Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Tohtori John Kleinig: ”Jumala kutsuu juhlimaan Jeesuksen voittoa ja kuoleman kuolemaa”

 

John Kleinig toimi ennen eläkkeellä jäämistä 27 vuotta Australian luterilaisen opiston lehtorina Adelaidessa.

Australialaisen teologin mukaan kristityillä on päänsä päällä ”Jumalan ilon sädekehä”, jota he eivät itse voi nähdä.

Perusta-lehden teologisten opintopäivien pääluennoitsija on tänä vuonna teologian tohtori John Kleinig. Australiasta lähetetyssä tiistaiaamun opetuksessa Kleinig puhui Vanhan testamentin profeettojen Jesajan ja Sefanjan lupaamasta taivaallisesta ilosta.

– Kaikki maalliset ilomme ovat vajavaisia, mutta Pyhässä Hengessä meillä on ilon täyteys, Kleinig kuvasi.

SRO Naistenpäivät neliöb. 25.-31.3.

Hän mainitsi, että Jesajan kirjassa esiintyy ”kymmenen kutsua iloon”. Kleinig nosti esiin jakeen 35:10: ”Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas.”

– Tämä kuva liittyy kruunuun, jota kuninkaat pitivät päässään osoituksen asemastaan. Kruunu näytti, että kuningas heijasti palvelemansa Jumalan kirkkautta maan päällä.

– Jumalan kansan jäsenillä on ilon sädekehä, joka on Messiaan lahja omillensa. Hei eivät itse näe sitä, mutta se on heidän päällään. Se on merkki heidän ikuisesta asemastaan, Kleinig selitti.

– Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ansiosta taivas ei ole enää suljettu, ja ilo on laskeutunut myös maan päälle.

Ilo kumpuaa Jumalasta

Kleinig eritteli, että Vanhassa testamentissa Jumalan omat iloitsevat Jumalastaan, mutta Uudessa testamentissa tapahtuu käänne: Jumala iloitsee omistaan, ja Jumala iloitsee heissä.

– Tämä on taivaallista iloa. Jumalan oma ilo on sen lähde. Jesajan luvussa 25 Jumala lupaa omilleen pidot, joissa juhlitaan kuoleman kuolemaa.

– Syy tälle juhlalle on se, että Jumala on voittanut kuoleman kaikkien kansojen puolesta. Herra Jumala vie häpeän pois kansastaan.

Kleinig lainasi Sefanjan kirjasta itselleen merkityksellistä kohtaa 3:14-16: ”Iloitse, tytär Siion, huuda riemusta, Israel! Juhli ja laula täysin sydämin, tytär Jerusalem! Herra ottaa pois tuomiosi ja karkottaa vihollisesi. Herra, Israelin kuningas, on keskelläsi, sinun ei tarvitse pelätä mitään pahaa. Sinä päivänä sanotaan Jerusalemille: – Älä pelkää, Siion, älä anna kättesi hervota!”

– Tässä on Herran rakkauslaulu omalle kansalleen. Se on samalla profetia kirkosta paikkana, jossa ilo on läsnä pelastuksen aikakautena.

Huonokuuloiset tarvitsevat sanaa

Kleinigin mukaan Sefanjan profetia välittää Kristuksen kirkolle kolme viestiä.

– Ensinnäkin kirkon ei koskaan enää tarvitse pelätä pahaa, vaikka sitä tapahtuu. Herra on sen suojelija. Toiseksi Herra pelastaa kansansa synnin syyllisyydestä ja vihollisista. Kolmanneksi kohta julistaa varmuutta Jumalan rakkaudesta kansaansa kohtaan.

– Herra näkee seurakunnan täydellisenä morsiamenaan. Tämä on kutsu seurakunnalle iloita pelastuksesta. Jos meillä on korvat kuulla, kuulisimme tämän rakkauslaulun jatkuvasti. Mutta koska meillä ei ole korvia, meidän täytyy kuulla se Jumalan sanan kautta, Kleinig kuvaili.

Teologiset opintopäivät jatkuvat tänään ja huomenna etäyhteyksin. Ohjelma ja info täällä