Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Tässä ovat evankelikaalien suosikkiheresiat

 

Venäläisen taiteilijan näkemys Nikean kirkolliskokouksesta. KUVA: WIKIMEDIA COMMONS

LifeWay Research -tutkimuskeskus on julkaissut kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin amerikkalaisten evankelikaalien opillisia käsityksiä ja verrattiin niitä varhaisten kirkolliskokousten opillisiin linjauksiin. Tutkimuksen mukaan yllättävän monella nykyevankelikaalilla on harhaoppiseksi luokiteltavia käsityksiä esimerkiksi Pyhästä Hengestä ja pelastuksesta. Asiasta uutisoi Christianity Today.

Suurin osa evankelikaaleista ilmoitti uskovansa, että Jeesus nousi kuolleista (96%), että pelastus tulee yksin Jeesuksen kautta (92%), että Jumala on suvereeni hallitsija (89%) ja että Raamattu on Jumalan sanaa (88%).

Vaikka 96 prosenttia vastaajista ilmoitti uskovansa kolminaisuuteen, silti monilla oli juuri kolminaisuudesta näkemyksiä, jotka poikkeavat varhaisen kirkon kirkolliskokouksen muotoilemista opeista. Esimerkiksi 22 prosenttia sanoi uskovansa, että Isä Jumala on jumalallisempi kuin Jeesus, vaikka Konstantinopolin kirkolliskokouksen (381) mukaan Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka on ”Jumala Jumalasta” ja ”samaa olemusta kuin Isä”. Kirkolliskokous torjui näin areiolaisen harhan, jonka mukaan Poika on luotu ja eri olemusta kuin Isä Jumala.

Sansa neliöb. 1.-30.5.

51 prosenttia vastaajista puolestaan sanoi, että Pyhä Henki on voima, ei persoona. Varhaisessa kirkossa esiintyi vastaavia näkemyksiä, jotka Konstantinopolin kirkolliskokous niin ikään torjui. Kirkolliskokouksen mukaan ”Isällä, Pojalla Pyhällä Hengellä on yksi jumaluus, voima ja olemus”, mutta he ovat ”kolme persoonaa”.

Pelastuskäsityksiltään monet amerikkalaiset evankelikaalit sortuvat tutkimuksen tekijöiden mukaan pelagiolaiseen harhaan. Brittiläinen munkki Pelagius opetti, että Aadamin lankeemus ei turmellut ihmisen valinnanvapautta, vaan ihminen voi noudattaa Jumalan tahtoa oman voimansa avulla. Karthagon (418) ja Efeson (431) kirkolliskokoukset torjuivat pelagiolaisuuden ja kirkon kannaksi jäi, että usko on Jumalan lahja eikä sen aloite ole ihmisellä itsellään.

Kyselyyn vastanneista 68 prosenttia sanoi, että ihminen saavuttaa rauhan Jumalan kanssa etsimällä Jumalaa ensin. 54 prosenttia puolestaan ajatteli, että pelastuksessa aloite on Jumalalla.

”Kirkko on aina kohdannut harhaoppeja”

LifeWay Research tuotti tutkimuksen reformoidulle Ligonier Ministries -järjestölle.

”Kirkko on kaikkina aikoina kohdannut teologista sekaannusta ja harhaoppeja. Tämä kyselytutkimus on herätyskutsu kirkolle. Me emme voi olettaa, että seuraava sukupolvi – tai edes tämä nykyinen – omaksuu oikeaoppisen teologian pelkästään olemalla kirkossa”, Stephen Nichols Ligonier Ministries -järjestöstä kommentoi Christianity Todaylle.

Evankelikaalisuus viittaa protestanttiseen konservatiiviseen kristillisyyteen, joka korostaa Raamatun arvovaltaa, Jeesuksen ainutlaatuisuutta, omakohtaista uskoa ja lähetystyön tärkeyttä. Evankelikaalit ovat perinteisesti pitäytyneet varhaisen kirkon muotoilemiin kolminaisuutta ja pelastusta koskeviin lausumiin. Siksi tutkimustulosta voidaan pitää yllättävänä.

Toisaalta jotkut Christianity Today -lehden haastattelemat tutkijat huomauttavat, että ”evankelikaalisuus” perustuu vastaajien itsensä määrittelyyn, eivätkä kaikki tällaiseksi identifioituneet henkilöt välttämättä osallistu aktiivisesti evankelikaalisten seurakuntien elämään.

 

 
artikkelibanneri Uusi Tie