritisoitu seksuaalikäyttäytymisen, etenkin yhdynnän, irrottamisesta ihmisen kokonaisvaltaisesta seksuaalisuudesta sekä siitä, ettei kampanjaan kuulunut seksuaaliterveysvalistusta tai parisuhdetaitojen opettamista. Seksuaalisuuden sammuttamiseen tähdänneen kampanja ei nähty tarjoavan välineitä omaan seksuaalisuuteen tutustumiseen, sen toteuttamiseen ennen avioliittoa tai pidättäytymisessä onnistumiseen. Kampanja koettiin tyttöjä ja naisia vahvemmin velvoittavana.
  • Kampanjan on toisaalta nähty suojelleen ei-toivotuilta raskauksilta, sukupuolitaudeilta sekä vahingollisilta seksikokemuksilta, kuten liian varhaiset yhdynnät, irtosuhteet tai pettäminen.