Suomalaiset ovat turvallisuushakuisia ja vakiintuneisuutta arvostavia. Itsensä toteuttamista, suorittamista ja yleismaalimallisuutta sen sijaan arvostetaan aiempaa vähemmän. Tiedot käyvät ilmi TNS Gallupin eilen julkaisemasta Suomi & suomalaiset -raportista, joka tarjoaa uusia tuloksia suomalaisten asenteista, kiinnostavista ilmiöistä ja elämäntavoista.
Suomalaiset ovat aiempaa herkempiä käpertymään itseensä erilaisten uhkakuvien takia. Taloudelliseen tilanteeseensa naiset suhtautuvat positiivisemmin kuin miehet.
Samaan aikaan kun ihmiset elävät turvallisuushakuista elämää, viihtyvät mieluiten kotonaan ja huolestuvat yhteiskunnallisista asioista ja ympäristöstä, he ovat henkisesti uteliaita ja haluavat ymmärtää paremmin sisäistä minäänsä.
TNS Gallupin tutkimusjohtaja Tiitta Vaulos oli odottanut suomalaisten asenneilmapiirissä suurempiakin muutoksia.
– Asennemaisema, jossa korostuu varovaisuus ja turvallisuushakuisuus, on vakiintunut. Kokonaiskuva ei ole merkittävästi muuttunut, mutta yksittäisissä asioissa, kuten median käytössä, on ollut hyvinkin suuria muutoksia.
– Teknologian muutos muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja vapaa-ajan rytmiä. Nuoret elävät kiireistä, hektistä elämää, jossa he ovat kokoajan kiinni mediassa ja sormeilevat kännykkää. Eivätkä he ole pelkästään sosiaalisessa mediassa, vaan hakevat uutisia ja ovat laaja-alaisesti kiinnostuneita eri asioista.
Kokemus elämänhallinnasta vähenee
Runsas tarjonta kuitenkin maksaa; media- ja infoähky ovat kasvaneet. Elämän pirstaloituminen vaikuttaa siihen, että suomalaisten kokemus elämän hallinnasta on vähentynyt.
Paremman elämän hallinnan ohella myös onnellisuuden kokeminen kasvaa kuitenkin ikääntymisen myötä. Kaikki suomalaiset iästä riippumatta käyttävät vapaa-aikaansa mieluiten rakasteluun, saunomiseen ja kirjojen lukemiseen.
Suomalaiset ovat huolissaan suvaitsemattomuuden, itsekkyyden ja rikollisuuden lisääntymisestä, vaikka nämä eivät faktisesti olekaan lisääntyneet.
– Kun olemme vakiintuneita ja elämme ehkä hyvässäkin mielessä rajoitetumpaa elämää, niin monet uhat näyttävät suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat, TNS Gallupin tutkimusjohtaja Tiitta Vaulos selittää ilmiötä.
Kansainvälinen kuluttajatutkimus valmistuu myöhemmin, mutta jo tässä tutkimusjohtaja Vaulos tietää, että kuluttajina suomalaisia leimaa hintatietoisuus.
– Rakastamme hintavertailua. Mutta yksilöllisyys on korostumassa ja nousemassa teknologian ohjaamana. Opimme, että klikkaamalla koko maailma on omissa käsissämme ja se asenne siirtyy myös kuluttamiseen. Meistä tulee entistä vaativampia kuluttajia.